Chaimaa skrev 2017-02-07 20:39:06 följande:
Hej Smilla75
Min kille sökte anknytnings till mig 2015-08-12 han fick hjälp utav en bekant till mig eftersom jag inte kunde befinna mig i Marocko. Då var de beräknade handläggningstiderna 7-12 månader, under hösten så steg de till 14-18 månader vilket var från migrationsverkets perspektiv påverkades av flyktingkrisen.
Vi fick intervju mejlet efter 9 månader vilket också var sällsynt jämfört med åren innan, jag åkte ner till min kille för att finnas där för honom inför intervjun och han tog med sig all information vi hade (bilder,chat,telefonsamtal) endast för att vi skulle undvika all trubbel som fanns.
Jag ringde när jag kom tillbaka till Sverige, vårt ärende registrerades utav örebro när vi sökte samt att det var en från örebro som också sammanfattade frågorna för den muntliga utredningen, så jag ringde till samma enhet som också sade att ärende finns i E3, och det kan komma sig vem som helst i landet som kan plocka ärendet, sedan så sa hon till mig också att med tanke på semester osv så ska jag inte förvänta mig ett beslut fram till aug-sep. Ringde in i slutet på aug och fick veta att jag har en beslutsfattande handläggare så jag bad om hennes kontaktuppgifter för att kunna skicka in till material och få en hum om ungefärlig tid då jag har en besvärlig familjesitution.
Talar vid med denna handläggare som säger att HEN jobbar med Jan-Mars 2015 och kan inte säga något angående tiden för de kommer minst dröja några månader, ringer efter 2 veckor på grund utav noll tillit till MIG, och jag hade helt rätt för nu säger de på örebro att jag flyttats till solna enhet 2 och när jag förklara varför visar det sig att hon skickat mig på extrautredning.
Inga problem för mig ligger inte bristen hos utan det är migrationsverket som inte kan erbjuda en tid inom närmaste ramen, sedan kontaktar jag båda teamledarna i solna enhet 2 utan att få tag på dessa, till slut när jag får tag på teamledaren i enhet 2 säger hen att de kan ta upp till 24 månader och då måste jag accptera det för tyvärr kan jag inte göra något åt saken, jag försökte ringa med olika tillfällen för att underlätta den psykiska påfrestningen, vi har daglig kontakt och träffas så ofta det går, eftersom jag är butiksägare och har ett jobb kan jag bara inte droppa allt och åka dit fastän jag vill detta mer än allt.
29 JAN 2017 när jag ringer för att teamledaren hade sagt att göra det, så får jag höra av vi är flyttade ÅTERIGEN till solna enhet 3 och är hos en TEAMLEDAREN IGEN och denna teamledare har varit sjuk sedan den 29 JAN, när jag får tag på hans chef som är enhetschefen säger han endast vänta, vi jobbar så fort ....
Jag sa att jag vill ha FAKTA inte meningar för att komma bort sånt kunde jag köpa första månaderna men inte efter 17-18 månader och nu när hen säger att det kanske inte alls blir en muntlig intervju.....
Så i 6 mån stod vi i en bubbla i solna 2 utan någon alls förändring och nu blir vi förflyttad för att åtminstånde kanske det är postivt men nu visar det sig att nej utan vi har flyttats och det kanske ändå skall dröja 24 och MER...
Jag är väldigt påläst gällande detta för att det enda jag gör är att reseracha på nätet angående detta...
Migrationsverket kan endast ge hypotes ingen konkret information...som exempelvis nu... det enda är kanske vi tror .
Jag har en bekant som endast väntat i 11 mån, tills svars är varje ärendet är enskilt men det kan inte sägs om mitt fall för ingen har tittar på mitt sen 6-7 månader.
Jag frågar dig nu snälla Smilla75 finns det någon som man kan fråga som har mer kännedom och kan ge konkreta svar i solna.
Inte teamledare och inte enhetschef utan någon högre än dessa två befogenheter.
Det är ju teamledare som kan ge en prognos för ärendena, och möjligen enhetschefen där ärendet ligger som man kan prata med. Däröver finns det sektionschefer men de är chefernas chefer och har inte något med ärendehantering att göra.
Infon du fick att ärendet låg i E3 och kan avgöras var som helst i landet var korrekt då, det brukar ofta gå fort i E3 då ärendena inte kräver mer muntlighet. Nu har ni tagits ut för ev kompletterande åtgärder och hamnat i Solna, som har längst handläggningstider i landet. Det är kring 24 månader. De har påbörjat januari 2015. Vad jag förstår kommer ert ärende förmodligen inte att hanteras förrän enheten kommer fram till det datum då ni ansökte. Innan dess får ni inte besked om det blir ytterligare utredning eller inte. Förstår att det inte låter upplyftande alls men jag kan inte se att du kan påverka väntetiden på något sätt.