• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jasmine7
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-04 15:10:59 följande:

MIV, har genom en ny förordning sedan den 23 januari ändrat kravet till 1rok och mindre barn kan som valigt dela sovrum, antingen med ett syskon eller med föräldrar.

Storleken klarar du nog, frågan är om handläggaren kommer göra den bedömningen att du förfogar över bostaden. Det är i den frågan jag inte kan uttala mig eller hjälpa dig.

Borde nog inte bli något problem, jag menar de flesta ungdomar köper sin första bostad genom att ena föräldern är medlåntagare, så petiga är de väl inte eller tänker jag fel?
  • Smilla75
    jasmine7 skrev 2017-03-04 09:11:35 följande:
    Hej igen tack för svar, undrar också om någon annan kan något om sånt smilla75 kanske?

1rok? Men är det inte två sovrum, vardagsrum och kök om man är två vuxna och ett barn eller räcker det med ett sovrum kök vardagsrum för att det är ett barn på 1 år som ej behöver eget rum?
    Det går bra vad gäller bostadskravet. Du förfogar ju över bostaden, om än tillsammans med en förälder som hälftenägare. Eftersom lägenheten är så stor behöver det inte styrkas att din förälder inte bor där, den räcker till er alla fast ange det i alla fall, att din förälder bor och är folkbokförd på annan adress. 
  • jasmine7
    Smilla75 skrev 2017-03-05 21:57:59 följande:

Det går bra vad gäller bostadskravet. Du förfogar ju över bostaden, om än tillsammans med en förälder som hälftenägare. Eftersom lägenheten är så stor behöver det inte styrkas att din förälder inte bor där, den räcker till er alla fast ange det i alla fall, att din förälder bor och är folkbokförd på annan adress. 

Åh va bra, tack för svar. Men vad gäller det nya bostadskravet skulle det också räckt med 2rok? Alltså ett sovrum,kök och vardagsrum, för jag har en bekant som också går runt o tänker på det här, så jag passar på och frågar . Min bekant tänker köpa en lägenhet på 2rok under ansökningstiden och har ett barn på 3 år, funkar det här också?
  • Smilla75

Det krävs 1 RoK för ett par utan barn och 1 rum till om det finns barn, om barnen är mindre kan de dela sovrum. Så en 2:a räcker för dina vänner. 

• Mario34

Hej ! Jag har en lite fråga jag och min fru har ansöka uppehållstillstånd den 2016-04-06 så snart är ett år , vi är från Kuba men jag bor har och är svensk medborgare, hade skicka så mycket bild att de så på MIG att behöver inte skicka mera ... de fick all som de frågade och fru vad har på semester 85 dagar och blir min 3 barn snart då hon är gravid och jag har 2 tjej redan men andra äktenskap , jag har registrerar äktenskap i Skatteverket och all ser i ordning . Men skulle kolla när kommer man för beslut ? Det är 14-17 månade en andra gån säger 14-18 och så vidare ... tack om någon hade ansöka i samma tid eller innan och fick svaret redan då man se hur lång tid blir ...

Mvh Mario

• Ortelius

Ny rutin införs för dessa ärenden, nyhet från Migrationsverket:
    https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2017/2017-03-06-Ny-rutin-gor-det-enklare-for-vissa-anhoriga-att-fa-uppehallstillstand-i-Sverige.html

Tydligen så ska vissa grupper an anhöriga inte längre behöva besöka en utlandsmyndighet för utredning, något som i princip varit obligatoriskt fram tills nu.

De som undantas är de som kommer från länder som inte behöver visum för att resa till Sverige, dessutom ska det främst vara för etablerade förhållanden.

Smilla, vet du mer än vad som står i artikeln?
    Etablerade förhållanden, menas det förhållanden där man bott tillsammans utanför Sverige i mer än två år?

Sedan, står det så här:
    "De som bor i länder där invånarna inte behöver visum för att resa in i Sverige kan åka hit utan att besöka någon utlandsmyndighet. De kan ansöka om uppehållstillståndskort när de väl är här."
    Är det en ny tolkning av Utlänningslagen som görs? Tidigare har det varit väldigt strikt med inifrånansökningar.

• Smilla75
    Ortelius skrev 2017-03-07 13:03:00 följande:

Ny rutin införs för dessa ärenden, nyhet från Migrationsverket:
    https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2017/2017-03-06-Ny-rutin-gor-det-enklare-for-vissa-anhoriga-att-fa-uppehallstillstand-i-Sverige.html

Tydligen så ska vissa grupper an anhöriga inte längre behöva besöka en utlandsmyndighet för utredning, något som i princip varit obligatoriskt fram tills nu.

De som undantas är de som kommer från länder som inte behöver visum för att resa till Sverige, dessutom ska det främst vara för etablerade förhållanden.

Smilla, vet du mer än vad som står i artikeln?
    Etablerade förhållanden, menas det förhållanden där man bott tillsammans utanför Sverige i mer än två år?

Sedan, står det så här:
    "De som bor i länder där invånarna inte behöver visum för att resa in i Sverige kan åka hit utan att besöka någon utlandsmyndighet. De kan ansöka om uppehållstillståndskort när de väl är här."
    Är det en ny tolkning av Utlänningslagen som görs? Tidigare har det varit väldigt strikt med inifrånansökningar.

Det är för avarbetning av de enklaste ärendena. Det ska vara etablerat förhållande, dvs man ska ha varit en familj i hemlandet. Det gäller inte nyetablerade förhållanden. Man ska ha styrkt ID med pass och inga tveksamheter. Då kan man slippa bli intervjuad. Ang visumfriheten så har du missuppfattat. Alla måste ha tillståndet klart före inresa men man måste besöka ambassaden och få UT-kort om man är viseringspliktig medan de som är viseringsfria kan åka direkt och få UT-kortet i Sverige.
  • Ortelius
    Smilla75 skrev 2017-03-07 14:01:07 följande:
    Det är för avarbetning av de enklaste ärendena. Det ska vara etablerat förhållande, dvs man ska ha varit en familj i hemlandet. Det gäller inte nyetablerade förhållanden. Man ska ha styrkt ID med pass och inga tveksamheter. Då kan man slippa bli intervjuad. Ang visumfriheten så har du missuppfattat. Alla måste ha tillståndet klart före inresa men man måste besöka ambassaden och få UT-kort om man är viseringspliktig medan de som är viseringsfria kan åka direkt och få UT-kortet i Sverige.
    Tack. Det låter högst rimligt att skippa intervjuerna för den här gruppen sökanden tycker jag. Mycket välkommet.

Bra med förtydligandet, det lät mycket riktigt lite konstigt, även om jag tror att det väl egentligen redan går att göra så idag för visumeringsfria (åka till Sverige och få ut kortet här, vilket visserligen kan kräva omstyrning eller tillbakaskickande av kortet från ambassad).

MV borde nog ändra i texten, från "ansöka om uppehållstillståndskort när de väl är här", till "hämta ut sitt uppehållstillkort i Sverige". Själva ansökan är ju när man lämnar in ansökan om uppehållstillstånd, man skickar inte in en separat ansökan om kort efter att tillståndet är klart. Eller.. kanske förändras processen så att det blir en separat ansökan om kort nu, eftersom det inte är givet vart kortet ska skickas när tillståndet godkänts. Fast om det blir ytterligare en ansökan att behandla så innebär det ju ett visst merarbete, vilket kan förta en del av tidsbesparingen.

• Smilla75

Ja, den texten borde ändras! Får se vilken skillnad det kan göra för väntetiderna och hur många som kan omfattas. Ofta har ju de här etablerade förhållandena rasslat igenom rätt fort redan tidigare men visst är det en arbetsbesparing. Nu är det ju mycket återförening för syrier men där är det inte alltid självklart att passet eller andra dokument godtas och då måste intervju ändå till. 

• lolita bunny

svar till Anonym (Jadu) nej det är ingen förlängning. det är en kompletering innan beslutet ska fattas. jag väntar fortfarande på beslutet men jag känner på mig att det blir positiv

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid