• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75
    Kosovo84 skrev 2016-11-09 21:28:08 följande:

Hej,

Jag har en undrar gällande min mans ärende.
    Vi bodde ihop i ca 6 månader och var tillsammans i ca 8-9 månader innan han lämnade Sverige då vi skulle ansöka om uppehållstillstånd. Han var i Sverige illegalt innan han skulle lämna, men fick välja att söka asyl då han inte fick lämna flygplatsen. Han var bara asyl i ca 1.5 månad då han valde att avsluta för att ansöka om att få bo med mig. Något som Migra så klart vet om. Han är ca 10 år yngre än mig och jag har två barn tillsammans med annan pappa. Vi har väntat i ca 1.5 år nu, jag har träffat honom 3 gånger under denna period och skall åka iväg snart igen. 
    Finns det några hinder för oss att leva tillsammans här i Sverige eller kan vi känna oss lugna? Blir orolig över alla skriverier. Vi förlovade oss detta år och har ett väldigt seriöst förhållande och har varit fullständigt ärlig till Migra om allt, så det finns inga konstigheter i våran ansökan.

Tacksam för svar!

Eftersom din partner har varit illegalt i Sverige och även sökt asyl utan att ha asylskäl så kommer Migrationsverket att betrakta det som att hans primära önskan är att bo i Sverige. Ert förhållande kommer därför att utredas grundligt men något hinder i sig för tillstånd finns det inte, om han inte fått återreseförbud. Det är förstås en fördel att ni träffas under den långa väntetiden. 
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-11 22:04:19 följande:
    Om din man sökte före 20 juli 2016 räcker det att du kan försörja dig själv, annars ska du försörja även honom. Det låter inte som du har tillräcklig inkomst för att uppnå försörjningkravet för dig själv, men du kanske har A-kassa och då kan det räcka. Bostaden måste vara din med kontrakt, andrahand går bra men inte att bo i sitt flickrum i föräldrarnas hus. Man ska ha eget kök samt extra sovrum om man har barn. 
    Vad jag hört tidigare så slipper man försörjningskravet om man hann med att ansöka innan den 22e juli, dvs man hade till och med 21e på sig, inte som du skriver före den 20e juli.
    Försörjningskravet endast för sig själv gäller innan 21e? Måste man ha någon slags inkomst eller akassa eller kan det även räcka med att man har föräldrar som ställer upp med pengar och lån den första tiden eller månaderna åtminstone och går i god för detta, och även bostad? Innan försörjningskravet inträdde så verkade ju inte finnas några särskilda krav på detta men jag kan givetvis ha fel. 
  • Anonym (E)
    Smilla75 skrev 2016-11-11 22:04:19 följande:

Om din man sökte före 20 juli 2016 räcker det att du kan försörja dig själv, annars ska du försörja även honom. Det låter inte som du har tillräcklig inkomst för att uppnå försörjningkravet för dig själv, men du kanske har A-kassa och då kan det räcka. Bostaden måste vara din med kontrakt, andrahand går bra men inte att bo i sitt flickrum i föräldrarnas hus. Man ska ha eget kök samt extra sovrum om man har barn. 

Hej, tack för svar. Vi har inte ansökt än pga att jag inte jobbar så mycket men han måste ju få komma till sverige för vi har ett barn. Kan man inte vara inneboende om man bor stort t.ex att man hyr en våning från två plans hus? Vad kan man göra, är i en jobbig situation:(
  • Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-11 23:15:22 följande:
    Vad jag hört tidigare så slipper man försörjningskravet om man hann med att ansöka innan den 22e juli, dvs man hade till och med 21e på sig, inte som du skriver före den 20e juli.
    Försörjningskravet endast för sig själv gäller innan 21e? Måste man ha någon slags inkomst eller akassa eller kan det även räcka med att man har föräldrar som ställer upp med pengar och lån den första tiden eller månaderna åtminstone och går i god för detta, och även bostad? Innan försörjningskravet inträdde så verkade ju inte finnas några särskilda krav på detta men jag kan givetvis ha fel. 
    Det känner jag inte till, att det skulle vara ett annat datum än vad jag angivit, dvs 20 juli. Ja, dessförinnan ska man bara kunna försörja sig själv, efter det datumet även de som ansöker om anknytning. Beloppen är 4679 kronor i månaden för en vuxen, 7729 kronor för ett par, 2857 kronor för barn från 7 års ålder och 2482 för yngre barn. Bostaden måste bestå av kök, vardagsrum och sovrum för två vuxna. Om det finns barn behövs fler rum, men två barn kan dela rum.
    Ja, man måste ha inkomst och det går inte att föräldrar ger en pengar. För bostad så krävs det att det är en bostad man har kontrakt på eller äger.
  • Smilla75
    Anonym (E) skrev 2016-11-11 23:36:55 följande:
    Hej, tack för svar. Vi har inte ansökt än pga att jag inte jobbar så mycket men han måste ju få komma till sverige för vi har ett barn. Kan man inte vara inneboende om man bor stort t.ex att man hyr en våning från två plans hus? Vad kan man göra, är i en jobbig situation:(
    Det går bra att hyra en del av en bostad, bara man har ett kontrakt på hyresavtalet.
    Du har försörjningsansvar, beloppen angav jag i inlägget ovan. Det utvidgade försörjningskravet omfattar personer som sökt efter begränsningslagens ikraftträdande. Den började gälla 20 juli 2016 och det var sista dagen men kunde registrera sin ansökan utan att omfattas av försörjningskravet.
    Det finns två undantag från försörjningskravet: om anknytningspersonen är ett barn eller om anknytningspersonen är flykting/skyddsbehövande. Annars omfattas man av kravet.
  • Anonym (UT)
    Anonym (E) skrev 2016-11-11 23:36:55 följande:
    Jag yrade i nattmössan gällande datumen@smilla,som du säger om ansökan är gjord tom 20e så omfattas man inte.@AnonymE, tycker också det borde finnas undantag när man har barn ihop med tanke på dem långa väntetiderna idag, inte alla som klarar av att vara helt ensam med gemensamt barn under så lång period på distans, och även arbeta heltid vilket dem borde ta hänsyn till, annorlunda om det är ett par utan barn, lättare för kvinnan då att arbeta och då även pendla, både praktiskt och ekonomiskt! Kan tycka om ens föräldrar har ett stort hus på ett x antal rum där man får bo så borde det väl fungera? Eller blir man nekad till detta. 
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-12 14:37:41 följande:
    Det känner jag inte till, att det skulle vara ett annat datum än vad jag angivit, dvs 20 juli. Ja, dessförinnan ska man bara kunna försörja sig själv, efter det datumet även de som ansöker om anknytning. Beloppen är 4679 kronor i månaden för en vuxen, 7729 kronor för ett par, 2857 kronor för barn från 7 års ålder och 2482 för yngre barn. Bostaden måste bestå av kök, vardagsrum och sovrum för två vuxna. Om det finns barn behövs fler rum, men två barn kan dela rum.
    Ja, man måste ha inkomst och det går inte att föräldrar ger en pengar. För bostad så krävs det att det är en bostad man har kontrakt på eller äger.
    Så om vi ansökt, och har barn gemensamt, men jag inte jobbar eller har inkomst så kommer vi då med ganska stor säkerhet få avslag på ansökan? Dvs om jag inte kan redovisa någon inkomst. 
  • Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-12 18:37:33 följande:
    Så om vi ansökt, och har barn gemensamt, men jag inte jobbar eller har inkomst så kommer vi då med ganska stor säkerhet få avslag på ansökan? Dvs om jag inte kan redovisa någon inkomst. 
    Ja, om du inte har en egen försörjning genom arbete (inklusive A-kassa) så är det tyvärr helt säkert att det blir avslag . 
  • Anonym (UT)
    Smilla75 skrev 2016-11-13 11:07:15 följande:
    Ja, om du inte har en egen försörjning genom arbete (inklusive A-kassa) så är det tyvärr helt säkert att det blir avslag . 
    Jättetråkigt att höra om detta! Hade nog hoppats på undantag om man hade barn eftersom man då även behöver vara tillsammans och ses mellan varven, och man har föräldrar som kan intyga och gå i god för att vi inte kommer ha några problem med försörjning den första tiden.Frågade mig.verket om detta angående just det här om föräldrar ställde upp med ekonomin och kan även intyga detta och redovisa sin förmögenhet, om det var ok. Då fick jag som svar att dem inte kunde direkt svara på det, dvs jag fick inte ett direkt NEJ, med tanke på svaret så kändes det då som det beror på situation och fall till fall och att dem måste se till hela sammanhanget.
    Men det låter nu då som det är totalt kört oavsett! Har gått och trott och hoppats på någonting helt annat fram tills nu, och vi hann till och med in med ansökan den 20e, dvs innan försörjningskravet så trodde då att det inte skulle bli några problem.
    Känns lite konstigt att faktiskt få ett definitivt svar så här svart på vitt  på ett forum istället. Får i övrigt verkligen tacka för att du tar dig tid att svara på våra frågor såhär, jättesjysst av dig och hjälper nog många. Tror nog vi får börja tänka om här och gå i andra tankar verkar det som. En annan fråga när jag ändå har dig på tråden, finns det något alternativ när man ansöker att man istället söker ihop som familj att flytta ALLA gemensamt till Sverige (trots att jag är svensk medborgare osv) om det då blir lättare? 
  • Anonym (UT)

Bra att jag ställde in mig på detta och var något förberedd sedan tidigare att detta kanske inte skulle gå hela vägen så det kom inte som en chock eller direkt besvikelse heller. Fick nu även bekräftat ytterligare detta av en hjälpsam Smilla härinne, tack! 
    Vi fick avslag per brev igår, så ja, kan vara bra att veta för dem som läser härinne, att man måste kunna redovisa inkomst och jobb och är en hög prioritet och har man inte detta så får man avslag! Det hjälper inte att föräldrarna visar sin förmögenhet och är villiga att hjälpa under en period, att det fanns stor villa att bo i (jag ägde inte denna utan mina föräldrar)eller att man har barn gemensamt! Gråter

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid