• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • sockerfar

Ansökan - 14juli 2016
    intervju - 

Träffade min prinsessa i december 2015, sätts otroligt mkt fram tills aug 2016, ansökt och väntar på tid för intervju. Läst tråden här och den på flashback, katastrof hur långsamt allt går. Även varit i kontakt med MV där dom sa att dom höll på med ärendena ifrån hösten 2014. Då jag ringde dem sa tanten att någon uppe i sundsvall tittat på mitt ärende, när jag nyligen maila dem så sa dom att jag inte har någon handläggare. Dom ger olika svar alltid och allt känns som ett stor jävla dagis faktiskt. Men det är väl bara att försöka hålla ut.

• sockerfar

Glömde ju frågan. det står 14-16mån väntetid, fick veta att det var helt ok att tjejen åkte hit bara man meddelade MV, Detta beslut kan det göra så att vårt UT blir försenat eller liknande om hon åker hit, 

• Anonym (Julia)

Ja 1500 kr kostar ansökan.

Om man söker från ett land som har 90 dagars fri tid då får man besöka landet såvida man inte är nära beslut. Men är det inte ett sådant land så måste man söka besöksvisum. Man måste söka från ditt land och vänta där, som sagt såvida man inte är fri 90 dagar eller söker besöksvisum. Hur man klarar det? Man står ut och får åka dit själv istället. Om man har barn kan man göra en inifrån ansökan så man får vänta i Sverige men det är komplicerat och man får ofta avslag.

• Anonym (Kär)

Hej! Jag förstår detta kommer ta lång tid. Han är asylsökande i Finland. Så jag tror inte att han får tillstånd resa hit. Men jag gör det så ofta som möjligt. Otroligt att höra hur långa väntetiderna är. Önskar alla som kämpar lycka till!

• Juvy

Jag och min man sökte UT 9/9 -16 och fick avslag beslut den 19/9. Skället är att jag är bara inneboende hos en kompis som inte tillräckligt utryme om min kommer till sverige. Min man är från filippinerna och jag är svensk medborgare och har heltid fast jobb. Jag kan fatta att de har ändrat nya regeln "försöjrningskrav" sedan juli 2016. Det enda som gjorde ont i hjärta bara att hur kunde de fatta ett snabbt beslut utan att utreda detta, för kännedomen är att väntetid kan tas 10-12 mån innan man får intervju och sen vänta igen beslut efter intervjun och kan ta totalt max 16 månader. Jag är aktivt bostads sökande på bo plats och har varit sökande sedan 3,5 tillbaka och inte enda erbjudande för visning av lgh. Känner så att allt faller ner.

Kan någon ge mig ett råd hur ska jag överklaga mig. Jag är oerhört förkrossad över detta.

Snälla hjälp mig att få några ideer hur kan jag överklaga detta beslut.

Orolig,

Juvy

Fick avslag efter 10 dagar UT anknytning
  • Rally12

Hej ! Jag undrar om någon här har någon erfarenhet. Ska göra en hindersprövning. Fick då höra att det krävdes ett intyg från min pojkväns hemland Irak att han var ogift. Vet någon hur lång tid detta kan ta att få. Fick höra av en person att detta kan ta upp till ett år? Han har ett intyg om skilsmässa hoppas att detta räcker. Är det någon som genomgått samma process och hur gick det för er? Tacksam för svar!

• Juvy
    Anonym (Julia) skrev 2016-09-17 02:12:00 följande:

Ni som lever på csn/mammapenning, inte står på er bostad osv kommer automatiskt få avslag. Speciellt om ni sökt nu efter denna sommaren. Ni ska uppehålla en standard enligt konsumentverket. Sär hittar ni exakta siffror. För 2 personer är det en 2a som gäller, finns det barn så en 3a. Vet till 100% att csn inte räknas som inkomst.

Till "irriterad brud" vet inte vem som sagt att han får vistas här men det får han absolut inte sålänge han inte kommer från ett land som har fri tid 90 dagar. Annars måste ni söka besöksvisum eller uppehållstillstånd för besök. Det är inget som ges bara för att det är lång väntetid utan t ex om man har barn osv. Så han får absolut inte vara här sålänge han inte uppfyller dom kraven.

Hej!

Det har du rätt i. I mitt fall var det ju att vi lämnade ansökan den 9/9 i år och fick beslut 19/9 och beslutet blev AVSLAG. Jag har fast inkomst och tillsvidareanställd men bosatden som krånglat, jag är inneboende för 3 år. Jag är aktivt sökande på Bo plats på 3,5 år. Och det som står på försörjningskraven som gällde juli 2016 att man ska ha tillräckligt bostads utrymme för alla som ska bo. Jag är helt förbannad att få detta beslut för de har inte ens ge oss en chans att kanske om 10-12 månader kommer jag få även andra hands kontrakt men de var ivriga och ger snabba beslut angående min mans ansökan om UT.
    Orättvis!
  • Studenten789

Jag är en student som lever på studiebidrag och studielån och är gift med en icke-eu medborgare. Vi ska gifta oss till vintern och vill ansöka om uppehållstillstånd via anknytning men är osäkra på hur det kommer att funka med de nya försörjningskraven. Jag kommer att ha en egen tillräckligt stor lägenhet och kan tänka mig att skaffa ett deltidsjobb vid sidan av studierna. Min inkomst kommer att ligga på runt 9700 (lån o bidrag) + 3500 (ett deltidsjobb) - 4000 (hyra). Är detta tillräckligt för att uppfylla försörjningskraven?? Det känns så hopplöst att undantagen togs bort precis när vi bestämde oss för att lösa vår jobbiga distans.
  • Cl4udio
    Studenten789 skrev 2016-09-25 03:50:27 följande:

Jag är en student som lever på studiebidrag och studielån och är gift med en icke-eu medborgare. Vi ska gifta oss till vintern och vill ansöka om uppehållstillstånd via anknytning men är osäkra på hur det kommer att funka med de nya försörjningskraven. Jag kommer att ha en egen tillräckligt stor lägenhet och kan tänka mig att skaffa ett deltidsjobb vid sidan av studierna. Min inkomst kommer att ligga på runt 9700 (lån o bidrag) + 3500 (ett deltidsjobb) - 4000 (hyra). Är detta tillräckligt för att uppfylla försörjningskraven?? Det känns så hopplöst att undantagen togs bort precis när vi bestämde oss för att lösa vår jobbiga distans.

den beror på, var kommer han ifrån?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid