• Juvy

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag och min man sökte UT 9/9 -16 och fick avslag beslut den 19/9. Skället är att jag är bara inneboende hos en kompis som inte tillräckligt utryme om min kommer till sverige. Min man är från filippinerna och jag är svensk medborgare och har heltid fast jobb. Jag kan fatta att de har ändrat nya regeln "försöjrningskrav" sedan juli 2016. Det enda som gjorde ont i hjärta bara att hur kunde de fatta ett snabbt beslut utan att utreda detta, för kännedomen är att väntetid kan tas 10-12 mån innan man får intervju och sen vänta igen beslut efter intervjun och kan ta totalt max 16 månader. Jag är aktivt bostads sökande på bo plats och har varit sökande sedan 3,5 tillbaka och inte enda erbjudande för visning av lgh. Känner så att allt faller ner.

Kan någon ge mig ett råd hur ska jag överklaga mig. Jag är oerhört förkrossad över detta.

Snälla hjälp mig att få några ideer hur kan jag överklaga detta beslut.

Orolig,

Juvy

Fick avslag efter 10 dagar UT anknytning
  • Juvy
    Anonym (Julia) skrev 2016-09-17 02:12:00 följande:

Ni som lever på csn/mammapenning, inte står på er bostad osv kommer automatiskt få avslag. Speciellt om ni sökt nu efter denna sommaren. Ni ska uppehålla en standard enligt konsumentverket. Sär hittar ni exakta siffror. För 2 personer är det en 2a som gäller, finns det barn så en 3a. Vet till 100% att csn inte räknas som inkomst.

Till "irriterad brud" vet inte vem som sagt att han får vistas här men det får han absolut inte sålänge han inte kommer från ett land som har fri tid 90 dagar. Annars måste ni söka besöksvisum eller uppehållstillstånd för besök. Det är inget som ges bara för att det är lång väntetid utan t ex om man har barn osv. Så han får absolut inte vara här sålänge han inte uppfyller dom kraven.

Hej!

Det har du rätt i. I mitt fall var det ju att vi lämnade ansökan den 9/9 i år och fick beslut 19/9 och beslutet blev AVSLAG. Jag har fast inkomst och tillsvidareanställd men bosatden som krånglat, jag är inneboende för 3 år. Jag är aktivt sökande på Bo plats på 3,5 år. Och det som står på försörjningskraven som gällde juli 2016 att man ska ha tillräckligt bostads utrymme för alla som ska bo. Jag är helt förbannad att få detta beslut för de har inte ens ge oss en chans att kanske om 10-12 månader kommer jag få även andra hands kontrakt men de var ivriga och ger snabba beslut angående min mans ansökan om UT.
    Orättvis!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid