• jasmine7

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Jag har en fråga angående försörjningskravet. Vi har inte ansökt om uppehållstillstånd än men vi ska göra det. Det är såhär att jag och min förälder har köpt en bostadsrätt (3rok) tillsammans och delar på lån och avgift vi betalar 50% var( avgift,amortering) men min förälder bor inte med oss, jag o mitt barn 1år bor tillsammans så det är min man som ska ansöka om uppehållstillstånd .Det jag undrar är om det blir något problem för jag står ju ändå med på kontraktet, vad ska jag visa upp? Sen undrar jag också om det stämmer att migrationsverket sänkt kraven på bostadsstorlek, skulle det räcka med 2rok? Hur hårda är dem med försörjningskravet?

• jasmine7
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-04 01:56:54 följande:

Hej, det måste en handläggare kolla på. Bara en arm har total insyn i ärendet kan svara på den frågan.

Verket är enligt min uppfattning varken mer eller mindre hård vad gäller försörjningskravet än något annat ärende. Men i handläggningsförfarandet krävs att försörjningskravet ska vara uppfyllt innan det kan gå till en intervju på ambassad.

I nuläget ska det räcka med 1 rok vad gäller bostadslägenheter. Du ska kunna försörja din man och ditt barn också samt dig själv.

Hej igen tack för svar, undrar också om någon annan kan något om sånt smilla75 kanske?

1rok? Men är det inte två sovrum, vardagsrum och kök om man är två vuxna och ett barn eller räcker det med ett sovrum kök vardagsrum för att det är ett barn på 1 år som ej behöver eget rum?
  • jasmine7
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-04 15:10:59 följande:

MIV, har genom en ny förordning sedan den 23 januari ändrat kravet till 1rok och mindre barn kan som valigt dela sovrum, antingen med ett syskon eller med föräldrar.

Storleken klarar du nog, frågan är om handläggaren kommer göra den bedömningen att du förfogar över bostaden. Det är i den frågan jag inte kan uttala mig eller hjälpa dig.

Borde nog inte bli något problem, jag menar de flesta ungdomar köper sin första bostad genom att ena föräldern är medlåntagare, så petiga är de väl inte eller tänker jag fel?
  • jasmine7
    Smilla75 skrev 2017-03-05 21:57:59 följande:

Det går bra vad gäller bostadskravet. Du förfogar ju över bostaden, om än tillsammans med en förälder som hälftenägare. Eftersom lägenheten är så stor behöver det inte styrkas att din förälder inte bor där, den räcker till er alla fast ange det i alla fall, att din förälder bor och är folkbokförd på annan adress. 

Åh va bra, tack för svar. Men vad gäller det nya bostadskravet skulle det också räckt med 2rok? Alltså ett sovrum,kök och vardagsrum, för jag har en bekant som också går runt o tänker på det här, så jag passar på och frågar . Min bekant tänker köpa en lägenhet på 2rok under ansökningstiden och har ett barn på 3 år, funkar det här också?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid