• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Kamui
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-01 22:55:16 följande:

Är det en förlängning?Hade ni en relation i tre år utan att träffas överhuvudtaget? Det kan eventuellt bli en utredning men så länge ni kan styrka att ni träffats regelbundet, dvs minst en gång per år så bör det inte vara någon större risk för avslag. Jag förutsätter då att ingenting annat dyker upp i din flickväns ärende om uppehållstillstånd. Du omfattas inte heller av försörjningskravet.

Vi hade som sagt inte ekonomin, ensamstående och studerande de första åren. Tog lite tid att spara undan tillräckligt för att kunna åka. Efter det har jag fått jobb och åkt årligen och hon var här nu senast. Har också skickat in bilder och biljetter som bevis på alla besök.
  • Anonym (Lee)

Är det någon här som tröttnat på att vänta och flyttat utomlands? Själv gifte jag mig med min man i januari i hans hemland och vi har inte ens skickat in vigselbeviset till skatteverket än. Vi är alltså i början av denna process.

Efter att ha läst i tråden och hört talas om de långa väntetiderna så börjar jag fundera på att flytta till honom. Vi har inte tänkt stanna i Sverige länge endå. Det tråkiga är ju att han aldrig kommer kunna följa med mig till Sverige för att besöka min familj och så vidare.

Han kommer hit på ett turistvisa i sommar och det ser jag fram emot. Åker ner till honom om två veckor, tredje gången jag är där på 5 månader! Tanken var att han ska ansöka när han kommer hem efter sitt besök hos mig men frågan är om det är lönt?

Att det ska ta sån tid som vissa berättar är hemskt. /lee

• Anonym (Jadu)
    Kamui skrev 2017-03-02 08:25:28 följande:

Vi hade som sagt inte ekonomin, ensamstående och studerande de första åren. Tog lite tid att spara undan tillräckligt för att kunna åka. Efter det har jag fått jobb och åkt årligen och hon var här nu senast. Har också skickat in bilder och biljetter som bevis på alla besök.

Berätta detta vid en eventuell utredning.
    Anonym (Lee) skrev 2017-03-02 09:06:27 följande:

Är det någon här som tröttnat på att vänta och flyttat utomlands? Själv gifte jag mig med min man i januari i hans hemland och vi har inte ens skickat in vigselbeviset till skatteverket än. Vi är alltså i början av denna process.

Efter att ha läst i tråden och hört talas om de långa väntetiderna så börjar jag fundera på att flytta till honom. Vi har inte tänkt stanna i Sverige länge endå. Det tråkiga är ju att han aldrig kommer kunna följa med mig till Sverige för att besöka min familj och så vidare.

Han kommer hit på ett turistvisa i sommar och det ser jag fram emot. Åker ner till honom om två veckor, tredje gången jag är där på 5 månader! Tanken var att han ska ansöka när han kommer hem efter sitt besök hos mig men frågan är om det är lönt?

Att det ska ta sån tid som vissa berättar är hemskt. /lee

Det går alltid att ansöka om uppehållstillstånd för besök i Sverige. Ska ni bosätta er i Sverige så måste ni ansöka oavsett. Har ni inte för avsikt att bo i Sverige ännu så kan ni kanske vänta med ansökan. För att få uppehållstillstånd krävs en bosättningsavsikt också. Dvs, ni kan inte ansöka om uppehållstillstånd utan en uttalad avsikt att bosätta er i i Sverige i nära anslutning till beviljat uppehållstillstånd.

Vart kommer din make ifrån?
  • Anonym (Jadu)
    Kamui skrev 2017-03-02 08:25:28 följande:

Det ligger på din flickvän att bevisa att ni haft ett förhållande också. De tre åren ni inte setts - det vore bra om ni kunde styrka att ni haft en relation och bibehållit kontinuerlig kontakt på något sätt. Förslagsvis genom, samtalsloggar, konversationshistorik.
  • Kamui
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-02 18:02:40 följande:

Det ligger på din flickvän att bevisa att ni haft ett förhållande också. De tre åren ni inte setts - det vore bra om ni kunde styrka att ni haft en relation och bibehållit kontinuerlig kontakt på något sätt. Förslagsvis genom, samtalsloggar, konversationshistorik.

Har tänkt på chathistorik och dylikt. Har skickat in skärmdumpar på senare chattar och att vi haft samtal, mest för att visa migrationsverket att vi håller kontakt nu under ansökningstiden. Har ju bytt både dator och chattprogram sedan 2011 så kan bli svårt att hitta historiken gissar jag på men det finns ett ställe vi haft kontakt på som fortfarande finns kvar vilket är Facebook och den chatten. Funderar bara på hur man kan få tillbaka historik från 6 år på just Facebook. Men tack för tipset, jag hade glömt bort chathistorik från så långt tillbaka!
  • Anonym (Lee)
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-02 17:16:35 följande:

Berätta detta vid en eventuell utredning.Det går alltid att ansöka om uppehållstillstånd för besök i Sverige. Ska ni bosätta er i Sverige så måste ni ansöka oavsett. Har ni inte för avsikt att bo i Sverige ännu så kan ni kanske vänta med ansökan. För att få uppehållstillstånd krävs en bosättningsavsikt också. Dvs, ni kan inte ansöka om uppehållstillstånd utan en uttalad avsikt att bosätta er i i Sverige i nära anslutning till beviljat uppehållstillstånd.

Vart kommer din make ifrån?

Han kommer ifrån Marocko. Planen var egentligen att tillbringa de första åren här och sen flytta ner. Då har vi båda hunnit spara ihop tillsammans så vi kan köpa en bostad där nere.

Eftersom han kommer arbeta härifrån så blir det inga problem med den biten heller. Det tråkiga är just väntetiden, visst tar man sig igenom den men fy va jobbigt!

Hoppas på att han kan komma och hälsa på nu i sommar och sen får jag åka dit till hösten två gånger.
  • jasmine7

Hej! Jag har en fråga angående försörjningskravet. Vi har inte ansökt om uppehållstillstånd än men vi ska göra det. Det är såhär att jag och min förälder har köpt en bostadsrätt (3rok) tillsammans och delar på lån och avgift vi betalar 50% var( avgift,amortering) men min förälder bor inte med oss, jag o mitt barn 1år bor tillsammans så det är min man som ska ansöka om uppehållstillstånd .Det jag undrar är om det blir något problem för jag står ju ändå med på kontraktet, vad ska jag visa upp? Sen undrar jag också om det stämmer att migrationsverket sänkt kraven på bostadsstorlek, skulle det räcka med 2rok? Hur hårda är dem med försörjningskravet?

• Anonym (Jadu)
    jasmine7 skrev 2017-03-03 14:02:28 följande:

Hej! Jag har en fråga angående försörjningskravet. Vi har inte ansökt om uppehållstillstånd än men vi ska göra det. Det är såhär att jag och min förälder har köpt en bostadsrätt (3rok) tillsammans och delar på lån och avgift vi betalar 50% var( avgift,amortering) men min förälder bor inte med oss, jag o mitt barn 1år bor tillsammans så det är min man som ska ansöka om uppehållstillstånd .Det jag undrar är om det blir något problem för jag står ju ändå med på kontraktet, vad ska jag visa upp? Sen undrar jag också om det stämmer att migrationsverket sänkt kraven på bostadsstorlek, skulle det räcka med 2rok? Hur hårda är dem med försörjningskravet?

Hej, det måste en handläggare kolla på. Bara en arm har total insyn i ärendet kan svara på den frågan.

Verket är enligt min uppfattning varken mer eller mindre hård vad gäller försörjningskravet än något annat ärende. Men i handläggningsförfarandet krävs att försörjningskravet ska vara uppfyllt innan det kan gå till en intervju på ambassad.

I nuläget ska det räcka med 1 rok vad gäller bostadslägenheter. Du ska kunna försörja din man och ditt barn också samt dig själv.
  • jasmine7
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-04 01:56:54 följande:

Hej, det måste en handläggare kolla på. Bara en arm har total insyn i ärendet kan svara på den frågan.

Verket är enligt min uppfattning varken mer eller mindre hård vad gäller försörjningskravet än något annat ärende. Men i handläggningsförfarandet krävs att försörjningskravet ska vara uppfyllt innan det kan gå till en intervju på ambassad.

I nuläget ska det räcka med 1 rok vad gäller bostadslägenheter. Du ska kunna försörja din man och ditt barn också samt dig själv.

Hej igen tack för svar, undrar också om någon annan kan något om sånt smilla75 kanske?

1rok? Men är det inte två sovrum, vardagsrum och kök om man är två vuxna och ett barn eller räcker det med ett sovrum kök vardagsrum för att det är ett barn på 1 år som ej behöver eget rum?
  • Anonym (Jadu)
    jasmine7 skrev 2017-03-04 09:11:35 följande:

Hej igen tack för svar, undrar också om någon annan kan något om sånt smilla75 kanske?

1rok? Men är det inte två sovrum, vardagsrum och kök om man är två vuxna och ett barn eller räcker det med ett sovrum kök vardagsrum för att det är ett barn på 1 år som ej behöver eget rum?

MIV, har genom en ny förordning sedan den 23 januari ändrat kravet till 1rok och mindre barn kan som valigt dela sovrum, antingen med ett syskon eller med föräldrar.

Storleken klarar du nog, frågan är om handläggaren kommer göra den bedömningen att du förfogar över bostaden. Det är i den frågan jag inte kan uttala mig eller hjälpa dig.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid