• Kamui

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Riktar mig till smilla75. För att göra en lång historia kort. Jag har varit tillsammans med min flickvän sedan 2011. På grund av ekonomiska skäl då jag varit ensamstående och båda studerade tidigare kunde inte vi ses face to face förrän 2014. Vi har sedan dess träffats årligen och under handläggningstiden (sökte feb 2016) har jag rest till henne en gång och hon även kommit hit en gång (åkte hem igen i lördags till och med). Kan migrationsverket avslå vår ansökan på grund av de där första 3 åren? Har väntat över ett år nu och nu börjar nojjigheten komma. ????

• Kamui
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-01 22:55:16 följande:

Är det en förlängning?Hade ni en relation i tre år utan att träffas överhuvudtaget? Det kan eventuellt bli en utredning men så länge ni kan styrka att ni träffats regelbundet, dvs minst en gång per år så bör det inte vara någon större risk för avslag. Jag förutsätter då att ingenting annat dyker upp i din flickväns ärende om uppehållstillstånd. Du omfattas inte heller av försörjningskravet.

Vi hade som sagt inte ekonomin, ensamstående och studerande de första åren. Tog lite tid att spara undan tillräckligt för att kunna åka. Efter det har jag fått jobb och åkt årligen och hon var här nu senast. Har också skickat in bilder och biljetter som bevis på alla besök.
  • Kamui
    Anonym (Jadu) skrev 2017-03-02 18:02:40 följande:

Det ligger på din flickvän att bevisa att ni haft ett förhållande också. De tre åren ni inte setts - det vore bra om ni kunde styrka att ni haft en relation och bibehållit kontinuerlig kontakt på något sätt. Förslagsvis genom, samtalsloggar, konversationshistorik.

Har tänkt på chathistorik och dylikt. Har skickat in skärmdumpar på senare chattar och att vi haft samtal, mest för att visa migrationsverket att vi håller kontakt nu under ansökningstiden. Har ju bytt både dator och chattprogram sedan 2011 så kan bli svårt att hitta historiken gissar jag på men det finns ett ställe vi haft kontakt på som fortfarande finns kvar vilket är Facebook och den chatten. Funderar bara på hur man kan få tillbaka historik från 6 år på just Facebook. Men tack för tipset, jag hade glömt bort chathistorik från så långt tillbaka!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid