• Anonym (Jadu)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Han kommer inte att få uppehållstillstånd så länge han befinner sig i  Sverige och han kommer inte få uppehållstillstånd så länge han har en asylansökan i Tyskland.  Det som jag tror måste hända är att han får vänta på beslut i Tyskland sedan vänta på ansökan om uppehållstillstånd.

Du kommer inte hamna i problem om du huserar en papperslös. Men det är nog inget jag skulle rekommendera. Det är liksom svårt att få jobb, svårt med allt. 

• Anonym (Jadu)
    Anonym 123 skrev 2015-12-14 23:11:17 följande:

Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.

Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.

HUR kommer detta sig kan man ju undra?!

När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.

Mycket märkligt!!

Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?

Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..

Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!

Detta är inte humant och ändå sitter vi snälla och gör inte ett skit!

Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"

Känner mig uppgiven och vill försöka göra något åt denna situation

Nja alltså den där hemsidan är dåligt uppdaterad. Handläggarna kan väntetiderna bättre. Gör det saken bättre? Naturligtvis inte.  Jag känner med dig.
  • Anonym (Jadu)
    Vilsen27 skrev 2015-12-28 13:51:13 följande:

Ja precis och det är därför jag känner mig så himla vilsen över hur vi ska göra. Som du sa allt blir så svårt. Jag kommer inte klara av att stödja honom ekonomiskt i så många år medans vi väntar på uppehållstillstånd. Har någon koll på hur lång tid det kan ta att få uppehållstillstånd som papperslös?

En process kan numera ta mer än ett år. Han har rätt att ansöka här i Sverige också, om asyl dvs. Hans asylskäl kommer då att redas ut först om han enligt dublinförordningen inte skickas tillbaka till Tyskland. Gör man dessutom en uppehållsansökan på anknytning till någon brukar Migrationsverket vilja att personen är utomlands vid beslutstillfället. Detta är svåra grejer som jag som vanlig person inte kan svara på. Jag föreslår att du tar kontakt med eran handläggare eller kundtjänst. Enligt min erfarenhet är det bäst att maila.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Realist) skrev 2016-01-05 09:56:30 följande:

Hela historien låter fishy, om han inte körde enormt över hastighetsbegränsningen typ 100 inne på 30 område, hur ska de ens kunna bevisa att det var hans fortkörning som orsakade olyckan?

Visst, de kan ju såklart förfalska bevis. Men är det verkligen i trafikbrott de lägger krutet på sådana konspirationer?

Det är.möjligt att den andra parten, inte staten vill utkräva hämmd.
  • Anonym (Jadu)

Du ansökte väl ändå 2014? Det tar längre tid än så i nuläget.

• Anonym (Jadu)
    Momomo91 skrev 2016-01-13 18:44:36 följande:

Menade givetvis 23/12-2014

Som sagt, det tar mer tid än det angivna tidsintervallet. Räkna med cirka 1 år.
  • Anonym (Jadu)
    Momomo91 skrev 2016-01-14 14:41:58 följande:
    1 år har redan gått, snart 13 månader. Inte kan du väl mena att det skulle ta ytterligare 1 år tills man får ett svar? I december 2015 arbetade migrationsverket med ansökningar som kol in oktober 2014.
    Förlåt, jag finta bort mig själv. Nej jag tror inte att det kommer att ta ett år till. De brukar säga 12 - 18 månader eller något däremellan. Förhoppningsvis får du ditt beslut snart.
  • Anonym (Jadu)

Mellan 8 - 21 månader tar ett beslut. 3 år, nej absolut inte. Hoppas ni alla får bo ihop med era partners snart!

• Anonym (Jadu)
    Pkb skrev 2016-03-09 14:54:57 följande:

Om man väntar barn eller har barn här kan.man ha rätt att få stanna. Jag är i samma situation, gravid, mannen är här men har inte ansökt än. Det känns som att chansen att han får stanna medan ärendet prövas är större om barnet är fött. Så vi väntar 4 månader till :)

Migrationsverket brukar bevilja undantag från huvudregeln om vart uppehållstillstånd skall ansökas vid graviditet. Hänsyns tas till det ofödda barnets band till den förälder som inte har tillstånd.
  • Anonym (Jadu)

Räkna dock inte med att det blir på ett visst sätt bara på grund av att du har det på ett speciellt sätt eller att din situation är speciell. Det skall fortfarande göras utredningar och seriositetsprövningar. Må hända att din man får stanna under utredningstiden pga din graviditet men det i sig är inte en garant för ett beviljande av tillstånd av något slag.

Är din man eu-medborgare så är det lugnt dock. Då har han 90 dagats uppehållsrätt sedan kan han söka om uppehållskort.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid