Inlägg från: Anonym (Irriterad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Irriterad)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

AariaObess skrev 2015-08-20 02:15:11 följande:

MEN DU SKÄMTAR. Skriver en roman - första inlägget - det försvinner. MÖG. 

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh då börjar vi om.

Så, sällar mig till eran skara. Ansökan inskickad 10/8-15. Efter 9 dagar känner jag en hopplöshet utan dess like, jag är chockad över det fullkomligt VÄRDELÖSA bemötandet man får, olika bud beroende på vem man pratar med, otrevliga kärringar i kundtjänsten, helt obegripligt att en myndighet får hanteras på det här sättet. Kommer spendera det kommande året med att upprepade gånger anmäla de här dräggen till varenda instans jag kan hitta, tvi vale. 

Nästan så man vill skratta när det sitter folk ute i landet och påstår att det är för lätt att få UT. Spöstraff. Huvv. 

Hursom. Det här är inte ett alternativ, jag är nygift, jag har inte planerat att spenda mitt första år som gift...ENSAM. Nä, det skiter i vi i. Är det nån som testat andra vägar? Tänker andra länder inom EU/EES t.ex? Verkar som att i UK kan man mer eller mindre stanna i landet under hela processen, kan jag flytta dit och ta dit min man? Nån som testat nån sån här grej? 
    Jag hatar Sverige redan sen innan men som att jag behövde övertygas ytterligare kom den här skiten som ett brev på posten så nu drar jag. 
    Alternativ?

Kul att du så tidigt upptäckt hur migrationsverket behandlar sina klienter !
    Tyvärr är det så att handläggarna har all makt oavsett vad lagen säger. Om man lämnar negativa synpunkter på handläggare eller migrationsverkets sätt att handlägga är det stor risk att ärendet skjuts på framtiden.
    Flertalet av handläggarna är i övre tonåren så man kan ju fråga sig hur det hunnit med att få en utbildning att handlägga och styra över vuxna människors förhållande. Min erfarenhet är att Migrationsverket är 100 % maktfullkommliga och sätter sig över svensk lag.
    Att söka i ett annat EU land hjälper inte om man vill bo i sverige eftersom det ändå blir en vända hos migra här hemma för partnen i vart fall.
    Men lycka till oavsett vad ni bestämmer !
  • Anonym (Irriterad)

Det är intressant att läsa om alla varierande besked rörande handläggningstid som lämnas till och från medlemmarna här i gruppen.
    Vi har nu väntat i 16 månader, så jag ringde för att få lite info om vårt ärende.
    Svaret jag fick var inte särskilt glädjande då man upplyste mig om att vi måste räkna med minst 2 år men det kan också bli 3 år.
    Detta är inte kul kan jag med fog påstå, men det är väl bara att acceptera.
    Myndigheter bestämmer alltid även om det är en nykläckt handläggare man blir tilldelad !
    Om det ligger någon sanning i alla väntetider som omskrives här på denna sida är det kanske bättre att avbryta ansökan och söka om på nytt,med en pappers ansökan, det borde ju gå fortare men kanske kan smilla lämna råd om detta då hon sitter o arbetar inne i migrations myndigheten !?
    I övrigt kan jag bara grattulera alla er som fått beslut innom 14 månader.

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Anonymus) skrev 2016-02-06 09:17:25 följande:
    Men vad fan är det för jävla svar! 3 år? Ring polisen! 

Vilken enhet ringde du till? Lita inte på något dom säger.

Herregud!

Vi har väntat 15 nu. Ni är inte ensamna. 
    Ja visst är det ett eländigt svar, men de var mycket övertygande att 2 år är att vänta och det kan bli längre upp till 3.
    Att ringa polisen funkar inte då det är en myndighet, möjligtvis att JO anmäla.
    Enheten västerås, men de skall skicka ärendet till annan enhet säger de.
    Jo jag förstår att vi inte är ensamma att vänta, men det är väldigt irriterande för oss !
  • Anonym (Irriterad)
    eline08 skrev 2016-02-06 09:44:26 följande:
    Bry dig inte ett dugg om vad dom säger, dom vet inte ett skit. 

16 månader, då borde det vara er tur snart. 

Har aldrig hört talas om någon som väntat 3 år. 
    Vilken enhet ligger ni på? 
    Ibland undrar man faktiskt om de vet vad de säger eller ens tänker!
    Det kan ju vara så att någon känner sig förolämpad när man ringer och frågar om ärendet, blir förbannad och lägger ärendet i högen "vänta länge" !!
    Enhet ej bestämd , ligger i västerås för vidaretransport.
  • Anonym (Irriterad)

Hej.
    Är det någon som vet vad de pysslar med på Migrationsverket ??
    Nu hat vi väntat i över 2 år på en handläggning för uppehållstillstånd men ingen gör något åt vår ansökan !
    Stämningen börjar bli lite tryckt i vårt förhållande när inget händer och denna långa väntan, men det kanske är just detta man vill uppnå.
    Våra vänner som sökte fick sina uppehålls tillstånd på 8 till 12 månader.
    Kan det vara så att allt beror på vilken handläggare som tilldelas !?
    Skall man inte följa lagar på Migrationsverket ?
    Vi är inte irriterade längre, snarare uppgivna .
    Finns det någon annan i samma situation här på forumet ?

• Anonym (Irriterad)
    Ortelius skrev 2016-10-19 17:35:12 följande:
    Ja, eftersom det är en bedömningsfråga så beror det ytterst på handläggaren. Ert ärende måste ha gått till utredningsflödet för muntlig utredning och då kan det bli över två års väntetid i dagsläget. Blir inte själv riktigt klok på när detta sker, men det ska vara något i ansökan som gör att handläggaren bedömt att det behöver utredas närmare. Ibland verkar tidigare avslagen asylansökan påverka det hela, även om personerna umgåtts väldigt kort tid i verkligheten före ansökan kan spela in eller om det finns något som tyder på att de inte har en seriös relation.

Anmäl ditt ärende till Justitieombudsmannen.

Migrationsverket har inte brytt sig om Utlänningsförordningens maxangivelse på 9 månaders handläggningstid på ett bra tag. Justitieombudsmannen har vid upprepade tillfällen gett Migrationsverket kritik men de bryr sig inte, därför lämnade JO i somras över den kritiken till regeringen istället

"? Det jag räknar med är att man ser över ledningen och styrningen av Migrationsverket och eventuellt om det behövs några författningsändringar"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6534927

Om folk fortsätter anmäla lär pressen öka på regeringen att ändra styrningen av verket.
    Tack för ditt svar Ortelius.
    Ja det ligger mycket i vad du skriver "ytterst på handläggaren".
    Jag har en misstanke att vår handläggare blivit störd av ett telefon samtal vi hade där jag var frispråkig men inte oförskämd. Jag ifrågasatte om han  verkligen var lämpad för sitt uppdrag eftersom alltid var arrogant och överlägsen och lät meddela att han inte var intresserad av några telefonsamtal ! Slutligen lovade han att handlägga ärendet i senast i september 2015. När sep var slut ringde jag igen och frågade hur det gick med handläggningen ? Hans svar : Vilken handläggning, jag har skickat ärendet vidare!!! Vad säger man? Ett halvår senare plockar en handläggare från Sydsverige upp vår ansökan och ringer mig, jag frågar om det är något konstigt eller ofullständigt i vår ansökan, nej svarar hon och dessutom har du ju svar på vad jag behövde veta. Hon satte sig med en gång för att slutföra handläggningen. Dan efter ringde hon upp mig igen och sa att hon inte fick handlägga vårt ärende för sin chef utan att det skulle skickas vidare men hon sa också att hon kompletterat min uppgifter. Hon sa också att jag skulle skicka in kopia på passet vid varje visering för att se när vi träffades i framtiden. Jag har även ringt migra vid ett par tillfälle och frågat om det är några frågetecken eller något ofullständigt i våt fall, men det kunde de inte se.
    Det andra du beskriver stämmer inte i vårt fall tror jag. Vi träffades för snart 4 år sedan, total besökstid här i Sverige tillsammans är nu uppe i ca 1 år ca 70000 kr i flygresor.
    Dessutom har vi hunnit med att bli ringmärkta och fått samma efternamn.
    Så det är vare sig väldigt kort tid eller oseriöst.
    Jo, jag sitter just och filar på en JO anmälan men det lär nog inte hjälpa.
    Vet bara inte hur jag skall formulera mig. Läste även på  JO hemsida att man kan anmäla såväl myndighet och berörd tjänsteman och det kan ju behövas i vårt fall !
    Ja vi får se vad som händer, har slutat att ringa till dem de senaste 5 månader.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (C) skrev 2016-10-26 16:56:55 följande:
    Ni har garanterat gått till utredningsflödet. Har varit handläggare för exakt dessa ansökningar tidigare och har den "skickats vidare" så har den skickats till närmaste tillståndsenhet för att ni kanske kommer kallas till muntlig intervju. Varför detta sker kan bero på en massa saker: att sökanden tidigare har sökt asyl i Sverige, att referenten har varit referent tidigare med annan sökande, att era uppgifter inte stämmer överens (dina skriftliga uppgifter vs hans muntliga intervju på ambassaden, t ex vilka datum ni setts hur ni träffades etc), om sökanden har övrig familj i Sverige eller om det har kommit in anonyma tips i ert fall. Det måste alltid utredas vidare, även om man gör en samlad bedömning. 

En handläggare låter dock inte handläggningen påverkas negativt av otrevliga samtal, det har jag aldrig varit med om. Vi är vana vid att få otrevliga samtal. Det hjälper inte men det stjälper inte heller. 

JO-anmälan kommer inte att hjälpa i ert specifika fall även om det kanske kommer göra att Migrationsverket får större budget/omorganisering i framtiden, för de långa väntetiderna beror helt enkelt på att det finns för många ansökningar i förhållande till antal handläggare, även om jag kan säga att det är stor skillnad på olika enheter och vilken styrning man har på lokal nivå... 
    Hej Anonym (C) och tack för ditt svar.

Det var ett tänkvärt svar. Man kan ju fråga sig varför de inte tar en muntlig intervju direkt över tel!? Det skulle ju vara mycket smidigare och gå mycket snabbare för alla parter.
    Övriga anledningar för vidare utredning som du skrev kan jag inte se finns med i vårt fall.
    Funderar över anonyma tips,det kan man möjligtvis tänka sig då jag för många år sedan gått igenom en slitsam skilsmässa med ett omåttligt hat riktat mot mig och som aldrig tycks upphöra.
    Men inte kan ett ogrundat anonymt tips vara något som migra fäster avseende vid, det är ju rättsvidrigt i högsta grad !!
    Det blev en del att tänka på, men tiden rinner ju iväg och det är inte så kul.
    Om du kan tänka dig något ytterligare som kan spöka är jag tacksam för info!
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (C) skrev 2016-10-28 11:30:51 följande:
    I vissa fall kan man komplettera över telefon men inte om man avser göra en "riktig" utredning då man över telefon inte kan kontrollera ID, dvs vem man talar med eller att personen inte fuskar med ett papper eller så. Majoriteten fuskar/ljuger såklart inte men vi har ändå en hel del. Det är riktigt trist.

Jo, tyvärr måste vi undersöka anonyma tips. Ofta kan de dock klaras upp lätt när refen berättar om ett svartsjukt ex, som du gör nu, så jag skulle inte vara orolig om jag var du även om det suger att vänta. I övrigt vet jag inte.. har ni inkommit med alla kompletteringar? Foton? Visumstämplar? Var någon av er fortsatt gift/inte helt skild när ni fick kontakt första gången?

Vill understryka att jag var (är) ref själv, min sambo fick uppehållstillstånd i somras, så jag vet verkligen hur frustrationen påverkar.
    Jo jag förstår, det är som vanligt några få ljuger och trixar!   Efter deras framfart får alla andra med ärligt uppsåt lida.
    Ok med anonyma tips, ja jag vet ju inte ens om det existerar något sådant.
    Jo vi har inkommit med alla foton,och kompletteringar även viseringar och stämplar under denna långa väntan. Skall skicka in de senaste 2 viseringarna 2x45 dagar som är veckogammal om det nu kan hjälpa.
    Ang tidigare giftemål som är avslutade för mer än 10 år sedan och det gäller oss båda, det skickade vi in vid ansökan, så jag inbillar mig att allt är helt komplett.
    Själv har jag bott i Sverige hela mitt liv så uppgifter de erhållit om mig skickade jag in efter skatteverket printat ut dem och stämplat.
    Jag förstår och respekterar din situation och erfarenhet när du trots ditt jobb varit inne i en liknande situation och ansökan.
    Det gör ju att man skulle önska ett tel samtal med dig eftersom det är känsligt att skriva om för personliga saker här på forumet.
    Men det är ju ganska svårt att skicka PM som anonym :(

Mvh

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid