Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
MEN DU SKÄMTAR. Skriver en roman - första inlägget - det försvinner. MÖG.
uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh då börjar vi om.
Så, sällar mig till eran skara. Ansökan inskickad 10/8-15. Efter 9 dagar känner jag en hopplöshet utan dess like, jag är chockad över det fullkomligt VÄRDELÖSA bemötandet man får, olika bud beroende på vem man pratar med, otrevliga kärringar i kundtjänsten, helt obegripligt att en myndighet får hanteras på det här sättet. Kommer spendera det kommande året med att upprepade gånger anmäla de här dräggen till varenda instans jag kan hitta, tvi vale.
Nästan så man vill skratta när det sitter folk ute i landet och påstår att det är för lätt att få UT. Spöstraff. Huvv.
Hursom. Det här är inte ett alternativ, jag är nygift, jag har inte planerat att spenda mitt första år som gift...ENSAM. Nä, det skiter i vi i. Är det nån som testat andra vägar? Tänker andra länder inom EU/EES t.ex? Verkar som att i UK kan man mer eller mindre stanna i landet under hela processen, kan jag flytta dit och ta dit min man? Nån som testat nån sån här grej?
Jag hatar Sverige redan sen innan men som att jag behövde övertygas ytterligare kom den här skiten som ett brev på posten så nu drar jag.
Alternativ?
Tyvärr är det så att handläggarna har all makt oavsett vad lagen säger. Om man lämnar negativa synpunkter på handläggare eller migrationsverkets sätt att handlägga är det stor risk att ärendet skjuts på framtiden.
Flertalet av handläggarna är i övre tonåren så man kan ju fråga sig hur det hunnit med att få en utbildning att handlägga och styra över vuxna människors förhållande. Min erfarenhet är att Migrationsverket är 100 % maktfullkommliga och sätter sig över svensk lag.
Att söka i ett annat EU land hjälper inte om man vill bo i sverige eftersom det ändå blir en vända hos migra här hemma för partnen i vart fall.
Men lycka till oavsett vad ni bestämmer !