• Anonym (C)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag kan nog svara. Jobbar med anknytningsärenden på Migrationsverket. För onlineansökningar tar vi just nu beslut i ansökningar inkomna under första halvan av oktober 2014. OM de är kompletta vill säga, vilket de oftast inte är. 

Väntetiderna för onlineansökningar ligger således på ca 14 månader.. (rekommenderar dock alla att göra pappersansökan via ambassaden, det går MYCKET snabbare). 

Om ni ansökte 12 december borde ni hur som helst ha beslut i januari om er ansökan är komplett och vi inte behöver höra dig som referent.. 

Jag är ny i denna tråd och svarar med anledning av att jag själv har en partner utomlands som jag väntar på att få hit. Det är en förjävlig väntan och att inte veta hur lång tid det kommer ta är något av det värsta tycker jag. 

• Anonym (C)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-10-20 02:08:02 följande:
    Tack för ditt svar Ortelius.
    Ja det ligger mycket i vad du skriver "ytterst på handläggaren".
    Jag har en misstanke att vår handläggare blivit störd av ett telefon samtal vi hade där jag var frispråkig men inte oförskämd. Jag ifrågasatte om han  verkligen var lämpad för sitt uppdrag eftersom alltid var arrogant och överlägsen och lät meddela att han inte var intresserad av några telefonsamtal ! Slutligen lovade han att handlägga ärendet i senast i september 2015. När sep var slut ringde jag igen och frågade hur det gick med handläggningen ? Hans svar : Vilken handläggning, jag har skickat ärendet vidare!!! Vad säger man? Ett halvår senare plockar en handläggare från Sydsverige upp vår ansökan och ringer mig, jag frågar om det är något konstigt eller ofullständigt i vår ansökan, nej svarar hon och dessutom har du ju svar på vad jag behövde veta. Hon satte sig med en gång för att slutföra handläggningen. Dan efter ringde hon upp mig igen och sa att hon inte fick handlägga vårt ärende för sin chef utan att det skulle skickas vidare men hon sa också att hon kompletterat min uppgifter. Hon sa också att jag skulle skicka in kopia på passet vid varje visering för att se när vi träffades i framtiden. Jag har även ringt migra vid ett par tillfälle och frågat om det är några frågetecken eller något ofullständigt i våt fall, men det kunde de inte se.
    Det andra du beskriver stämmer inte i vårt fall tror jag. Vi träffades för snart 4 år sedan, total besökstid här i Sverige tillsammans är nu uppe i ca 1 år ca 70000 kr i flygresor.
    Dessutom har vi hunnit med att bli ringmärkta och fått samma efternamn.
    Så det är vare sig väldigt kort tid eller oseriöst.
    Jo, jag sitter just och filar på en JO anmälan men det lär nog inte hjälpa.
    Vet bara inte hur jag skall formulera mig. Läste även på  JO hemsida att man kan anmäla såväl myndighet och berörd tjänsteman och det kan ju behövas i vårt fall !
    Ja vi får se vad som händer, har slutat att ringa till dem de senaste 5 månader.
    Ni har garanterat gått till utredningsflödet. Har varit handläggare för exakt dessa ansökningar tidigare och har den "skickats vidare" så har den skickats till närmaste tillståndsenhet för att ni kanske kommer kallas till muntlig intervju. Varför detta sker kan bero på en massa saker: att sökanden tidigare har sökt asyl i Sverige, att referenten har varit referent tidigare med annan sökande, att era uppgifter inte stämmer överens (dina skriftliga uppgifter vs hans muntliga intervju på ambassaden, t ex vilka datum ni setts hur ni träffades etc), om sökanden har övrig familj i Sverige eller om det har kommit in anonyma tips i ert fall. Det måste alltid utredas vidare, även om man gör en samlad bedömning. 

En handläggare låter dock inte handläggningen påverkas negativt av otrevliga samtal, det har jag aldrig varit med om. Vi är vana vid att få otrevliga samtal. Det hjälper inte men det stjälper inte heller. 

JO-anmälan kommer inte att hjälpa i ert specifika fall även om det kanske kommer göra att Migrationsverket får större budget/omorganisering i framtiden, för de långa väntetiderna beror helt enkelt på att det finns för många ansökningar i förhållande till antal handläggare, även om jag kan säga att det är stor skillnad på olika enheter och vilken styrning man har på lokal nivå... 
  • Anonym (C)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-10-28 02:25:58 följande:

Hej Anonym (C) och tack för ditt svar.

Det var ett tänkvärt svar. Man kan ju fråga sig varför de inte tar en muntlig intervju direkt över tel!? Det skulle ju vara mycket smidigare och gå mycket snabbare för alla parter.

Övriga anledningar för vidare utredning som du skrev kan jag inte se finns med i vårt fall.

Funderar över anonyma tips,det kan man möjligtvis tänka sig då jag för många år sedan gått igenom en slitsam skilsmässa med ett omåttligt hat riktat mot mig och som aldrig tycks upphöra.

Men inte kan ett ogrundat anonymt tips vara något som migra fäster avseende vid, det är ju rättsvidrigt i högsta grad !!

Det blev en del att tänka på, men tiden rinner ju iväg och det är inte så kul.

Om du kan tänka dig något ytterligare som kan spöka är jag tacksam för info!

I vissa fall kan man komplettera över telefon men inte om man avser göra en "riktig" utredning då man över telefon inte kan kontrollera ID, dvs vem man talar med eller att personen inte fuskar med ett papper eller så. Majoriteten fuskar/ljuger såklart inte men vi har ändå en hel del. Det är riktigt trist.

Jo, tyvärr måste vi undersöka anonyma tips. Ofta kan de dock klaras upp lätt när refen berättar om ett svartsjukt ex, som du gör nu, så jag skulle inte vara orolig om jag var du även om det suger att vänta. I övrigt vet jag inte.. har ni inkommit med alla kompletteringar? Foton? Visumstämplar? Var någon av er fortsatt gift/inte helt skild när ni fick kontakt första gången?

Vill understryka att jag var (är) ref själv, min sambo fick uppehållstillstånd i somras, så jag vet verkligen hur frustrationen påverkar.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid