Anonym (Irriterad) skrev 2016-10-20 02:08:02 följande:
Tack för ditt svar Ortelius.
Ja det ligger mycket i vad du skriver "ytterst på handläggaren".
Jag har en misstanke att vår handläggare blivit störd av ett telefon samtal vi hade där jag var frispråkig men inte oförskämd. Jag ifrågasatte om han verkligen var lämpad för sitt uppdrag eftersom alltid var arrogant och överlägsen och lät meddela att han inte var intresserad av några telefonsamtal ! Slutligen lovade han att handlägga ärendet i senast i september 2015. När sep var slut ringde jag igen och frågade hur det gick med handläggningen ? Hans svar : Vilken handläggning, jag har skickat ärendet vidare!!! Vad säger man? Ett halvår senare plockar en handläggare från Sydsverige upp vår ansökan och ringer mig, jag frågar om det är något konstigt eller ofullständigt i vår ansökan, nej svarar hon och dessutom har du ju svar på vad jag behövde veta. Hon satte sig med en gång för att slutföra handläggningen. Dan efter ringde hon upp mig igen och sa att hon inte fick handlägga vårt ärende för sin chef utan att det skulle skickas vidare men hon sa också att hon kompletterat min uppgifter. Hon sa också att jag skulle skicka in kopia på passet vid varje visering för att se när vi träffades i framtiden. Jag har även ringt migra vid ett par tillfälle och frågat om det är några frågetecken eller något ofullständigt i våt fall, men det kunde de inte se.
Det andra du beskriver stämmer inte i vårt fall tror jag. Vi träffades för snart 4 år sedan, total besökstid här i Sverige tillsammans är nu uppe i ca 1 år ca 70000 kr i flygresor.
Dessutom har vi hunnit med att bli ringmärkta och fått samma efternamn.
Så det är vare sig väldigt kort tid eller oseriöst.
Jo, jag sitter just och filar på en JO anmälan men det lär nog inte hjälpa.
Vet bara inte hur jag skall formulera mig. Läste även på JO hemsida att man kan anmäla såväl myndighet och berörd tjänsteman och det kan ju behövas i vårt fall !
Ja vi får se vad som händer, har slutat att ringa till dem de senaste 5 månader.
Ni har garanterat gått till utredningsflödet. Har varit handläggare för exakt dessa ansökningar tidigare och har den "skickats vidare" så har den skickats till närmaste tillståndsenhet för att ni kanske kommer kallas till muntlig intervju. Varför detta sker kan bero på en massa saker: att sökanden tidigare har sökt asyl i Sverige, att referenten har varit referent tidigare med annan sökande, att era uppgifter inte stämmer överens (dina skriftliga uppgifter vs hans muntliga intervju på ambassaden, t ex vilka datum ni setts hur ni träffades etc), om sökanden har övrig familj i Sverige eller om det har kommit in anonyma tips i ert fall. Det måste alltid utredas vidare, även om man gör en samlad bedömning.
En handläggare låter dock inte handläggningen påverkas negativt av otrevliga samtal, det har jag aldrig varit med om. Vi är vana vid att få otrevliga samtal. Det hjälper inte men det stjälper inte heller.
JO-anmälan kommer inte att hjälpa i ert specifika fall även om det kanske kommer göra att Migrationsverket får större budget/omorganisering i framtiden, för de långa väntetiderna beror helt enkelt på att det finns för många ansökningar i förhållande till antal handläggare, även om jag kan säga att det är stor skillnad på olika enheter och vilken styrning man har på lokal nivå...