• 26anonym2326

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

cpmax skrev 2017-04-07 10:54:07 följande:

Hej, 

En liten allmän fråga;

Ansökan skickades in 2017-02-20

Intervjutid: 2017-05-16

Hur snabbt går det efter intervjun? Vad är det som ska tas med till intervjun?

Original dokument?  När jag pratade med kundtjänsten sa dem att det går att skicka bilder, flygbiljetter osv till deras e-mail adress som kompletterande dokument. Men kommer det påverka vår väntetid? Hamnar vi bak i kön ( det gör man aldrig sa kundtjänten på migrationsverket)

Tack på förhand!

Hej!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men undrar angående din ansökan :) vi ansökte 19/2 och har inte hört någonting. Vartifrån söker din partner? Är ni gifta osv?

Skönt för er att ni redan fått intervjutid!

Lycka till :)
  • 26anonym2326

Jag har en fråga. Kanske Smilla vet svaret på detta också? :)

Så vi har ansökt, och efter samtal med MIG i telefon där de sagt att det är OK för oss att bo i min pappas hus, har jag nu senare förstått att det inte är tillåtit enligt lagen, att vara inneboende. Så jag undrar hur länge vi kan skicka in ny information.. jag letar boende i Sverige, men bor ju fortfarande med min partner i hans land, Tanzania. Och även om vi hinner få avslag innan jag hittat eget boende, kan man överklaga och få ett positivt beslut om jag i överklagan har hittat ett egwt boende? Samt jag är behovsanställd, och det är mycket svårt att hitta fast tjänst, räcker det? Om jag kan skicka AT- journaler?

• 26anonym2326
    Smilla75 skrev 2017-04-18 18:19:29 följande:

Du behöver ett andrahandskontrakt med din pappa. Inneboende gratis funkar inte. Det är vid Migrationsverkets prövningstillfälle du ska uppfylla villkoren. Du kommer inte att bli anmodad att komplettera din ansökan i den delen utan har du angivit att du saknar bostadskontrakt blir det avslag för att du inte uppfyller villkoren. En fast tjänst är inte ett krav. Behovsanställd räcker, om du kan visa att du tjänar tillräckligt för att försörja er båda på den lönen, över tid. 

Tack för svar! Men även om jag har ett kontrakt

Med min pappa, och betalar hyra, så får inte han vara skriven på den adressen också eller? Jag har i ansökan inte bifogat att jag har ett kontrakt, så jag letar lägenhet för fullt och hoppas hinna skicka in ett kontrakt innan de öppnar vår ansökan.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid