• Anonym (Nyfiken strut)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Det är intressant att läsa namntrådar när det gäller barn. Få ämnen väcker så mycket engagemang! Man undrar varför ibland. Antingen är det alltför "WT" typ Kewin eller Texas, eller så är det Adolf och så kan man inte heta, eller så är det Millijon och så kan man inte heller heta, eller så är det Torkel Ville och det är fult. För att inte glömma tvillingarna Knoll och Tott, på gränsen till barnmisshandel att ge såna namn!

Vilket är det gräsligaste namn DU skulle kunna tänka dig på ett barn - pojke som flicka? Eller hen, i dessa könsneutrala tider :)). Och Varför?

Så man vet inför framtida bebisförsök :). Har inga barn själv.

• Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?
  • I Rose I
    Anonym (omvänd rasism?) skrev 2014-01-03 21:13:32 följande:
    Detta har alltså blivit en tråd där våra äldres och icke-arabiska och icke-semitiska namn hackas på?
    För min del handlar det inte om att hacka ner på svenska namn utan jag finner inte dessa som fina namn precis som jag aldrig skulle döpa mina barn till 

Mohammad 
    Reza
    Ali 
    Hassan 
    Hussein 
    Akbar 
    Asghar
    Shahram 
    Shahriyar
    Ghazanfar
    Sommayeh
    Roghiyeh
    Esmat
    Zahra
    Maryam
    Djazebeh
    Hodjdjat

Ska jag fortsätta? Bara för att man ogillar vissa saker i en kultur så betyder det inte rasism och jag ber om ursäkt men jag finner majoriteten av de gamla svenska namnen fula. Det är liksom ingenting glamouröst över namnen och sedan att vissa är djur eller saknamn gör inte saken bättre. Det blir heller inte bättre att många namn är hittepånamn eller förkortningar av andra namn vilket tappar dess betydelse. 
    Tjejnamnet Ann är verkligen det gräsligaste namnet och det är absolut inget påhopp mot någon som heter Ann utan jag kan inte hjälpa att jag kopplar namnet med dess betydelse på hemspråket och det är inget fint. 
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I
    Anonym (Nyfiken strut) skrev 2014-01-03 21:19:15 följande:
    När blir det dags att döpa våra telningar till Margareta, Gunilla, Vanja och Rut igen? Namn går ju i cykler sägs det, och nästa stora trend som spås är cocooning, rustikt och tillbaka till naturen. Lite 70-tal alltså.
    Margareta och Vanja tycker jag faktiskt är fina namn, likaså Charlotte, Elisabeth, Mona och flera andra men nu handlade tråden om namnen man tycker är fula. 
  • Anonym (m 2)
    Detta har alltså blivit en tråd där våra äldres och icke-arabiska och icke-semitiska namn hackas på?
    What? Varför drar du in araber och semiter?

Detta är ingen "diskutera rasism/politik/religionstråd"

Klicka vidare så kanske du hittar rätt. 
  • Anonym (hm 2)

tjej=sophia, ofelia,justina, petronella, agusta
    kille=melker, august, helmer, fabian, justin, bjarne,

• Anonym (19)

maja -greta eller bara greta enligt sambons släkthistoria fanns det en maja- greta  hua mej - kan tillägga dottern heter inte greta i alla fall o inte maja 

• Anonym (m 2)
    Judith är sååååå fult!

Mår du bättre nu??

Abdullah, o fyyy!!

Rokaya, jag spyyyyyr!!

Och Fransisco herregud usch!!

Och Chong ska vi ej glömma!!

Har din puls återgått till det normala nu?
  • Anonym (Name it)
    Anonym (hm 2) skrev 2014-01-03 21:27:33 följande:
    tjej=sophia, ofelia,justina, petronella, agusta kille=melker, august, helmer, fabian, justin, bjarne,

Åh fy ja Petronella. Fanns en tjej under min uppväxt som hette det, hon var smal och hade brunt jättelockigt hår som alltid var flätat hårt i två flätor.
  • Apotheosis
    Anonym (Nyfiken strut) skrev 2014-01-03 21:20:25 följande:
    Men det uttalas inte lika på svenska och på engelska. Jag har en väninna vars dotter heter just så. FAnny, inte FÄnny som det blir på engelska.

Nej. Och Gun uttalas inte likadant heller. Men det blir likväl lite lustig stämning i passkontrollen eller varje annan gång man visar sitt ID-kort skulle jag tro.
  • I Rose I
    Anonym (m 2) skrev 2014-01-03 21:31:49 följande:
    Judith är sååååå fult!
    Mår du bättre nu??
    Abdullah, o fyyy!!
    Rokaya, jag spyyyyyr!!
    Och Fransisco herregud usch!!
    Och Chong ska vi ej glömma!!
    Har din puls återgått till det normala nu?
    Mohsen 
    Mahdi 
    Morteza
    Meysam 
    Rashid 
    Rostam 
    Eynollah
    Rahman

Tror jag fick med några namn från alla folkgrupper "där nere". 
Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?