• snobben00

IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare

Tänkte starta den här tråden för oss som kämpat på ett tag med ivf men inte lyckats få det där plusset än men nu ska vi lyckas! Själv har jag 8 embryoåterföranden bakom mig varav ett missfall men vägrar ge upp kampen än. Jag och min man klassas som oförklarligt barnlösa och dom hittar ingen anledning till att vi inte får barn. Nu i januari ska vi påbörja vårt tredje försök och jag hoppas vi blir några som kan följas åt nu under våren.

• Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare
  • tes 75
    LindaL0 skrev 2014-01-14 17:01:58 följande:

Tes, jag hade 0,480 och så 14 på FSH, jag var prick 39 när dom testerna togs. FSH-värdet tydde (enligt utredande läkare) på att kroppen försöker maxa ägglossningen pga låg reserv. Läkaren sa att det är ett tecken på pre-klimakteriellt stadium eller i alla fall att man är väldigt nära (är 40 år). Urk för den informationen!! smile5.gif Andra värden (progesteron tror jag) visade också på att jag faktiskt hade haft ägglossning.

Åt inga särskilda tillskott varken jag eller mannen. Jag tog bara Apotekets för gravida/ammande för folsyrans skull. Det enda jag kan se som skillnad den gång det funkade är att jag var i bättre form än på länge, började löpträna efter första IVF och höll på med det i några månader innan det var dags för försök 2 (sommaren kom mellan). Men har svårt att se att det skulle vara skillnaden då jag inte var i jättedålig form innan. Tror helt enkelt det handlade om tur eller rätt tillfälle i mitt fall. IVF hjälpte såklart till att pricka rätt tillfälle också!

Hm, kanske ska be om FSH också. Eller inte, vill kanske inte veta mer
  • tes 75
    LindaL0 skrev 2014-01-14 17:01:58 följande:

Tes, jag hade 0,480 och så 14 på FSH, jag var prick 39 när dom testerna togs. FSH-värdet tydde (enligt utredande läkare) på att kroppen försöker maxa ägglossningen pga låg reserv. Läkaren sa att det är ett tecken på pre-klimakteriellt stadium eller i alla fall att man är väldigt nära (är 40 år). Urk för den informationen!! smile5.gif Andra värden (progesteron tror jag) visade också på att jag faktiskt hade haft ägglossning.

Åt inga särskilda tillskott varken jag eller mannen. Jag tog bara Apotekets för gravida/ammande för folsyrans skull. Det enda jag kan se som skillnad den gång det funkade är att jag var i bättre form än på länge, började löpträna efter första IVF och höll på med det i några månader innan det var dags för försök 2 (sommaren kom mellan). Men har svårt att se att det skulle vara skillnaden då jag inte var i jättedålig form innan. Tror helt enkelt det handlade om tur eller rätt tillfälle i mitt fall. IVF hjälpte såklart till att pricka rätt tillfälle också!

Jag käkar typ rubbet (allt utom dhea). Även melatonin. Nu jäklar ska mina få kvarvarande ägg iaf skvalpa runt i toppfin follikelvätska!
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-14 18:42:11 följande:
    Hm, kanske ska be om FSH också. Eller inte, vill kanske inte veta mer   Man brukar väl säga att AMH + FSH + VUL ger en bra bild. Hur såg dina äggstockar ut? Mina är mindre än hos en normalfertil i min ålder.

När FSH börjar närma sig 15 är man utdömd ihop med ovanstående fynd och lågt AMH. Du kanske ligger på 11 eller liknade?
  • Jenkis

Skumt inlägg blev det...

Man brukar väl säga att AMH + FSH + VUL ger en bra bild. Hur såg dina äggstockar ut? Mina är mindre än hos en normalfertil i min ålder.

När FSH börjar närma sig 15 är man utdömd ihop med ovanstående fynd och lågt AMH. Du kanske ligger på 11 eller liknade.

• tes 75
    Jenkis skrev 2014-01-14 21:13:42 följande:

Skumt inlägg blev det...

Man brukar väl säga att AMH + FSH + VUL ger en bra bild. Hur såg dina äggstockar ut? Mina är mindre än hos en normalfertil i min ålder.

När FSH börjar närma sig 15 är man utdömd ihop med ovanstående fynd och lågt AMH. Du kanske ligger på 11 eller liknade.

Normala äggstockar, dock endast 3 blåsor på ena och 1 på andra. Samma efter stimulering. Äggstocken med 3 blåsor var den enda som producerade ägg, och då i alla blåsor.

Jag har ju varit gravid 2 ggr tidigare, som resulterat i barn båda gångerna. Blev gravid oplanerat och sedan planerat på första försöket, så jag har ju haft mycket välfungerande äggstockar tidigare, senast 2009..
  • tes 75
    Jenkis skrev 2014-01-14 21:13:42 följande:

Skumt inlägg blev det...

Ställde följdfråga till linnekliniken, angående FSH, ska bli intressant att se vad jag har (om det togs).
  • LindaL0

Jag var hos två olika läkare, den första dömde ut mig totalt så jag gick till en annan för att få en second opinion. VUL gjordes hos båda i samma cykeldag. Den första läkaren hittade inga äggstockar överhuvudtaget på VUL. Den andra läkaren hittade två som såg hyggligt normala ut i storlek, kanske lite mindre än genomsnittet. I den ena fanns en äggblåsa på 14mm redo att lossa. En vecka senare blev vi spontant gravida men det slutade i missfall i vecka 8. Så sen fortsatte vi med IVF eftersom det bara var att inse att tiden (och äggreserven) var emot oss.

Tes, jag funderade faktiskt på DHEA, skulle nog ha försökt med det om det blev ett 3:e försök. Men är inte säker, finns ju inga belägg (?) för att det skulle funka. Det verkar ju å andra sidan inte skadligt, men det finns ju ändå enklare biverkningar. Har för mig att sånt är mer vanligt att man rekommenderas utomlands, i förra tråden fanns en tjej som bodde i USA, jädrans vilken skillnad på vad klinikerna medicinerar IVF-patienterna där, här i Sverige verkar man vara betydligt försiktigare.

• tes 75
    LindaL0 skrev 2014-01-15 08:50:26 följande:

Jag var hos två olika läkare, den första dömde ut mig totalt så jag gick till en annan för att få en second opinion. VUL gjordes hos båda i samma cykeldag. Den första läkaren hittade inga äggstockar överhuvudtaget på VUL. Den andra läkaren hittade två som såg hyggligt normala ut i storlek, kanske lite mindre än genomsnittet. I den ena fanns en äggblåsa på 14mm redo att lossa. En vecka senare blev vi spontant gravida men det slutade i missfall i vecka 8. Så sen fortsatte vi med IVF eftersom det bara var att inse att tiden (och äggreserven) var emot oss.

Tes, jag funderade faktiskt på DHEA, skulle nog ha försökt med det om det blev ett 3:e försök. Men är inte säker, finns ju inga belägg (?) för att det skulle funka. Det verkar ju å andra sidan inte skadligt, men det finns ju ändå enklare biverkningar. Har för mig att sånt är mer vanligt att man rekommenderas utomlands, i förra tråden fanns en tjej som bodde i USA, jädrans vilken skillnad på vad klinikerna medicinerar IVF-patienterna där, här i Sverige verkar man vara betydligt försiktigare.

Min sambo börjar nu ångra sin vasektomi (vilken är anledningen till att vi gör IVF), men med tanke på min äggreserv kanske vi inte hade lyckats bli gravida på naturligt sätt ändå, och kanske inte förstått det förrän det var för sent med IVF. Helt fantastiskt att IVF och ICSI finns!
  • Jenkis

Skulle vara intressant att se hur mycket som händer på tre år när man har så dåliga värden som jag redan från början. Jag tror ju att det har blivit mycket sämre, men så kanske det inte är? Jag kanske får köra lite IVF lite senare
  • tes 75

Ja, dhea verkar ju som en ganska bra sak att prova, när man läser om det. Men sedan att det krävs att man äter det i 6 månader före en IVF-behandling.. Vi har tyvärr inte den tiden, och inte bara pga min ålder & äggreserv, utan också pga sambons ålder. Han är 46 och vill inte vara närmare 50 när (om) vi får ett barn tillsammans.
Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare