• snobben00

IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare

Tänkte starta den här tråden för oss som kämpat på ett tag med ivf men inte lyckats få det där plusset än men nu ska vi lyckas! Själv har jag 8 embryoåterföranden bakom mig varav ett missfall men vägrar ge upp kampen än. Jag och min man klassas som oförklarligt barnlösa och dom hittar ingen anledning till att vi inte får barn. Nu i januari ska vi påbörja vårt tredje försök och jag hoppas vi blir några som kan följas åt nu under våren.

• Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare
  • sesanka

Ber redan nu om ursäkt för mitt negativa inlägg. Har många tankar som far omkring i huvudet. Gjorde skrapning igår. Som om MA inte var nog så skickades resterna till en patolog för undersökning. I bästa fall hittar dom inget konstigt, får provsvar om sex veckor, och då kan jag kontakta ivf kliniken och boka tid för vårt nästa ivf försök med FET. Är det mola/druvbörd så kollar de om den innehåller cancer. I bästa fall är det mola utan cancer och då får vi göra nästa ivf försök 6-12 månader senare. Är det mola med cancer ska jag genomgå lungröntgen och cellgifts behandlingar och då är ivf försöken uppskjutna på obestämd tid. Jag försöker tänka positivt men jag är pessimisten i familjen. Möjligheten för att ens få en 2014 bebis känns nästan som en omöjlighet. Kan ge mig fasiken på att om alla provsvar är bra så kommer ägget inte överleva upptiningen. Har försökt att vara stark men sorgen behöver bearbetas. Till och med min make har gråtit mer och är orolig för mig eftersom jag inte brukar ha svårt att uttrycka känslor. Känner mig bara så tom just nu. Önskar jag hade någon att prata med men alla runtomkring mig är sådana som bara behöver sniffa på ett par kalsonger och så är de med barn. Nej, det ska bli ett positivt provsvar om sex veckor och det kommer att bli en vinter/vår bebis. Har vi väntat över tre år på att få en liten kan vi vänta några månader till. Hoppas ni andra mår bra trots sprutor och hormoner. Jag håller både tummar och tår att ni lyckas få ert lilla underverk efter alla besvär :)

• Gina43
    sesanka skrev 2014-01-24 05:36:18 följande:
    Ber redan nu om ursäkt för mitt negativa inlägg. Har många tankar som far omkring i huvudet. Gjorde skrapning igår. Som om MA inte var nog så skickades resterna till en patolog för undersökning. I bästa fall hittar dom inget konstigt, får provsvar om sex veckor, och då kan jag kontakta ivf kliniken och boka tid för vårt nästa ivf försök med FET. Är det mola/druvbörd så kollar de om den innehåller cancer. I bästa fall är det mola utan cancer och då får vi göra nästa ivf försök 6-12 månader senare. Är det mola med cancer ska jag genomgå lungröntgen och cellgifts behandlingar och då är ivf försöken uppskjutna på obestämd tid. Jag försöker tänka positivt men jag är pessimisten i familjen. Möjligheten för att ens få en 2014 bebis känns nästan som en omöjlighet. Kan ge mig fasiken på att om alla provsvar är bra så kommer ägget inte överleva upptiningen. Har försökt att vara stark men sorgen behöver bearbetas. Till och med min make har gråtit mer och är orolig för mig eftersom jag inte brukar ha svårt att uttrycka känslor. Känner mig bara så tom just nu. Önskar jag hade någon att prata med men alla runtomkring mig är sådana som bara behöver sniffa på ett par kalsonger och så är de med barn. Nej, det ska bli ett positivt provsvar om sex veckor och det kommer att bli en vinter/vår bebis. Har vi väntat över tre år på att få en liten kan vi vänta några månader till. Hoppas ni andra mår bra trots sprutor och hormoner. Jag håller både tummar och tår att ni lyckas få ert lilla underverk efter alla besvär :)
    sesanka, jag tänker på dig ofta. Jag är hemskt ledsen för din skull. Du har all rätt att vara upprörd, ledsen och besviken och det är inget konstigt att du känner som du gör, så be inte om ursäkt för det. Att hantera ett MA är jobbigt i sig och att få beskedet tillsammans med misstanke om ytterligare komplikationer är förstås ännu tuffare att bära.

Låt oss hoppas att det inte är mola. Vad jag förstår är det ovanligt. Av fallen med mola är de med elakartade celler ännu ovanligare. 

Det finns en person i vår medlemsgrupp som har haft mola med komplikationer. Hon skrev att du är välkommen att fråga henne vad som helst. Jag skickar dig hennes användarnamn i ett privat meddelande.

Du kan säkert också få samtal via IVF-kliniken (de brukar erbjuda ett samtal?) eller via den ordinarie vården som kan hjälpa dig att få vädra ut vad du nu går igenom - om du nu vill det. Ta chansen och gå dit. Ta din man i handen och gå tillsammans. Om du inte orkar ordna samtalet, be din man att ringa samtalen och ordna en tid.

Ge inte upp. Det blir säkert tillökning till slut! Låt oss hoppas att det här är den sista uppförsbacken. Ni grejar den!
  • sesanka

Tack för dina snälla ord Gina43. Ska skriva till tjejen som haft mola och ställa lite frågor, blir bara mer förvirrad av allt googlande. Behöver nog prata av mig både själv och med maken men det jobbiga är att han bara pratar engelska. Han kommer från Texas och flyttade hit 2010 efter att vi gift oss, men han har inte lärt sig svenska tillräckligt bra än. Det är också en sak som känns jobbigt för han är ett underbart stöd på hemmaplan men allt annat måste jag ta hand om. Det jobbigaste just nu är att inte veta vad patologen kommer att hitta, sex veckor känns som en evighet. På sätt och vis är det som att sörje perioden är satt på vänt. Om jag bearbetar alla känslor nu och kommer i någorlunda balans och så får vi dåliga nyheter igen... vet inte hur jag ska klara av det. Känns som att det är bättre att lägga alla känslor på is och sen bearbeta allt när provsvaret kommer. Äsch, vet inte hur jag ska göra, är helt upp och ner...

• Gina43

sesanka: Rådgör med din man om hur ni kan få stöd på bästa sätt och om ni kanske ska gå tillsammans. Det finns ju samtalskontakter som pratar engelska eller som kan tänka sig att ha samtal på engelska (jag vet, för jag har utländska vänner som bor i Sverige och som behövt söka vård). Jag tror inte att det är något problem! Det finns vägledning att få, någon som hjälper till med att sortera alla trådar och känslor. I bästa fall får ni även verktyg för att hantera sorgen.

• Jenkis
    sesanka skrev 2014-01-24 05:36:18 följande:
    Du kan kolla i min pres...

Underskatta inte kyrkan! Man behöver inte alls vara kyrklig för att uppskatta deras hjälp. De om några vet vad sorg är. Vården förstår sig inte på sorg...

Säger som alla andra. Du fixar det! Ta all hjälp du kan få och be din man att driva på. 95% i vårt samhälle kan väl förstå engelska och boka in en samtalstid åtminstone.
  • sesanka

Jenkis: vad ledsen jag blev för din skull när jag läste din presentation. Hoppas verkligen att ni lyckas få ert lilla mirakel. 

Ska prata med gubben och se vad han säger. Antingen behöver vi prata av oss redan nu för att bearbeta allt vi fått veta eller så får vi ta det sen om sex veckor när vi vet hur framtiden ser ut.

Det jag är mest besviken på är att vi inte fick någon som helst information från Akademiska i Uppsala att de misstänkte att något var fel. De hade tydligen sett rött flagg redan vid det första ultraljudet 2/1. Vid det besöket sa de bara att det fanns inget hjärta och embryot var bara 2 mm stort, men grattis ni är gravida och det är nog för tidigt att se något. På det andra ultraljudet 21/1 sa de fortfarande inte något annat är att fostret tyvärr inte överlevt. Hon pekade på skärmen och visade vart embryot låg och sa att hon rekommenderade en skrapning för den kommer inte att komma ut på egen hand. Det var först när jag och maken gick till gynmottagningen dagen efter för att boka skrapning som den läkaren läste upp remissen från Akademiska. Jag har själv räknat ut att jag var 9+4 men enligt remissen från Akademiska var jag bara i vecka 8. Känns som att de har noll koll., vi vet ju både när äggplocket och insättningen skedde :(

• Jenkis
    sesanka skrev 2014-01-24 23:16:00 följande:
    Jenkis: vad ledsen jag blev för din skull när jag läste din presentation. Hoppas verkligen att ni lyckas få ert lilla mirakel. 

Ska prata med gubben och se vad han säger. Antingen behöver vi prata av oss redan nu för att bearbeta allt vi fått veta eller så får vi ta det sen om sex veckor när vi vet hur framtiden ser ut.

Det jag är mest besviken på är att vi inte fick någon som helst information från Akademiska i Uppsala att de misstänkte att något var fel. De hade tydligen sett rött flagg redan vid det första ultraljudet 2/1. Vid det besöket sa de bara att det fanns inget hjärta och embryot var bara 2 mm stort, men grattis ni är gravida och det är nog för tidigt att se något. På det andra ultraljudet 21/1 sa de fortfarande inte något annat är att fostret tyvärr inte överlevt. Hon pekade på skärmen och visade vart embryot låg och sa att hon rekommenderade en skrapning för den kommer inte att komma ut på egen hand. Det var först när jag och maken gick till gynmottagningen dagen efter för att boka skrapning som den läkaren läste upp remissen från Akademiska. Jag har själv räknat ut att jag var 9+4 men enligt remissen från Akademiska var jag bara i vecka 8. Känns som att de har noll koll., vi vet ju både när äggplocket och insättningen skedde :(
    Det är ju så tråkigt med vården. De "orkar" liksom inte följa upp och forska vidare i vissa fall. De blundar och hoppas på det bästa... Det finns liksom inte tid, resurser eller pengar att kolla upp saker djupare. Före v. 12 blir man dessutom behandlad som luft. Ringde Ackis för att jag hade blödningar hela tiden från v. 4 till 7. Fick bara höra "du håller väl på att få missfall". Tack för den! De visste ju liksom läget med barnlöshet och beh....

Hoppas verkligen på det bästa för dig nu!

Vi har ET på torsdag, så vi får hoppas på ett småsyskon
  • Lisa 236
    snobben00 skrev 2014-01-22 21:33:17 följande:
    Vad jobbigt för dig! Hur fungerar det vid utomkveds? Stöter kroppen ut det själv eller får man någon hjälp med det?

Ikväll tog jag första Menopursprutan och har fått tid måndagmorgon för blodprov.
    Har hamnat lite i en känslomässig dvala vilket faktiskt varit oerhört skönt eftersom det stundtals (speciellt under ruvning) är så fruktansvärt psykiskt påfrestande. (blir snart 9:e återföringen)
    Äggplock blir under v.6

Jag har för mig att även du haft ganska många återföringar bakom dig, har du gjort hysteroskopi eller blivit erbjuden det? Jag kommer att göra det på Sabbatsberg om inte färskförsöket tar sig nu. Vill veta om det finns något hinder i livmodern som inte syns på vanligt VUL, tydligen inte allt för ovanligt med polyper, sammanväxtningar och liknande.
    Hej  Utomkveds fungerar lite olika beroende på hur stort det är och var det sitter. Antingen som i bästa fall fixar kroppen det själv eller så kan man få cytostatika som hjälper kroppen  men då får men inte bli gravid på 4månader. ( så det vill man ju inte) annars kan det bli operation då man tar bort äggledare och det vill man ju absolut inte heller även om man kan fortsätta att bli gravid via ivf men inte på naturlig väg.

För oss verkar det faktiskt som om kroppen klarar ut det utan op och medicin... så skönt. Dock är vi inte redo för ny omgång ännu då HCG inte är nere på 0 ännu.

Jag förstår hur du känner med detta med många gånger. Vi gjorde ju vårt 9 försök nu senast och ska göra det 10 när kroppen återhämtat sig. Som tur är har vi hela 8 st i frysen.

Ja jag har nog gjort det mesta vid det här laget allt från skrapningar till andra operationer och undersökningar. Vi är också oförklarligt barnlösa. Vilket är så frusterande. Av de 9 försök vi gjort har jag varit gravid 6 ggr men det har slutat i missfall 4 ggr och 2 ofostriga graviditeter. Blev ju nu denna gång gravid på naturlig väg så ytterligare en graviditet har det varit. Ja så det kan vara...

Hoppas så på att ni lyckas denna gång, det är ni så väl värda efter allt kämpande Kram
  • Danisen

Hej tjejer jag har tagit Gonal-F sedan i onsdags, ska på vul nu på onsdag, hoppas att det finns äggblåsor som växer som dem ska så att vi kan få många ägg även till frysen. Aldrig fått tillräckligt många för det. Men har en högre dos denna gång än de andra. Håller tummarna för oss alla här att 2014 är vårt år

• BlankaBlanka

Danisen:
    Vi är lite i samma sits. Jag var på UL i veckan 9 stora ägg och 7 små. Jag gör det korta programmet och har äggplock på tisdag. Detta är mitt andra försök. Vilket
    försök är det för dig?

Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare