• snobben00

IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare

Tänkte starta den här tråden för oss som kämpat på ett tag med ivf men inte lyckats få det där plusset än men nu ska vi lyckas! Själv har jag 8 embryoåterföranden bakom mig varav ett missfall men vägrar ge upp kampen än. Jag och min man klassas som oförklarligt barnlösa och dom hittar ingen anledning till att vi inte får barn. Nu i januari ska vi påbörja vårt tredje försök och jag hoppas vi blir några som kan följas åt nu under våren.

• Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare
  • liamae

Jag börjar bli lite less här. Har haft en diffus mensvärksliknande smärta nu i en vecka (dag 29 i cykeln idag). Trodde först att det var mens på gång men nu gissar jag snarare på ägglossning, även om jag aldrig haft särskilt mycket känningar då annars. Hur har det varit för er? Får man mer ägglossningskänningar på första ägglossningen efter ivf (pga ärren/svullenheten/hormonerna?)? När kom er mens igång? Tidigare eller senare än normalt? Vill komma igång igen! Ovant att inte kunna planera något alls. När mensen kommit vet man ju iaf i stora drag när ÄP mm blir.

• snobben00
    Danisen skrev 2014-01-21 15:00:46 följande:

Jag tar synarel 3gg/dag 1puff. Ja den smakar fan haha. Ja, sprutorna svider ordentligt, gjorde det korta protokollet först då va det menopur jag fick. Gonal-F är en sån penna, den svider också min sambo kniper mig när jag själv sticker mig funkat rätt bra. Vi ska på vul den 29 Januari och kolla äggblåsorna.
    Har gjort 1 kort protokoll som fick avbrytas, sen 1 långt som blev ett ET men tyvärr ingen graviditet. Så detta är 3:e gången gilt ni då? Allt detta är så himla jobbigt, massa tankar och känslor som snurrar runt. Vad är hysterskopi?
    Vi har 2 ET och 6 FET bakom oss varav ett tog sig i somras men dessvärre slutade det redan i .7 Gråter
    Så vår ivf-resa har varit tuff!
    Vi är oförklarligt barnlösa och inga fel har kunnat hittas!!! Jättefrustrerande... för nåt är det ju

Hysteroskopi är när dom går in i livmodern med kamera för att se om de kan hitta sammanväxtningar, ärr, polyper eller liknande som förhindrar ett embryo och stanna kvar.
    Dom säger också att det brukar kunna vara lättare för ett embryo att fastna cykeln efter att dom varit inne och rotat.
  • sesanka

När något verkar för bra för att vara sant... Jag och maken var på vårt andra ultraljud igår, 9+4, och läkaren konstaterade att embryot inte längre lever. Har fått en remiss till gyn och idag ska jag ringa och boka tid för skrapning. När den är utförd ska jag kontakta ivf kliniken för att gå vidare med nästa försök. Har 4 ägg i frysen. Är det någon som vet hur lång tid man måste vänta efter skrapningen innan man kör igån?g Nästa försök blir ju ett FET, hur ser resan dit ut, kör man med nässpray och hormoner igen eller...? Blev helt tom i bollen efter beskedet och alla frågor dök upp först på vägen hem...

• Danisen
    snobben00 skrev 2014-01-21 18:05:29 följande:
    Vi har 2 ET och 6 FET bakom oss varav ett tog sig i somras men dessvärre slutade det redan i .7

Så vår ivf-resa har varit tuff!

Vi är oförklarligt barnlösa och inga fel har kunnat hittas!!! Jättefrustrerande... för nåt är det ju

Hysteroskopi är när dom går in i livmodern med kamera för att se om de kan hitta sammanväxtningar, ärr, polyper eller liknande som förhindrar ett embryo och stanna kvar.

Dom säger också att det brukar kunna vara lättare för ett embryo att fastna cykeln efter att dom varit inne och rotat.

Ja, allas IVF resa är oftast tuffa man utsätter kroppen för en hel del. Men man är ju himla glad att det finns. Min farbror och hans sambo lyckades på första försöket dem var 37 och 38. Men hela deras resa tog ändå 3 år. Vi är 27 och 28. Vi har fortfarande hoppet uppe efter 2,5 år, men tufft är det. Är himla nervös inför äggplocket, förra gången var fruktansvärd både under och efter ingreppet. Första äp kändes inte men som sagt det 2:a var hemskt hoppas att där blir många ägg denna gången så man kan ha några i frysen. Det dem hittade på oss är att min sambo har lite för få sperma, men dem har inte sagt något om kvaliteten? Annars ingenting man är ju väldigt frustrerad och rädd att det aldrig ska gå. Men hoppet är det sista som överger en Tack och lov.

Aha okej, aldrig hört talas om det. När gör dem en sån undersökning? Håller tummarna för er kram kram
  • Lisa 236
    snobben00 skrev 2014-01-20 21:31:14 följande:
    Har tänkt på dig, hur har det gått? {#emotions_dlg.flower}
    Hej tack för tanke jo har varit så jobbigt ett tag. Var spontangraviditet men blev utomkvedshavandeskap av det så väntar nu mest på att kroppen ska klara ut det själv. För jag vill helst det för att vi ska få fortsätta med ivf sen så snart som möjligt. Men det går åt rätt håll i allafall.  Hur går det för dig?
  • Jenkis
    sesanka skrev 2014-01-22 05:57:26 följande:
    När något verkar för bra för att vara sant... Jag och maken var på vårt andra ultraljud igår, 9+4, och läkaren konstaterade att embryot inte längre lever. Har fått en remiss till gyn och idag ska jag ringa och boka tid för skrapning. När den är utförd ska jag kontakta ivf kliniken för att gå vidare med nästa försök. Har 4 ägg i frysen. Är det någon som vet hur lång tid man måste vänta efter skrapningen innan man kör igån?g Nästa försök blir ju ett FET, hur ser resan dit ut, kör man med nässpray och hormoner igen eller...? Blev helt tom i bollen efter beskedet och alla frågor dök upp först på vägen hem...
    Du bör nog få en riktigt mens innan ni kör igång igen. Alltså du får en blödning nu efter skrapningen och när du blöder igen nästa gång av dig själv liksom om en månad, kan ni köra igång direkt. Ingen spray, inga hormoner. Man brukar göra i naturlig cykel.
  • Kramizen

Någon som har använt clearblue ägglossningsstickor inför FET, ska man använda dom på morgonen eller flera gånger under dagen?

• Jenkis
    Kramizen skrev 2014-01-22 12:56:21 följande:
    Någon som har använt clearblue ägglossningsstickor inför FET, ska man använda dom på morgonen eller flera gånger under dagen?
    Bara på morgonen, men kolla upp om du är osäker.
  • snobben00
    sesanka skrev 2014-01-22 05:57:26 följande:
    Usch vad jobbigt för er! Jag råkade ut för ett missfall i v.7 och vet hur jobbigt det är när man väl hunnit ställa in sig på att man väntar barn. Jag håller tummarna för att allt ska gå bra!

FET går att göra på 2 sätt -
    Ostimulerat, då ringer man kliniken vid positivt ägglossningstest (Clearblues digitala är säkrast) och kommer på återförande så många dagar efter positivt test som embryot är gammalt, dvs 2 dagars sätts in 2 dagar efter äl osv.

Stimulerat rekommenderas om man har långa oregelbundna cykler som gör att det går åt många dyra äl-tester och om man vill förhindra helgkrock (om kliniken har helgstängt vill säga). Då tar man tabletter från cykeldag 2 eller 3 och får komma på VUL på cd 10-12 för att mäta slemhinna och bestämma dag för återföring.
  • snobben00
    Danisen skrev 2014-01-22 10:15:25 följande:

Ja, allas IVF resa är oftast tuffa man utsätter kroppen för en hel del. Men man är ju himla glad att det finns. Min farbror och hans sambo lyckades på första försöket dem var 37 och 38. Men hela deras resa tog ändå 3 år. Vi är 27 och 28. Vi har fortfarande hoppet uppe efter 2,5 år, men tufft är det. Är himla nervös inför äggplocket, förra gången var fruktansvärd både under och efter ingreppet. Första äp kändes inte men som sagt det 2:a var hemskt hoppas att där blir många ägg denna gången så man kan ha några i frysen. Det dem hittade på oss är att min sambo har lite för få sperma, men dem har inte sagt något om kvaliteten? Annars ingenting man är ju väldigt frustrerad och rädd att det aldrig ska gå. Men hoppet är det sista som överger en Tack och lov.
    Aha okej, aldrig hört talas om det. När gör dem en sån undersökning? Håller tummarna för er kram kram
    Vet inte exakt när i cykeln man kan göra hysteroskopi men det görs när man har många misslyckade ivf.er som man inte hitta nån anledning till att det ej tagit sig. Det finns en hel del i livmodern som kan ställa till det som inte syns på VUL.
    I vårt fall var det läkaren som föreslog det men tror att man själv kan ta upp det och gå vidare med det om man vill.
Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare