LoC skrev 2014-01-08 17:26:42 följande:
På tal om bitter - i våras genomgick jag en laparoskopi i "fertilitetshöjande syfte" p g a en endometrioscysta. Vi ägguttaget i december (och på ultraljudet under stimuleringen) kunde man inte längre hitta vänster äggstock (den som opererades). Någon vecka efter själva operationen fanns den dock där. Vid ägguttaget sa man något om att den verkade helt inaktiv. Befinner mig därmed nu i situationen att den "fertilitetshöjande" operationen eventuellt kvaddat min ena äggstock. Kul. Har inte något bekräftat än, men det verkar luta åt att så är fallet. Måttligt kul att bara ha en äggstock kvar när man inte lyckats bli spontant gravid med två fungerande.
Hoppar in här för att dela med mig av en solskenshistoria:
Jag känner en tjej som fick kämpa en del för att bli gravid och när det väl hände blev det ett utomkvedshavandeskap och hon förlorade ena äggstocken. "Nu är det ju kört" tänkte hon. Sedan blev hon gravid ganska snabbt, som om den äggstock som hon blev av med på något vis varit "dominerande" på ett negativt sätt (så resonerade i vart fall läkarna, sa hon). Hon blev gravid kort därefter och har fått två fina barn.
Endometrios är förstås inte roligt och det är förstås trist om du har tappat funktionen för din ena äggstock, men det finns chanser att det kan lösa sig.