Hej alla kämpar!
Vet inte om nån från den gamla tråden kommer ihåg, men jag blev ju "utdömd" som infertil av den första läkare jag besökte för utredning, endast baserat på ålder och AMH-värde. Som tur är gick jag till en annan läkare och skaffade mig en "second opinion".
Igår skrev jag ett argt mail till den första läkaren och fick faktiskt en ursäkt tillbaka. Anledningen till att jag till sist mailade läkaren är för att det har gnagt i mig att någon annan barnlängtande människa skulle bli utsatt för samma diagnos på samma dåliga grunder. Min make däremot kallar mig en "bitterf***a som inte kan släppa saker" och det ligger säkert en viss sanning i det också
Mitt mail:
"Jag var hos er förra hösten för fertilitetsutredning. Ni dömde ut mina chanser att bli gravid baserat på ålder, AMH- och FSH-värde (39 år, 0.480 och 14). Beskedet jag fick var att det var ingen idé att remittera mig vidare för IVF om jag inte ville få en äggdonation.
Jag kontaktade en annan klinik för att få en ”second opinion” och där fick jag veta att man inte kunde döma ut mina chanser enbart baserat på ovan värden. Ytterligare utredning visade att jag hade ägglossning och producerade ägg fortfarande. IVF genomfördes och på försök nummer två blev jag gravid och är idag i vecka 20 med en fullt normal graviditet.
Anledningen till att jag skriver detta e-mail är att jag vill förhindra att ni dömer ut nästa patient på samma sätt. Givetvis ska ni tala om att dåliga värden är en indikator på att det kommer att vara svårt, men ni får inte säga att det är omöjligt och vägra att remittera vidare enbart baserat på dessa värden. Jag vill få återkoppling på detta mail så jag vet att ni läst och tagit till er av detta!"
Läkarens svar:
"Gratulerar Er och att Du sökte sek.opinion. Det är möjligt att vi levde kvar med den gamla gränsen för IVF 38 år, dessutom fanns tidigare ett nedre gränsvärde på AMH på 0,7 som har tagits bort. Metoden var dessutom inte tillförlitlig och nu efter sommaren har man en ny test från USA som är mera tillförlitlig.
Du behöver därför inte vara oroad att detta ska hända igen för något annat par!!
Jag ber om ursäkt för det inträffade och önskar Er lycka till!"