• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-07 21:28:23 följande:
    Ja busken vållade ju olyckan ska den polisanmälas ?
    Hur många gånger ska jag behöva upprepa att, har personalen en historia av bristande tillsyn så SKA det anmälas och utredas.
    För då är det ingen olycka, utan det har bara varit en tidsfråga innan något allvarligt skulle hända.
    Utan pressen av en anmälan med dåligt rykte osv som följd, så kommer det aldrig att bli några förbättringar, utan dom kommer att fortsätta hålla varann om ryggen och köra i invanda spår.

Att man står och pratar med en förälder är ingen ursäkt, utan bara en dum undanflykt. Klarar man inte av att både prata och röra sig runt och kolla barnen samtidigt, så bör man jobba med döda ting istället.
    Jag som förälder hade inte reagerat negativt på att vi gått runt på gården under tiden vi pratat.
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 21:46:22 följande:
    Hur många gånger ska jag behöva upprepa att, har personalen en historia av bristande tillsyn så SKA det anmälas och utredas.
    För då är det ingen olycka, utan det har bara varit en tidsfråga innan något allvarligt skulle hända.
    Utan pressen av en anmälan med dåligt rykte osv som följd, så kommer det aldrig att bli några förbättringar, utan dom kommer att fortsätta hålla varann om ryggen och köra i invanda spår.

Att man står och pratar med en förälder är ingen ursäkt, utan bara en dum undanflykt. Klarar man inte av att både prata och röra sig runt och kolla barnen samtidigt, så bör man jobba med döda ting istället.
    Jag som förälder hade inte reagerat negativt på att vi gått runt på gården under tiden vi pratat.
    Detta var absolut inte bristande tillsyn
  • Tobby

Polisen har inte med det att göra det är kommunen som utreder det
  • elyse

Jag tycker att du ska kontakta förskolechefen angående att personalen inte ringde ambulans!

• Thaleia

Innan du uttalar dig hur pass mycket man klarar av att ha koll på barnen samtidigt som en förälder vill ha sin beskärda del av uppmärksamhet och vill veta saker, så ska du nog prova på det själv. Det här är faktiskt ngt som vi i personalen diskuterar för ibland är det faktiskt ett problem. Idag finns det föräldrar som kräver oerhört mycket tid och uppmärksamhet när dom tex kommer för att hämta. Vi är ju faktiskt inga supermänniskor utan det här gör att man lätt tappar fokus. Och jag vill inte ha en förälder som går runt efter mig för att kunna prata! Jag vill fokusera på barnen men många föräldrar tror att det är bara dem man ska ha tid för.
  • Paninaro
    elyse skrev 2013-12-07 21:54:04 följande:
    Jag tycker att du ska kontakta förskolechefen angående att personalen inte ringde ambulans!
    Håller helt med!
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-07 21:48:13 följande:
    Detta var absolut inte bristande tillsyn
    Där har vi olika åsikter.
    Tobby skrev 2013-12-07 21:49:04 följande:
    Polisen har inte med det att göra det är kommunen som utreder det
    Ja, lämna det till kommunen så lär absolut ingenting hända mer än att dom klappar varann på axeln.
  • Ess
    Thaleia skrev 2013-12-07 22:42:01 följande:

Innan du uttalar dig hur pass mycket man klarar av att ha koll på barnen samtidigt som en förälder vill ha sin beskärda del av uppmärksamhet och vill veta saker, så ska du nog prova på det själv. Det här är faktiskt ngt som vi i personalen diskuterar för ibland är det faktiskt ett problem. Idag finns det föräldrar som kräver oerhört mycket tid och uppmärksamhet när dom tex kommer för att hämta. Vi är ju faktiskt inga supermänniskor utan det här gör att man lätt tappar fokus. Och jag vill inte ha en förälder som går runt efter mig för att kunna prata! Jag vill fokusera på barnen men många föräldrar tror att det är bara dem man ska ha tid för.
    Man kan röra på sig under tiden man uppdaterar föräldern vad som hänt under dagen. Sannolikheten är större att man ser incidenter och hinner ingripa då.
  • M i l l a n
    Ess skrev 2013-12-07 23:47:35 följande:
    Man kan röra på sig under tiden man uppdaterar föräldern vad som hänt under dagen. Sannolikheten är större att man ser incidenter och hinner ingripa då.
    Håller med dig! Jobbar själv på förskola och har flera gånger avbrutit min rapportering till en vuxen då jag varit tvungen att förhindra en olycka eller hjälpa ett barn. Föräldrar har stor förståelse och har inga problem med det. För dom vet att nästa gång kan det vara deras barn som behöver den snabba hjälpen.

I TS fall hade en pedagog sett hur hon var på väg upp i busken, och trots att dom vet att TS dotter har en benägenhet att sätta sig i våghalsiga situationer så gör människan inget. Det är inget misstag som man kan skylla ifrån sig tycker jag.

Det var tur att det "bara" blev en kraftig hjärnskakning. Kunde gått mycket värre och då hade det inte spelat någon roll om de var snabba och ringa ambulans eller inte.
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 23:37:32 följande:
    Där har vi olika åsikter.
    Tobby skrev 2013-12-07 21:49:04 följande:Polisen har inte med det att göra det är kommunen som utreder det
    Ja, lämna det till kommunen så lär absolut ingenting hända mer än att dom klappar varann på axeln.
    Fast VEM ska polisanmälas i detta fall ?
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan