• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • MinNatalie
    Bisquit skrev 2013-12-06 08:44:42 följande:
    Orkar inte läsa igenom för det verkar vara en del tjafs. Men två saker slå mig direkt. 1) Varför i helvete ringdes det inte efter ambulans på en gång???!! Har man slagit i huvudet hårt så räknas varje minut om det går riktigt illa.... 2) Varför var det asfalt under klätterställnigen??! Det är ju helt livsfarligt. Finns det överhuvudtaget såna farliga klätterställningar fortfarande idag? Det ska ju ligga specialsand alt specialplattor under. Hoppas verkligen att dottern kryar på sig.

• Thaleia

Nu är det svårt att veta om förskolan verkligen brustit i tillsyn eftersom vi inte var där. Däremot vet jag som förskollärare att det är helt omöjligt att ha koll på varenda barn hela tiden. Speciellt när de är så stora som din flicka är. Hon verkar ju dessutom vara utav den klätterglada typen som klättrar överallt och ingenstans. Det finns alltid sådana barn i en grupp och man har satt hjärtat i halsgropen x antal gånger pga dessa barn. Problemet är att det inte hjälper hur mkt man säger till, det glöms lika fort igen. Och ibland har man varit i närheten och försökt ha koll men de små rackarna är snabba...

• Duckan

Trodde först att det handlade om en 1-2 åring. De äldre barnen på dotterns fsk klättrade mycket och ofta. Det går nog inte att stoppa och personalen kan inte vara överallt hela tiden. Det var en olycka och såna händer.
    Vår dotter har lyckats klämma tummen så illa att det blev operation, hoppat in i ett bord så hon fick sy ett stort jack mellan ögonen och ramlat bakåt och fått limma ett sår i skallen. Alla sakerna har hänt på fritiden och gått så fort att ingen av oss föräldrar har kunnat hejda olyckorna.

• MinNatalie

Det var ingen klätterställning utan en hög häck med asfalt omkring precis utanför ytterdörren. Jag vet inte om vissa här på fullaste allvar verkligen tror att man kräver att personalen på förskolan ska övervaka barnen varje sekund och minut. Det är inte alls vad jag är ute efter. Jag blir bara förvirrad och otrygg när personalen ger oss 2 olika versioner på vad som hände. Till mig sa dom att ingen såg vad som hände men till hennes pappa sa samma person att hon såg men inte hann göra något. När jag frågade om hon låg avsvimmad var det ingen som kunde ge mig något svar. Men att dom frågat henne om hon ville följa med till mellanmålet i det tillståndet är ju bara märkligt! Ja jag ifrågasätter deras kompetens rakt av. Hade jag ramla från 2 meters höjd och slagit bakhuvudet hårt i asfalten för att sedan knappt veta vem jag är eller vad som hänt så hade jag knappast brytt mig om mellanmål, och det gjorde inte min dotter heller. Hon ville bara ligga still och började kräkas kort därefter. Klart jag ifrågasätter var dom var och vad dom egentligen gjorde när dom gav mig och hennes pappa oklara och olika svar sen att dom frågade vår dotter en så absurd fråga som om hon ville följa med till mellanmålet?! Hur som helst, bör dom inte skriva någon slags rapport om händelsen nu?

• Hannah76

Hur resonerar du när olyckor änder på fritiden? Ska föräldrar då utredas?

Man kan och ska göra sitt bästa för att se till att undvika olyckor, men de händer ändå.

• Duckan

En rapport över olyckan ska de skriva. Sånt ska tas upp med Säkerhetsrådet (så hette det iaf på vår fsk) och ses över om det går att förhindra fler fall.

Känner tyvärr igen det där med att "ingen såg". Alltid samma visa när nåt hade hänt. En gång såg min då 2-åring ut som att en katt gått lös på henne. De visste vilket barn som gjort det, men ändå var det "ingen som såg".

• MinNatalie
    Hannah76 skrev 2013-12-06 09:36:44 följande:
    Hur resonerar du när olyckor änder på fritiden? Ska föräldrar då utredas? Man kan och ska göra sitt bästa för att se till att undvika olyckor, men de händer ändå.

Vem har sagt något om utredning? Jag ska varken göra en anmälan eller skälla på dom. Att dom inte hade någon uppsikt har jag förstått för längesen men för det finns det väl rutiner som ska följas när ett barn råkar ut för en olycka och måste köras in till akuten?! Vet inte vart du såg ordet anmäla eller utreda. Läs om och läs rätt!
  • lightfish
    MinNatalie skrev 2013-12-06 10:02:40 följande:

Vem har sagt något om utredning? Jag ska varken göra en anmälan eller skälla på dom. Att dom inte hade någon uppsikt har jag förstått för längesen men för det finns det väl rutiner som ska följas när ett barn råkar ut för en olycka och måste köras in till akuten?! Vet inte vart du såg ordet anmäla eller utreda. Läs om och läs rätt!
    Jo du ska anmäla till förskolans försäkringsbolag ifall ditt barn får men av det, behöver inte visa sig nu, samt att förskolan själva ska anmäla det.
  • Hannah76
    MinNatalie skrev 2013-12-06 10:02:40 följande:

Men vad är du ute efter? Det skedde en olycka? Det hade kunnat ske när du var med.
    De ringde er och ni kom på en gång (skönt att ni har arbeten ni bara kan lämna på en gång).

• pigglet

Så tråkigt! Hoppas dottern kryar på sig snabbt!

Olyckor händer. Det borde inte få göra det, men så är det.
    Personalen kan inte hålla ögonen på alla 18 barn hela tiden. Man är oftast bara 1-2 stycken (mellan 9-12 3 i bästa fall). Mest krut lägger man på de yngsta, de äldra hoppas man ha fått lite mer förstånd och bättre motorik.
    Det är inte som hemma, där man kanske har 1-3 barn att hålla koll på. Och ändå händer de allra flesta olyckorna i hemmet. Mina 3 barn leker långa stunder utan att jag ser dem, både inne och ute.

När dottern mår bra igen, sätt er ner tillsammans med personalen och prata om olyckan. Berätta att du mår illa  över att få höra 2 olika svar på om någon såg olyckan eller inte. Personalen mår säkert dåligt också och undrar om de kunde gjort något annorlunda.
    Det är viktigt med bra kommunikation mellan förskola och hem.

Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan