• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • vampyria2
    MinNatalie skrev 2013-12-05 23:27:27 följande:

Vad trevligt för dig att du känner så! Dina barn (vilket jag antar att du inte har) kan skatta sig lyckliga som har en förälder som inte bryr sig om dom fått ett djupt och blodigt bett på kinden då! Du tänker inte på hur psykiskt påfrestande det måste ha känts för en 2 åring att bli biten så hårt på kinden tills det blödde? Sen att det finns bakterier i tänder för att inte tala om infektionsrisken eller det faktum att det kan bli ärr. Då är det nog bäst att föräldrarna blir informerade åtminstone. Sen är det väl upp till var och en om man tycker det är en skitsak som dig, så länge barnet inte är sjukt, eller om man faktiskt bryr sig och vill behandla såret och trösta sitt barn.
    Ledsen men du känns lite överspänd faktiskt, jag förstår att det som har hänt i dag har varit läskigt för er och att du börjar förstå att ditt barn kan råka ut för hemska saker utan att du eller någon annan kan skydda henne, det är sånt som händer när de växer upp.

Det är tråkigt att hon blev biten tidigare men vet du det är något de flesta barn faktiskt råkar ut för nångång under sin uppväxt och efter som de har vuxna omkring sig som tröstar dem och tar hand om dem så kommer det inte sätta några djupare spår i dem, är nästan värre för oss mammor att komma över en sån sak.
    På förskolan är man van vid att såna saker händer och man är även van vid att föräldrar blir förbannad över att man ringer om såna saker utan de flesta tycker att man tar sånt när de kommer och hämtar barnet, inget blir bättre av att de behöver gå omkring och vara oroliga över det utan att kunna göra något åt saken.

Jag vill inte hoppa på dig här, du verkar vara en jätte gullig mamma som vill ditt barn så väl som det bara går och jag tror att det gör ont i dig över att hon har råkat ut för de här sakerna men tyvärr är det sånt som händer.
    Hm om du tänker på allternativet, att de låser in ditt barn och alltid är nära henne, hon får inte göra något ifred och får bara ägna sig åt stilla sittande lekar, det skulle nog inte heller vara så kul för henne va?

Hoppas din lilla mår bättre snart och att ni får åka hem i morgon {#emotions_dlg.flower}
  • HokusPokus

Vampyria2 skriver det jag tänker.alternativet är att låsa in dem i ett skyddat rum.
    Jag har som sagt själv en femåring och jag vet hur de är och hur nojig man är över allt som kan hända. Helt ärligt kan jag ibland tänka: kan du inte klättra högst upp, göra kullerbyttor över den höga rutschkanestången, hänga knäveck osv på fsk i stället så jag slipper se... Jag vet att hon kan allt det, hon har grym balans och kontroll över kroppen men jag vet också att hon är en galenpanna och att hon kan ramla. Men hon är fem och måste få klättra, hoppa, hänga knäveck osv.
    Snart börjar hon skolan och ska klara det mesta själv, vi måste helt enkelt våga släppa kontrollen hur läskigt det än är

• viseversa

Oj ska dom stå och glo på din unge hela tiden menar du ts? Det är extrem personalbrist på förskolor och dom har fler barn att hålla reda på. En 5 åring är ett STORT barn i förskolan och ingen dom ska behöva titta på hela tiden. Hoppas din dotter mår bättre snart men det är INTE personalens fel detta.

• Vinterankan
    HokusPokus skrev 2013-12-05 22:58:42 följande:
    Hoppas din tjej snart blir bättre. Men 1,5 meter är inte direkt jättehögt om man är fem år. Det är ju en normal klätterställning, vissa är till och med högre. Hade din flicka varit 1-2år kan jag tycka att personalen brustit i tillsyn men inte när hon är fem. Är inte alla femåringar uppe i klätterställningar och klättrar? Min femåring är också klättertokig och är högt uppe i klätterställningar både på fsk och i lekparker när vi föräldrar är med, det hör väl till deras ålder och utveckling. Jag förstår dock din oro och att man gärna vill hitta en syndabock, men 1,5 meter är inte konstig höjd för femåringar. 

Instämmer i det. Även om det nu inte var en klätterställning utan en häck med asfalt runt. Min dotter är i samma ålder och klättrar på allt och det är inte bara klätterställningar utan även i tex träd med stenar under. Och det är såklart inte bra om hon ramlar ner, men det går inte att skydda henne från allt. Jag har fått många hjärnskakningar och skador då även jag är våghalsig, men jag har också haft väldigt kul pga min våghalsighet. Och visst kan jag i efterhand säga att varje situation som ledde till en allvarlig skada var en sådan som jag kanske inte alls borde ha utsatt mig för. Men det finns också hundratals andra liknande situationer där jag inte skadat mig. Så för att vara säker så hade jag behövt avstå alla hundratals situationerna och inte de tiotal som gett allvarligare konsekvenser. Och inser perspektivet så väljer jag ett liv med benbrott och hjärnskakningar framför ett utan våghalsigheter, och det gör jag även för min dotter som är likadan som mig.
  • Tobby
    MinNatalie skrev 2013-12-05 23:27:27 följande:

Vad trevligt för dig att du känner så! Dina barn (vilket jag antar att du inte har) kan skatta sig lyckliga som har en förälder som inte bryr sig om dom fått ett djupt och blodigt bett på kinden då! Du tänker inte på hur psykiskt påfrestande det måste ha känts för en 2 åring att bli biten så hårt på kinden tills det blödde? Sen att det finns bakterier i tänder för att inte tala om infektionsrisken eller det faktum att det kan bli ärr. Då är det nog bäst att föräldrarna blir informerade åtminstone. Sen är det väl upp till var och en om man tycker det är en skitsak som dig, så länge barnet inte är sjukt, eller om man faktiskt bryr sig och vill behandla såret och trösta sitt barn.
    Jo då jag har flera barn , alla har gått på fsk , men skulle personalen ringa mig varje gång mina barn behöver tröstas så skulle jag vara utan jobb idag
  • Liten i April

Har själv en son som alltid varit väldigt livlig och orädd. Och som ofta klättrade högt på dagis. Som tur är har inget sånt här hänt men det är som sagt ren tur och beror inte på att de har haft tillsyn hela tiden för det kan man inte ha på någon som är 5 år. Ser du din dotter hemma varje sekund och är du dessutom så nära att du hinner ingripa?

Min som har på grund av sin vilda livsstil fått uppsöka akuten på grund av sprucket finger och kluven läpp. Blev sydd under narkos. Men då var det vi föräldrar som brustit i tillsyn i så fall... Han lekte vid det ena tillfället på altanen och vi var i köket...

Hur som- jag beklagar det som hänt.

• vi och pyret

En 5- åring kan ju vara oerhört snabb så att hinna med och förhindra alla situationer där de potentiellt kan göra sig illa går inte. Det skulle ju hämma dem väldigt om man skulle ligga i hasorna på dem hela tiden. Men jag tycker absolut att miljön ska anpassas så mycket som möjligt för att undvika olyckor. Det ska inte vara möjligt att ramla 1.5 m ner i asfalten på en förskolegård. Då får de ta bort häcken.

• MrsKnapa

Räckermedatt man tittar bort 1 sekund så kan olyckan vara framme!
    Det jag undrar över är deras agerande!?
    Flickan skakar, kan inte stå osv

• Bisquit

Orkar inte läsa igenom för det verkar vara en del tjafs. Men två saker slå mig direkt.

1) Varför i helvete ringdes det inte efter ambulans på en gång???!! Har man slagit i huvudet hårt så räknas varje minut om det går riktigt illa....

2) Varför var det asfalt under klätterställnigen??! Det är ju helt livsfarligt. Finns det överhuvudtaget såna farliga klätterställningar fortfarande idag?
    Det ska ju ligga specialsand alt specialplattor under.

Hoppas verkligen att dottern kryar på sig.

Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan