• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • Mli 014
    Tobby skrev 2013-12-08 23:06:29 följande:
    Vad vill du få ut av detta ? Jag fattar inte ? Låter som du vill sätta nån till svars för det som hänt ? Din dotter är 5 år o har oxå ett ansvar för sig själv ? 1.5 m är inte så högt att jag skulle säga ifrån till mina barn att klättra på , varför skulle personalen förbjuda det ?

Seriöst!

Släpp det! Ett barn på 5 kan inte ta fullt ansvar. Och personalen HAR hanterat en misstänkt hjärnskakning helt fel.

Det ska anmälas, det ska värderas och personalen måste få bättre information om hur de ska hantera misstänkta skallskador!

Jag har själv vårdat personer som fallit rakt bakut i sin egen längd och fått bestående hjärnskador trots att ambulans varit snabbt på plats.

Det är väl inte för mycket begärt att förskolepersonal har grundläggande kunskaper i första hjälpen?
  • Lindsey Egot the only one
    Tobby skrev 2013-12-08 23:06:29 följande:
    Vad vill du få ut av detta ? Jag fattar inte ? Låter som du vill sätta nån till svars för det som hänt ? Din dotter är 5 år o har oxå ett ansvar för sig själv ? 1.5 m är inte så högt att jag skulle säga ifrån till mina barn att klättra på , varför skulle personalen förbjuda det ?
    Om femåringar ska klara sig själva och ha egenansvar fattar inte jag varför de ska lämnas in på förskolan varje morgon. Enligt dig verkar varenda femåring kunna tänka i konsekvenser av sitt handlande innan de går till handling.

Eller har jag uppfattat dig fel?
  • Tobby
    Mli 014 skrev 2013-12-08 23:25:27 följande:

Seriöst!

Släpp det! Ett barn på 5 kan inte ta fullt ansvar. Och personalen HAR hanterat en misstänkt hjärnskakning helt fel.

Det ska anmälas, det ska värderas och personalen måste få bättre information om hur de ska hantera misstänkta skallskador!

Jag har själv vårdat personer som fallit rakt bakut i sin egen längd och fått bestående hjärnskador trots att ambulans varit snabbt på plats.

Det är väl inte för mycket begärt att förskolepersonal har grundläggande kunskaper i första hjälpen?
    Jag skrev om att hon klättrade , har inte sagt ett ord om att hur dom hanterade efter fallet är ok
  • Tobby
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-08 23:32:37 följande:
    Om femåringar ska klara sig själva och ha egenansvar fattar inte jag varför de ska lämnas in på förskolan varje morgon. Enligt dig verkar varenda femåring kunna tänka i konsekvenser av sitt handlande innan de går till handling.

Eller har jag uppfattat dig fel?
    En 5 åring bör kunna veta att man inte klättrar hur som helst , det har då mina vetat vid 5 år , fullt ansvar har jag aldrig sagt ! Men personalen ska inte ta på sig eller få skulden heller . Att förbättra rutiner , uppdatera sig i första hjälpen mm ska göras med jämna mellanrum för personalen ! Det pratades oxå polisanmälan i tråden , vem ska anmälas ?
  • Mli 014

En olycka kan hända när som var som. Ja, där håller jag med dig. Men en femåring kan inte se eventuella konsekvenser.

Tänk själv tillbaka, man ville upp men visste inte hur man skulle komma ner igen.

Tobby skrev 2013-12-08 23:33:20 följande:
    Jag skrev om att hon klättrade , har inte sagt ett ord om att hur dom hanterade efter fallet är ok

• augustisten
    Tobby skrev 2013-12-08 23:36:12 följande:
    En 5 åring bör kunna veta att man inte klättrar hur som helst , det har då mina vetat vid 5 år , fullt ansvar har jag aldrig sagt ! Men personalen ska inte ta på sig eller få skulden heller . Att förbättra rutiner , uppdatera sig i första hjälpen mm ska göras med jämna mellanrum för personalen ! Det pratades oxå polisanmälan i tråden , vem ska anmälas ?

Min unge har också vetat det som femåring men hen har saknat förmåga att agera utifrån det. För hen var en femåring. Impulskontroll och konsekvenstänkande är inte deras paradgrenar - även om barn förstås är olika.
  • M i l l a n
    Tobby skrev 2013-12-08 23:36:12 följande:
    Man kan aldrig ta för givet att en 5 åring kan göra bedömningen av var det är farligt att klättra. De har inte samma konsekvens tänkande som vuxna. Speciellt svårt är det för en så liten att veta om inte vuxna ids tala om det på förskolan.

Värst vad du har hängt upp dig på skuldfrågan. Kan tänka mig att den ansvariga personalen i det här fallet får en varning. Men den yttersta skuldbördan vilar på förskolechef samt kommunen (om det är en kommunal förskola). Om det däremot hade slutat riktigt illa att barnet dog av sina skador så hade det nog blivit allvarliga konsekvenser för den ansvariga personalen. Det finns fritidspedagoger som blivit fällda för vållande till annans död, vid olycksfall.

Man kan som personal inte gå och ta en fika och tro att man inte behöver ta ansvar själv, som du får det att låta.
  • Tobby
    M i l l a n skrev 2013-12-08 23:54:01 följande:
    Man kan aldrig ta för givet att en 5 åring kan göra bedömningen av var det är farligt att klättra. De har inte samma konsekvens tänkande som vuxna. Speciellt svårt är det för en så liten att veta om inte vuxna ids tala om det på förskolan.

Värst vad du har hängt upp dig på skuldfrågan. Kan tänka mig att den ansvariga personalen i det här fallet får en varning. Men den yttersta skuldbördan vilar på förskolechef samt kommunen (om det är en kommunal förskola). Om det däremot hade slutat riktigt illa att barnet dog av sina skador så hade det nog blivit allvarliga konsekvenser för den ansvariga personalen. Det finns fritidspedagoger som blivit fällda för vållande till annans död, vid olycksfall.

Man kan som personal inte gå och ta en fika och tro att man inte behöver ta ansvar själv, som du får det att låta.
    Personalen kommer aldrig kunnas ge en varning för detta .
  • Tobby

Om du läser alla mina inlägg så har jag hela tiden hävdat att det är kommunen som bör se över detta ! Ts vill få det att låta som det finns en syndabock som anklagas o det är det jag vill säga att ingen enskild person kan bli varnad för detta
  • Tobby

Man kan inte ta något för givet inte ens vuxna , men det är ändå skuldfrågan jag hakar upp mig på , ingen enskild person bär skulden till det som hänt !

Sen har jag väldigt svårt att förstå varför man sitter så mycket på fl i det läget med sin dotter , dottern bör ju få all tid nu o när om hon vilar bör man göra det samma
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan