• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • johanna aa
    MinNatalie skrev 2013-12-05 22:51:05 följande:

Lägga skulden? Du har ingen aning om vad mycket vi har haft överseende med, men någon gång måste man väl säga ifrån och ifrågasätta deras tillsyn? En gång när vi hämtade henne hade hon ett stort rött och blodigt bitmärke på kinden precis under ögat. Man såg spår av var enda tand och hon var väldigt svullen och öm. Och ingen av personalen hade ens ringt oss under dagen utan det fick hon gå omkring med... Då var hon ca 2 år och det var samma personal. Men jag antar att det finns ursäkter från din sida för att dom sket i att ringa oss då?
    Kan du inte skaffa en lekhjälm åt din dotter med grönt spänne?
  • johanna aa
    MinNatalie skrev 2013-12-05 22:51:05 följande:

Lägga skulden? Du har ingen aning om vad mycket vi har haft överseende med, men någon gång måste man väl säga ifrån och ifrågasätta deras tillsyn? En gång när vi hämtade henne hade hon ett stort rött och blodigt bitmärke på kinden precis under ögat. Man såg spår av var enda tand och hon var väldigt svullen och öm. Och ingen av personalen hade ens ringt oss under dagen utan det fick hon gå omkring med... Då var hon ca 2 år och det var samma personal. Men jag antar att det finns ursäkter från din sida för att dom sket i att ringa oss då?
    Men ringer man föräldrarna vid bitmärken? Brukar man inte tala om det när barnen hämtas?
  • johanna aa

Låter som en väldigt hemsk upplevelse för dig och din dotter. Hoppas hon blir bra så fort som möjligt.
    Jag tror detta är en ren olycka då det är stora barngrupper idag.

Vet din flicka om att hon inte ska klättra?

1,5 meter är inte jätte högt men kan absolut ge allvarliga skador.

Är väl lite trygghetsnarkomani att inte låta barnen klättra på 1- 2 meters höjd när de är 5 år.

Är inte alla lekställningar ganska höga?

Skaffa en lekhjälm med grönt spänne hoppas allt går bra.

Men tycker absolut att förskolan skulle ha ringt 112

• johanna aa
    MinNatalie skrev 2013-12-08 16:01:50 följande:
    Min dotter får inte genomlida ytterligare en hjärnskakning den närmsta tiden, faktum är att hon inte får göra det de närmsta året...enligt läkarna. Jag vill bara att det ska kännas tryggt att lämna henne där för vi har jobb och utbildning att gå till så hon måste ju tillbaka dit såsmåningom när hon mår bra igen. Jag vill att dom ska förstå att dom kan agera bättre om det händer något annat barn eller mitt barn en olycka igen. Dom måste inse allvaret och inte bagatellisera olyckan. Varför skulle jag vilja straffa någon? Det är ju inte hämnd detta handlar om utan barnens säkerhet framöver!
    Skaffa en lekhjälm.

Tala även om för din dotter vad hon får och inte får göra.
  • hammarhajen

Suck. Alla ni som skriver till mig och syrligt berättar att hjärnskador kan vara livshotande. Tack, det vet jag. Jag har också skrivit i varje inlägg att personalen nog gjorde en felbedömning. Om man nu orkar läsa det jag skriver.

Det enda jag vill ha fram  till alla som skriker polisanmäl och flytta barnet och ansvarslösa idiotpedagoger som inte ringer ambulans på stört, det är att det trots allt ÄR svårt att bedöma skador. Ingen vuxen såg och ingen av oss här VET hur barnet såg ut när personal kom till platsen - inte ens TS.

Att barnet EN STUND SENARE mådde uppenbart dåligt behöver inte innebära att barnet mådde SÅ uppenbart dåligt PRECIS EFTER FALLET. Därför är det lätt hänt att felbedöma, resa barnet upp och kanske ställa en icke genomtänkt fråga om mellanmål. I alla fall jag inser att det kan hända mig hemma också. Reaktionen kommer ofta ett par minuter efter en olycka. Gråta och skaka är vanligt efter också ofarliga små olyckor. Bli blek, må illa, kräkas och verka frånvarande är däremot illavarslande tecken, men de KAN ju ha uppstått gradvis efter säg ca 10 minuter när man redan ringt föräldrar. Personalen ringde ju också föräldrarna direkt och kollade om de kunde ta barnet till akuten. 

Och kräkning vid slag mot huvudet är faktiskt i sig ingen anledning till just ambulanstransport till sjukhus. Transport omgående, ja. Men kan man åka i egen bil och det inte handlar om många mil så brukar man rekommendera egen bil. 

Jag förstår faktiskt inte vad man får ut av att skriva att folk är idioter, empatilösa, inte borde få arbeta med barn och att de är efterblivna. Känns det gott inuti er? Jag försöker inte försvara förskolan (för tionde gången), bara förstå hur situationen kan ha uppstått. JAG mår inte bra av att hata och vara jättearg jämt, därför vill jag gärna försöka förstå även om jag självklart kan tycka att något är illa skött. Men om ni som kallar mig efterbliven (för att jag lyssnat på sjukvårdsutbildade) mår bra av det, så varsågoda. Jag har väl gjort er dag lite bättre när ni upprepade gånger fått vräka ur er hur elak och korkad jag är. 

• Mli 014
    Tobby skrev 2013-12-10 19:37:00 följande:
    Varför ? Föräldrarna var på väg o kräks gör man om man har hjärnskakning o det är ganska vanligt o inte livshotande !
    Tobby skrev 2013-12-10 20:06:13 följande:
    Hög höjd ? Nä 1.5 m är inte högt ! O är inte barnet medvetslöst så kan man avvakta med att ringa 112 , kräks ja hjärnskakning , ibland går det t.o.m fortare när föräldrar är snabbt på plats att köra barnet själv till akuten

Kräkningar kan vara indikationer på andra skador också.

Ett fall av en vuxen person, rakt bakåt på blankis till exempel (då genomsnittligt 1.60-1.80 m över jorden) kan resultera i skallskador/frakturer på skalle och nacke, andningsstillestånd, inre blödningar etc.

Därför ska proceduren vara att ringa till sjukvårdspersonal när slag mot huvudet uppstår.

Samma om ett barn får en inåtgående bula, eller blir desorienterad efter ett slag, eller efter att ha sprungit in i ett tyngre objekt.

Man ska inte banalisera en hjärnskakning, och absolut inte påstå att den inte kan vara livshotande! En svullen hjärna (som det kan bli av en kraftig hjärnskakning) Kan ge upphov till tryck som försämrar andningsreflexen, och till och med ge hjärnskador.

Jag vet på mig egen kropp av en olycka som 11-åring, där ett hårt slag fick mitt skallben att spricka trots att jag hade hjälm. Jag blev medvetslös i flera dagar och var inlagd, och jag föll bara över ett cykelställ.

• moruri

Men vad är det du inte verkar fatta hammarhajen? Det är ju just för att det är svårt att bedöma skador som de skulle ha ringt en ambulans på en gång. De är förskolepersonal, inte läkare, därför skulle de ringt ambulans. Att folk är idioter och empatilösa ja? Tycker man att ts eller andra här överdriver, ja då tycker jag att man är en idiot!

• johanna aa
    hammarhajen skrev 2013-12-11 06:10:23 följande:
    Suck. Alla ni som skriver till mig och syrligt berättar att hjärnskador kan vara livshotande. Tack, det vet jag. Jag har också skrivit i varje inlägg att personalen nog gjorde en felbedömning. Om man nu orkar läsa det jag skriver.

Det enda jag vill ha fram  till alla som skriker polisanmäl och flytta barnet och ansvarslösa idiotpedagoger som inte ringer ambulans på stört, det är att det trots allt ÄR svårt att bedöma skador. Ingen vuxen såg och ingen av oss här VET hur barnet såg ut när personal kom till platsen - inte ens TS.

Att barnet EN STUND SENARE mådde uppenbart dåligt behöver inte innebära att barnet mådde SÅ uppenbart dåligt PRECIS EFTER FALLET. Därför är det lätt hänt att felbedöma, resa barnet upp och kanske ställa en icke genomtänkt fråga om mellanmål. I alla fall jag inser att det kan hända mig hemma också. Reaktionen kommer ofta ett par minuter efter en olycka. Gråta och skaka är vanligt efter också ofarliga små olyckor. Bli blek, må illa, kräkas och verka frånvarande är däremot illavarslande tecken, men de KAN ju ha uppstått gradvis efter säg ca 10 minuter när man redan ringt föräldrar. Personalen ringde ju också föräldrarna direkt och kollade om de kunde ta barnet till akuten. 

Och kräkning vid slag mot huvudet är faktiskt i sig ingen anledning till just ambulanstransport till sjukhus. Transport omgående, ja. Men kan man åka i egen bil och det inte handlar om många mil så brukar man rekommendera egen bil. 

Jag förstår faktiskt inte vad man får ut av att skriva att folk är idioter, empatilösa, inte borde få arbeta med barn och att de är efterblivna. Känns det gott inuti er? Jag försöker inte försvara förskolan (för tionde gången), bara förstå hur situationen kan ha uppstått. JAG mår inte bra av att hata och vara jättearg jämt, därför vill jag gärna försöka förstå även om jag självklart kan tycka att något är illa skött. Men om ni som kallar mig efterbliven (för att jag lyssnat på sjukvårdsutbildade) mår bra av det, så varsågoda. Jag har väl gjort er dag lite bättre när ni upprepade gånger fått vräka ur er hur elak och korkad jag är. 
    Jag kan tycka att man ringer en ambulans just för att man inte vet hur fort det tar för föräldrarna att avsluta sitt jobb och ta sig till förskolan.

Att anmäla till polisen är bara larvigt, samma med att det skulle vara bättre på en annan förskola.

Förskolan bör internt gå igenom vilka brister man har. Var detta från ett träd? Ska vi då sätta nät/staket runt trädet så att barnen inte kan klättra.
  • Sjöstjärna1

Hammarhajen: Vi ifrågasätter bara ditt resonemang kring en akut situation.
    Sedan behöver man inte vara spydig här!
    Alla får ha sina tankar och åsikter. Men då måste man vara beredd att bli konfronterad.
    Jag vill ju bara få dig att förstå allvaret. Jag blir ju lite skrämd att du själv jobbar på förskola och inte skulle ringt 112 i denna situation.
    Nu gick det väl med flickan tack o lov, men nästa gång kanske det inte gör det.
    Jag tycker inte heller fallet skall polisanmälas för olyckor sker och detta var en olycka fast pedagogerna var informerade om att flickan gillar att klättra osv. Men sedan kan jag undra varför de tillåter barna att klättra i en buske. Då är det väl bättre att klättra på lekplatsen kan jag tycka då. Dock tycker jag att det på nåt sett ska ske någon form av en utredning, så detta inte inträffar igen och sedan se över rutiner, handlingar mm.
    Att som pedagog vräka ut sig " var du tvungen att gå ifrån nåt viktigt på jobbet nu" får mig bara att börja undra vad det är för personal???!

• Ess
    Aileen Allannah skrev 2013-12-11 01:53:39 följande:
    De som tycker att det var helt rätt av personalen att ta in barnet och vänta in föräldrarna har nog missat att ett fall på det sättet kan ge nackskador, inte bara hjärnskakning... Och det är ju där ambulansen faktiskt kan göra skillnad, genom att ge barnet en säker transport till sjukhuset.
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan