• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • Tobby
    moruri skrev 2013-12-10 18:58:51 följande:

Hammarhajen: är du lite efterbliven eller? Ungen spydde och ville bara ligga ner efteråt, det är väl för fan självklart att man ringer ambulans då, ingen snack om saken, ber till gudarna att det inte kommer jobba folk som dig på mina barns förskolor!!!

När barnet börjar spy hade dom ju redan ringt föräldrarna ! Detta är så sjukt överdramatiserat !
  • Nyfikna72

Alla barn som skadas i föräldrars närhet då, kan man skuldbelägga dem på samma sätt? Barn som drunknar måste ju uteslutande bero på bristande tillsyn av föräldern. Eller är det inte bara så att olyckor sker vare sig vi vill eller inte och vissa drabbas och vissa inte. Ibland är det gjort på en sekund även om man som vuxen står bredvid så det hade lika gärna kunnat hända med föräldern bredvid som med förskolepersonal. Nu var det nån som klättrade olyckligt och nästa gång är det när barnet cyklar själv för den tiden kommer också........eller det är klart, det går ju att förbjuda barnet att cykla också, det är nog det bästa och bada ska man inte tala om, det är nog bäst att skippa det helt. Kanske om man håller i barnet hela tiden att det kan komma på tal.

• hammarhajen
    moruri skrev 2013-12-10 18:58:51 följande:
    Hammarhajen: är du lite efterbliven eller? Ungen spydde och ville bara ligga ner efteråt, det är väl för fan självklart att man ringer ambulans då, ingen snack om saken, ber till gudarna att det inte kommer jobba folk som dig på mina barns förskolor!!!
    Varför så himla hård i tonen? Får man ens kalla andra för "efterblivna" på ett forum..?

Som jag uppfattade TS ringde de föräldrarna på en gång och barnet började kräkas en stund senare. Att vilja ligga ner direkt efter en olycka är ganska normalt, även om olyckan är liten. Barn vill gärna ligga ner även om de t.ex. stukat handleden, så själva liggandet är i sig inget jättetydligt tecken på livshotande skada. 

Och nej, för mig är det inte SJÄLVKLART att ringa ambulans om någon kräks en stund efter huvudskada. Däremot är det en självklarhet att ringa t.ex. sjukvårdsrådgivningen och be om råd. De kanske säger att ambulans är det bästa när jag beskrivit läget och då ringer jag självklart en sådan. Men annars har jag som sagt fått lära mig att man kan åka in till akuten själv så länge man inte varit medvetslös och om det inte finns risk för andra skador. Ambulans ringer man när barnet behöver akut vård under transporten och/eller om barnet måste under läkarvård så omgående att minuter räknas. Annars åker man själv så snart man bara kan. Om du nu anser att det är "efterblivet" att göra så får jag väl skylla på de sjuksköterskeutbildade som hållit HLR-kurser på mina olika jobb. 

Jag säger inte att förskolans pedagoger gjorde rätt bedömning (för åttonde gången?) Jag försöker bara förstå vad som kan ha hänt. Tycker det är en trevligare inställning till livet och medmänniskor än att polisanmäla misstag och kalla andra efterblivna. Men vi väljer alla hur vi vill tänka om andra... 
  • moruri

Tobbe: jaha och? Då borde de ringa ambulans också????

Nyfikna72: eh ja? Olyckor händer, frågan är vad som görs när väl olyckan är framme??????

• Tobby
    moruri skrev 2013-12-10 19:31:21 följande:

Tobbe: jaha och? Då borde de ringa ambulans också????

Nyfikna72: eh ja? Olyckor händer, frågan är vad som görs när väl olyckan är framme??????

Varför ? Föräldrarna var på väg o kräks gör man om man har hjärnskakning o det är ganska vanligt o inte livshotande !
  • moruri

Hammarhajen: för att jag blir direkt upprörd att människor som du jobbar inom förskola. Upprepar mig, hoppas till gudarna att det inte är någonstans mina barn kommer gå i framtiden.

Tobby: jaha? Och det var såklart förskolepersonalen som ställde diagnosen allvarlig hjärnskakning? De har ju inget som helst med saken att göra. Ett barn faller från hög höjd, slår i bakhuvudet och spyr och vill ligga ner, tar man inte det allvarligt hoppas jag verkligen inte man skaffar barn själv. Blir seriöst rädd för er människor i tråden som inte ser detta som en allvarlig situation.

• Tobby
    moruri skrev 2013-12-10 20:01:24 följande:

Hammarhajen: för att jag blir direkt upprörd att människor som du jobbar inom förskola. Upprepar mig, hoppas till gudarna att det inte är någonstans mina barn kommer gå i framtiden.

Tobby: jaha? Och det var såklart förskolepersonalen som ställde diagnosen allvarlig hjärnskakning? De har ju inget som helst med saken att göra. Ett barn faller från hög höjd, slår i bakhuvudet och spyr och vill ligga ner, tar man inte det allvarligt hoppas jag verkligen inte man skaffar barn själv. Blir seriöst rädd för er människor i tråden som inte ser detta som en allvarlig situation.

Hög höjd ? Nä 1.5 m är inte högt ! O är inte barnet medvetslöst så kan man avvakta med att ringa 112 , kräks ja hjärnskakning , ibland går det t.o.m fortare när föräldrar är snabbt på plats att köra barnet själv till akuten
  • moruri

1,5m är högt om man landar på huvudet, speciellt om det är asfalt.

Självklart ska man alltid ta det säkra före det
    Osäkra, speciellt om det handlar om barn!

• Sjöstjärna1

Hammarhajen: Svaret är JA. I denna situation skulle man ringt ambulans! Varför? Tösen faller, ingen ser( då vet man egentligen inte om hon vart avtuppad eller inte) och inte heller vet man OM det är skador i nacken! Det är ett Barn som har hela livet framför sig! en stund senare, kräks och shivrar tösen, "bara" för att höjden är 1,5 m betyder inte det att det att fallet kan vara livshotande , likaså kan ett fall från 3 m vara ett mirakel och man bara får en bula. Allt är ju beroende på situation. Det är det som jag försöker förklara för dig att detta trauma inte är vad du skulle vilja få det till "en vanlig olycka" för det är tyvärr så jag tolkar dig..? Det är självklart man i inte ska ringa 112 i onödan. Man man måste kolla på alla faktorer innan man fattar besluten. Här tycker jag pedagoger handlat i brist på kunskap.

• Aileen Allannah

De som tycker att det var helt rätt av personalen att ta in barnet och vänta in föräldrarna har nog missat att ett fall på det sättet kan ge nackskador, inte bara hjärnskakning... Och det är ju där ambulansen faktiskt kan göra skillnad, genom att ge barnet en säker transport till sjukhuset.

Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan