MinNatalie skrev 2013-12-10 00:44:21 följande:
Min dotter mår bättre efter omständighetens men måste fortfarande bära nack-skena då hon har ont... Men det är på bättringsvägen. Läkarna sa att det kan ta minst 2 veckor för henne att bli återställd.
Idag gick jag till förskolan, dels för att hämta rapporten men också för att berätta läget för pedagogerna/personalen. Det slutade med att jag, rektorn och två pedagoger satt i ett rum och pratade. Jag berättade om att vi åkte in och ut på akuten 3 ggr
under
dessa dagar och att hon röntgats m.m. Samt att det var en rejäl hjärnskakning men att hon är på bättringsvägen nu. Jag förklarade också att läkarna sagt att min dotter inte får genomlida en hjärnskakning till den närmsta tiden och året, så om dom ser henne klättra där det är "olämpligt", som inte är avsett för klättring så skulle jag uppskatta om dom ingrep. Jag berättade också att min dotter själv är väl införstådd med konsekvenserna när man klättrar och ramlar nu så jag tror hon tänker sig för i fortsättningen. Jag påpekade också att jag förstår att en olycka kan hända överallt men ser dom något som verkar farligt så får dom ingripa (som dom tyvärr inte gjorde i torsdags) Jag fick inget direkt gehör på detta utan dom tittade på mig som om jag kom från en annan planet. Allt jag vill är att få någon slags bekräftelse på att jag kan känna mig trygg med att lämna mitt barn på den här förskolan efter detta... Men den känslan fick jag inte. Framförallt inte när Rektorn vägrade att skriva med i rapporten ("under skador och allvarlighetsgrad") vilka skador min dotter fått, alltså att min dotter fått en svår hjärnskakning och åkt in till akutmottagningen samt hållts kvar för observation och röntgen, trots att jag har intyg från sjukhuset på detta. Hennes argument var att hon och personalen inte är läkare och kan inte bedöma detta (men hallå, jag har ju intyg från läkare?!) Jag köpte inte detta argument utan ringde kommunen och skolläkaren så fort jag kom hem som tyckte det var jätte konstigt och tog personligen tag i ärendet. Inom en timme återkom hon och bekräftade att det SKA stå med vilken typ av skada olyckan har vållat min dotter och att hon skulle framföra detta till rektorn själv. Det stod även i rapporten att olyckan inte kunde ha förhindrats och att inga åtgärder kommer att vidtas. Inte ens i kommentarsfältete fanns en ynka mening som "barnen får inte klättra i häcken vid tillsyn av
vuxna
" eller liknande. Jag förstår att dom inte kan se vad alla barn gör men OM och NÄR dom ser så borde dom ingripa, framförallt nu efter olyckan, när det uppenbarligen är en fara för barnen att klättra i en häck med asfalt omkring.
Det känns bara som dom har sopat detta under mattan och vill se så fläckfria ut som möjligt i rapporten, med tanke på att dom vill utesluta själva skadan.... Jag vet inte, men det känns inte bra. Eller överreagerar jag?
Jag förstår att du är orolig.
Men tänk dig samtidigt för. Olyckor händer. Och det GÅR INTE att förbjuda olyckor, Tyvärr. En femåring har på något vis rätt att få klättra, det har alla barn. Och det är en oerhört svår gränsdragning att göra i en rapport. När förskolan skriver dokument är de skyldiga att följa dem (så klart) och därför är det svårt att skriva. Att de kommer vara ännu mer uppmärksamma vid häcken, det är nog en självklarhet för dem. Men skriver man ner det med ord kan det tolkas som att man inte alls varit uppmärksam förut...
Man kan inte förbjuda höjden, för en femåring har absolut rätt att få klättra 1,5 meter upp i t.ex. en klätterställning. Man kan inte förbjuda att barnen klättrar över asfalt, för en femåring har rätt att balansera på en 3 dem hög stock som ligger på asfalt. Man kan ha regler som säger att ingen klättrar på just DEN häcken eller i DET trädet över DEN linjen, det funkar ju. Men om man går till skogen eller till en främmande lekpark så kan man ju inte hålla på en sådan regel. Er förskola kan absolut bestämma att inget barn får klättra i just den häcken, men det kanske är en så liten och specifik regel att den inte "passar" i just det dokumentet?
Jag vet inte, försöker bara tänka ur förskolechefens synvinkel.