• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • Lindsey Egot the only one
    Tobby skrev 2013-12-09 00:01:17 följande:
    Man kan inte ta något för givet inte ens vuxna , men det är ändå skuldfrågan jag hakar upp mig på , ingen enskild person bär skulden till det som hänt !

Sen har jag väldigt svårt att förstå varför man sitter så mycket på fl i det läget med sin dotter , dottern bör ju få all tid nu o när om hon vilar bör man göra det samma
    Varför TS ska kontakta rektorn och anmäla är för att de måste se över rutinerna. Inte för att hitta den skyldige. För det är en olyckshändelse oavsett men för att göra en konsekvensanalys hur en svår olycka kunde hända på förskolan ska personalen rapportera olyckan. Hur många barn var ute på gården, hur många pedagoger var ute på gården, var befanns sig personalen i förhållande till barnen hur vad väderförhållanden vid tillfället, god eller dålig sikt. Var barnet synligt eller var det runt ett hörn där ingen såg barnet osv. Sedan ska detta gås i genom och sedan får man lösa problemet. Var det för många barn och för få pedagoger ute, var alla pedagoger i en klunga och hade inte uppsikt över hela gården så de kanske i framtiden måste cirkulera för att ha god uppsikt.

Minsta lilla olycka på en förskola med ett barn ska anmälas till rektorn och en konsekvensanalys ska göras och just de punkterna hur många barn, hur många pedagoger, var hur när, var befann sig barnen, var befann sig personalen är det man måste svara på samt var barnet skadat sig både dokumentera var skadan på barnet sitter men även beskriva platsen barnet skadade sig på. Dessa uppgifter är obligatoriska att svara på och det ska ALLA pedagoger som jobbar på en förskola veta att de måste rapportera till rektorn.
  • Tobby
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-09 00:10:11 följande:
    Varför TS ska kontakta rektorn och anmäla är för att de måste se över rutinerna. Inte för att hitta den skyldige. För det är en olyckshändelse oavsett men för att göra en konsekvensanalys hur en svår olycka kunde hända på förskolan ska personalen rapportera olyckan. Hur många barn var ute på gården, hur många pedagoger var ute på gården, var befanns sig personalen i förhållande till barnen hur vad väderförhållanden vid tillfället, god eller dålig sikt. Var barnet synligt eller var det runt ett hörn där ingen såg barnet osv. Sedan ska detta gås i genom och sedan får man lösa problemet. Var det för många barn och för få pedagoger ute, var alla pedagoger i en klunga och hade inte uppsikt över hela gården så de kanske i framtiden måste cirkulera för att ha god uppsikt.

Minsta lilla olycka på en förskola med ett barn ska anmälas till rektorn och en konsekvensanalys ska göras och just de punkterna hur många barn, hur många pedagoger, var hur när, var befann sig barnen, var befann sig personalen är det man måste svara på samt var barnet skadat sig både dokumentera var skadan på barnet sitter men även beskriva platsen barnet skadade sig på. Dessa uppgifter är obligatoriska att svara på och det ska ALLA pedagoger som jobbar på en förskola veta att de måste rapportera till rektorn.
    Jag har aldrig sagt att det inte ska anmälas , det ska fsk göra
  • Airhostess

Herregud! När allt är bra med din dotter och du fått ut all info du behöver av pedagogerna så anmäl och byt dagis omgående.
    Fördelen med att vara på samma dagis länge är juh att pedagogerna lär känna ditt barn och kan vara bra skötare/pedagoger utifrån att de vet hur hon är. Inte att det hander värre och värre olyckor. Hade varit "bättre" om hon inte sett  henne, men att hon som rutin låter en våghalsig tjej klättra där det är farligt är juh faktiskt inte klokt.
    Börja omgående planera (om du kan och orkar just nu) hur ni ska ordna dagis tills ni får ny plats. Ta semester, vabba och va kreativ (if you know what I mean) tills ni hittar en annan plats.

• FrökenLöken

Hoppas din dotter kryar på sig.

Sättet personalen agerade efter fallet är helt vansinnigt. Hoppas du får hjälp med att hantera detta på rätt sätt så att förskolan kan komma tillrätta med inkompetent personal.

• Airhostess
    Airhostess skrev 2013-12-09 00:25:32 följande:
    Herregud! När allt är bra med din dotter och du fått ut all info du behöver av pedagogerna så anmäl och byt dagis omgående.
    Fördelen med att vara på samma dagis länge är juh att pedagogerna lär känna ditt barn och kan vara bra skötare/pedagoger utifrån att de vet hur hon är. Inte att det hander värre och värre olyckor. Hade varit "bättre" om hon inte sett  henne, men att hon som rutin låter en våghalsig tjej klättra där det är farligt är juh faktiskt inte klokt.
    Börja omgående planera (om du kan och orkar just nu) hur ni ska ordna dagis tills ni får ny plats. Ta semester, vabba och va kreativ (if you know what I mean) tills ni hittar en annan plats.
    Anmäl som I POLISANMÄL. Vad är det för jävla sätt att saga att den här såkallade rapporten till rektorn är inget du får ta del av. Hallå!!?? Du ringer för att läkaren behöver veta exakt vad som har hänt så han kan behandla henne på bästa sätt och hennes främsta oro är att rapporten är konfidenciell. Varför är den det???
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-08 23:06:29 följande:
    Vad vill du få ut av detta ? Jag fattar inte ? Låter som du vill sätta nån till svars för det som hänt ? Din dotter är 5 år o har oxå ett ansvar för sig själv ? 1.5 m är inte så högt att jag skulle säga ifrån till mina barn att klättra på , varför skulle personalen förbjuda det ?
    Det är ju självklart att någon ska få svara för hur det kunde hända. 
    Antingen är det kommunens riktlinjer och underbemanning som brister. Annars så är det att personalen helt enkelt inte följde givna linjer.
  • Mli 014

Hur har det gått med din dotter TS?

Jag hoppas verkligen att hon har det bättre!

kramen

• Tobby
    Ess skrev 2013-12-09 20:56:03 följande:
    Det är ju självklart att någon ska få svara för hur det kunde hända. 
    Antingen är det kommunens riktlinjer och underbemanning som brister. Annars så är det att personalen helt enkelt inte följde givna linjer.
    Eller en helt vanlig olycka
  • emmya

Köp en lekhjälm åt henne! De borde ha ringt 112 o åkt på en gång. Ja sånt kan hända vi svenskar är tryghetsnarkomaner!

• MinNatalie

Min dotter mår bättre efter omständighetens men måste fortfarande bära nack-skena då hon har ont... Men det är på bättringsvägen. Läkarna sa att det kan ta minst 2 veckor för henne att bli återställd.

Idag gick jag till förskolan, dels för att hämta rapporten men också för att berätta läget för pedagogerna/personalen. Det slutade med att jag, rektorn och två pedagoger satt i ett rum och pratade. Jag berättade om att vi åkte in och ut på akuten 3 ggr under dessa dagar och att hon röntgats m.m. Samt att det var en rejäl hjärnskakning men att hon är på bättringsvägen nu. Jag förklarade också att läkarna sagt att min dotter inte får genomlida en hjärnskakning till den närmsta tiden och året, så om dom ser henne klättra där det är "olämpligt", som inte är avsett för klättring så skulle jag uppskatta om dom ingrep. Jag berättade också att min dotter själv är väl införstådd med konsekvenserna när man klättrar och ramlar nu så jag tror hon tänker sig för i fortsättningen. Jag påpekade också att jag förstår att en olycka kan hända överallt men ser dom något som verkar farligt så får dom ingripa (som dom tyvärr inte gjorde i torsdags) Jag fick inget direkt gehör på detta utan dom tittade på mig som om jag kom från en annan planet. Allt jag vill är att få någon slags bekräftelse på att jag kan känna mig trygg med att lämna mitt barn på den här förskolan efter detta... Men den känslan fick jag inte. Framförallt inte när Rektorn vägrade att skriva med i rapporten ("under skador och allvarlighetsgrad") vilka skador min dotter fått, alltså att min dotter fått en svår hjärnskakning och åkt in till akutmottagningen samt hållts kvar för observation och röntgen, trots att jag har intyg från sjukhuset på detta. Hennes argument var att hon och personalen inte är läkare och kan inte bedöma detta (men hallå, jag har ju intyg från läkare?!) Jag köpte inte detta argument utan ringde kommunen och skolläkaren så fort jag kom hem som tyckte det var jätte konstigt och tog personligen tag i ärendet. Inom en timme återkom hon och bekräftade att det SKA stå med vilken typ av skada olyckan har vållat min dotter och att hon skulle framföra detta till rektorn själv. Det stod även i rapporten att olyckan inte kunde ha förhindrats och att inga åtgärder kommer att vidtas. Inte ens i kommentarsfältete fanns en ynka mening som "barnen får inte klättra i häcken vid tillsyn av vuxna" eller liknande. Jag förstår att dom inte kan se vad alla barn gör men OM och NÄR dom ser så borde dom ingripa, framförallt nu efter olyckan, när det uppenbarligen är en fara för barnen att klättra i en häck med asfalt omkring.

Det känns bara som dom har sopat detta under mattan och vill se så fläckfria ut som möjligt i rapporten, med tanke på att dom vill utesluta själva skadan.... Jag vet inte, men det känns inte bra. Eller överreagerar jag?

Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan