• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • MinNatalie
    yndra skrev 2013-12-05 22:42:07 följande:
    Olyckor hander oavsett var man ar!

Det jag skulle invanda mig emot ar varfor de inte tillkallade ambulans...

Jo det ifrågasätter vi också. Men jag ska ta alla sånna frågor med dom såfort min dotter mår bra igen. Jag förstår att olyckor kan hända överallt, just nu är jag bara glad att detta inte slutade värre...
  • HokusPokus

Hoppas din tjej snart blir bättre.
    Men 1,5 meter är inte direkt jättehögt om man är fem år. Det är ju en normal klätterställning, vissa är till och med högre. Hade din flicka varit 1-2år kan jag tycka att personalen brustit i tillsyn men inte när hon är fem. Är inte alla femåringar uppe i klätterställningar och klättrar?
    Min femåring är också klättertokig och är högt uppe i klätterställningar både på fsk och i lekparker när vi föräldrar är med, det hör väl till deras ålder och utveckling.
    Jag förstår dock din oro och att man gärna vill hitta en syndabock, men 1,5 meter är inte konstig höjd för femåringar. 

• HokusPokus
    MinNatalie skrev 2013-12-05 22:51:05 följande:

Lägga skulden? Du har ingen aning om vad mycket vi har haft överseende med, men någon gång måste man väl säga ifrån och ifrågasätta deras tillsyn? En gång när vi hämtade henne hade hon ett stort rött och blodigt bitmärke på kinden precis under ögat. Man såg spår av var enda tand och hon var väldigt svullen och öm. Och ingen av personalen hade ens ringt oss under dagen utan det fick hon gå omkring med... Då var hon ca 2 år och det var samma personal. Men jag antar att det finns ursäkter från din sida för att dom sket i att ringa oss då?
    fast det är ju en helt annan sak än att en femåring klättrar upp 1,5 meter. Om fsk brister i många saker tycker jag du ska ta upp det med dem angående de sakerna men jag skulle inte anse att en fsk som låter femåringar klättra 1,5 m brister i tillsyn.
  • Tobby
    MinNatalie skrev 2013-12-05 22:51:05 följande:

Lägga skulden? Du har ingen aning om vad mycket vi har haft överseende med, men någon gång måste man väl säga ifrån och ifrågasätta deras tillsyn? En gång när vi hämtade henne hade hon ett stort rött och blodigt bitmärke på kinden precis under ögat. Man såg spår av var enda tand och hon var väldigt svullen och öm. Och ingen av personalen hade ens ringt oss under dagen utan det fick hon gå omkring med... Då var hon ca 2 år och det var samma personal. Men jag antar att det finns ursäkter från din sida för att dom sket i att ringa oss då?
    Så länge barnet inte är sjuk o behöver åka hem så kan personalen meddela vad som hänt vid hämtning ! Barn bits så är det o det är inte heller så lätt att förhindra på fsk !
  • MinNatalie
    HokusPokus skrev 2013-12-05 22:58:42 följande:
    Hoppas din tjej snart blir bättre.

Men 1,5 meter är inte direkt jättehögt om man är fem år. Det är ju en normal klätterställning, vissa är till och med högre. Hade din flicka varit 1-2år kan jag tycka att personalen brustit i tillsyn men inte när hon är fem. Är inte alla femåringar uppe i klätterställningar och klättrar?

Min femåring är också klättertokig och är högt uppe i klätterställningar både på fsk och i lekparker när vi föräldrar är med, det hör väl till deras ålder och utveckling.

Jag förstår dock din oro och att man gärna vill hitta en syndabock, men 1,5 meter är inte konstig höjd för femåringar. 

klätterställning med mjuk sand under är en sak, klart dom ska och kan klättra där och ramlar dom så är det relativt mjukt när dom ramlar i sanden. Men hon klättrade upp på en häck med enbart asfalt runtom, och när hon ramlade, var det nog inte så behagligt att slå huvudet rakt i asfalten. Sen med tanke på hur hon mått efter det slaget mot bakhuvudet antar jag hon måste fått en rejäl smäll. Jag är inte den som klagar och gnäller, jag har haft överseende med allt hittills. Men det har hänt alldeles för många olyckor på just hennes förskola och det känns helt enkelt inte tryggt längre.
  • MinNatalie
    Tobby skrev 2013-12-05 23:11:06 följande:
    Så länge barnet inte är sjuk o behöver åka hem så kan personalen meddela vad som hänt vid hämtning ! Barn bits så är det o det är inte heller så lätt att förhindra på fsk !

Vad trevligt för dig att du känner så! Dina barn (vilket jag antar att du inte har) kan skatta sig lyckliga som har en förälder som inte bryr sig om dom fått ett djupt och blodigt bett på kinden då! Du tänker inte på hur psykiskt påfrestande det måste ha känts för en 2 åring att bli biten så hårt på kinden tills det blödde? Sen att det finns bakterier i tänder för att inte tala om infektionsrisken eller det faktum att det kan bli ärr. Då är det nog bäst att föräldrarna blir informerade åtminstone. Sen är det väl upp till var och en om man tycker det är en skitsak som dig, så länge barnet inte är sjukt, eller om man faktiskt bryr sig och vill behandla såret och trösta sitt barn.
  • Aileen Allannah

Fy vad otäckt! Jag hoppas hon kryar på sig snabbt nu!

Jag jobbar på förskola, och jag håller helt med om att olyckor händer, ska man punktmarkera ett barn så försvinner en personal helt till det. 1,5 meter är inte någon konstig höjd för en femåring att klättra på, enligt mig. Däremot funderar jag över varför hon klättrade i en häck? Där borde personalen ha bättre koll, ärligt talat. Det går fort för en våghalsig femåring att klättra så högt, men jag tycker det låter konstigt att det dels finns ett ställe man kan klättra på med asfalt under, och dels att du fått höra att barnen fått hämta personalen. Jag står inte precis bakom en klättrande femåring, men man har naturligtvis överblick över gården och barnen.

Kanske är det på sin plats med ett möte med er föräldrar, personalen och förskolechefen, om att ni känner er otrygga med att lämna er dotter på förskolan?

Hoppas hon blir bättre snart, och jag förstår att du är upprörd!

• M i l l a n

Hemskt det som hänt din dotter. Förskolan måste nu analysera vad de kunde ha gjort för att förhindrat detta och vad de ska göra för åtgärder så det inte händer igen. Nu vet jag ju inte hur många vuxna som var ute med barnen. Det är ofta svårt att hinna se alla barn hela tiden, vilket redan sagts. Men det är inte heller okej att barn skadar sig så pass allvarligt, där man lämnar dom för att de ska vara trygga. Om en vuxen skulle ramla och slå sig så illa på sitt jobb så skulle det bli ett himla hallå. Personligen kan jag säga att om jag på mitt jobb hade sett ett barn klättra i en häck där underlaget är asfalt så hade jag satt stopp direkt.

Kolla också med förskolan vilka försäkringar de har. Det ska nog skrivas en skadeanmälan.

• HokusPokus

Jag missade att det var en häck och asfalt. Hur ser förskolans gård ut egentligen?
    Samtidigt är inte 1,5 m särskilt högt för en femåring. Det är ca 50cm över deras huvud. Det räcker att man går ut i skogen och de klättrar på en sten eller i ett träd. Om olyckan är framme kan de ramla och slå huvudet i andra stenar. Jättehemskt och jag förstår verkligen din oro och ilska men jag förstår inte riktigt ilskan mot fsk (i det här fallet, vad ni varit med om innan vet inte jag) hoppas hon mår bättre snart

• MinNatalie
    HokusPokus skrev 2013-12-05 23:44:40 följande:
    Jag missade att det var en häck och asfalt. Hur ser förskolans gård ut egentligen?

Samtidigt är inte 1,5 m särskilt högt för en femåring. Det är ca 50cm över deras huvud. Det räcker att man går ut i skogen och de klättrar på en sten eller i ett träd. Om olyckan är framme kan de ramla och slå huvudet i andra stenar. Jättehemskt och jag förstår verkligen din oro och ilska men jag förstår inte riktigt ilskan mot fsk (i det här fallet, vad ni varit med om innan vet inte jag) hoppas hon mår bättre snart

Vet inte om jag verkade ilsken i mitt inlägg. Det är jag dock inte :) jag är bara lite osäker kring om jag ska ta upp detta med dom eller bara låta det vara. Jag har aldrig jobbat inom deras bransch så jag vet inte hur det är, men samtidigt känner jag att detta kunde ha förhindrats. Jag söker ingen syndabock, jag vill bara känna mig trygg när jag lämnar mitt barn där.
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan