• Tobby

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Olyckor händer med barn , inget som du kan belasta fsk för ! En 5 åring bör dessutom veta att man inte ska klättra så högt !

Hoppas allt går bra för er !!

• Tobby
    MinNatalie skrev 2013-12-05 22:36:02 följande:

Varför skulle jag inte fundera över det? Det ska ju kännas tryggt att lämna sitt barn på förskolan, eller?

Hon är en våghalsig liten tjej, men efter detta har hon förhoppningsvis lärt sig något och tänker sig för nästa gång hon klättrar.

Man kan inte passa på en 5 åring varje minut , det gör inte ni som föräldrar heller ! Olyckor händer både hemma på fsk på skolor överallt , detta var en olycka.

Varför vill du lägga skulden på fsk ? Lägg energin på ditt barn i detta istället !
  • Tobby
    MinNatalie skrev 2013-12-05 22:51:05 följande:

Lägga skulden? Du har ingen aning om vad mycket vi har haft överseende med, men någon gång måste man väl säga ifrån och ifrågasätta deras tillsyn? En gång när vi hämtade henne hade hon ett stort rött och blodigt bitmärke på kinden precis under ögat. Man såg spår av var enda tand och hon var väldigt svullen och öm. Och ingen av personalen hade ens ringt oss under dagen utan det fick hon gå omkring med... Då var hon ca 2 år och det var samma personal. Men jag antar att det finns ursäkter från din sida för att dom sket i att ringa oss då?
    Så länge barnet inte är sjuk o behöver åka hem så kan personalen meddela vad som hänt vid hämtning ! Barn bits så är det o det är inte heller så lätt att förhindra på fsk !
  • Tobby
    MinNatalie skrev 2013-12-05 23:27:27 följande:

Vad trevligt för dig att du känner så! Dina barn (vilket jag antar att du inte har) kan skatta sig lyckliga som har en förälder som inte bryr sig om dom fått ett djupt och blodigt bett på kinden då! Du tänker inte på hur psykiskt påfrestande det måste ha känts för en 2 åring att bli biten så hårt på kinden tills det blödde? Sen att det finns bakterier i tänder för att inte tala om infektionsrisken eller det faktum att det kan bli ärr. Då är det nog bäst att föräldrarna blir informerade åtminstone. Sen är det väl upp till var och en om man tycker det är en skitsak som dig, så länge barnet inte är sjukt, eller om man faktiskt bryr sig och vill behandla såret och trösta sitt barn.
    Jo då jag har flera barn , alla har gått på fsk , men skulle personalen ringa mig varje gång mina barn behöver tröstas så skulle jag vara utan jobb idag
  • Tobby
    Duckan skrev 2013-12-06 15:03:53 följande:

Linnez, hjälm hade de endast när de åkte pulka på dotterns fsk. Aldrig hört om en där barnen har det på sig hela dagarna.

Hjälm får inte användas om dom klättrar
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 08:44:07 följande:
    Det är precis därför jag skulle polisanmält händelsen. Sen får dom utreda varför det kunnat hända, det tar dessutom hårdare mot förskolan att få en polisanmälan på sig och förhoppningsvis så kollar dom barnen bättre och ingriper snabbare.

På vår förskola så är det mer regel än undantag att barnen är ute utan vuxen tillsyn. Jag har påtalat detta hur många gånger som helst, både till personalen och till chefen. Svaret man får från chefen är, men så får det inte va. Sen händer inget mer.
    Jag har en kompis som jobbar inom barnomsorgen, dom har nolltolerans mot att lämna barnen ensamma. Dom lyckas med att alltid ha personal ute som rör sig bland barnen. Så jag tror att bristerna på vår förskola uppkommer genom att personalen har jobbat ihop förlänge, typ så här har vi alltid gjort och det har fungerat, så det går liksom inte att tänka om där för de ser bara det omööööliga i att förändra sitt förhållningssätt.
    Polisen utreder inte sånt
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 10:47:52 följande:
    Klart dom gör. Dom utreder om det rör sig om vårdslöshet. Här finns en dokumenterad kroppsskada, och vistelse på sjukhus. Dessutom verkar det inte på ts som om det är första gången hon upplevt brister i tillsynen. 

Dom utreder även på en arbetsplats där det hänt en olycka. Men är det en mindre olycka med en skada där man själv eller med hjälp tagit sig till läkare/akutmottagning, så utreder dom det ju inte eftersom dom inte fått reda på det. 
    Tillbud anmäler man däremot till sitt skyddsombud.
    Det utreds inom kommunen i första hand ! Vad ska hon polisanmäla ? Att fsk personalen inte tittade på henne varje sek ?
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 14:08:46 följande:
    Vårdslöshet, vållande till kroppsskada.
    Ja busken vållade ju olyckan ska den polisanmälas ?
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 21:46:22 följande:
    Hur många gånger ska jag behöva upprepa att, har personalen en historia av bristande tillsyn så SKA det anmälas och utredas.
    För då är det ingen olycka, utan det har bara varit en tidsfråga innan något allvarligt skulle hända.
    Utan pressen av en anmälan med dåligt rykte osv som följd, så kommer det aldrig att bli några förbättringar, utan dom kommer att fortsätta hålla varann om ryggen och köra i invanda spår.

Att man står och pratar med en förälder är ingen ursäkt, utan bara en dum undanflykt. Klarar man inte av att både prata och röra sig runt och kolla barnen samtidigt, så bör man jobba med döda ting istället.
    Jag som förälder hade inte reagerat negativt på att vi gått runt på gården under tiden vi pratat.
    Detta var absolut inte bristande tillsyn
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 21:46:22 följande:
    Hur många gånger ska jag behöva upprepa att, har personalen en historia av bristande tillsyn så SKA det anmälas och utredas.
    För då är det ingen olycka, utan det har bara varit en tidsfråga innan något allvarligt skulle hända.
    Utan pressen av en anmälan med dåligt rykte osv som följd, så kommer det aldrig att bli några förbättringar, utan dom kommer att fortsätta hålla varann om ryggen och köra i invanda spår.

Att man står och pratar med en förälder är ingen ursäkt, utan bara en dum undanflykt. Klarar man inte av att både prata och röra sig runt och kolla barnen samtidigt, så bör man jobba med döda ting istället.
    Jag som förälder hade inte reagerat negativt på att vi gått runt på gården under tiden vi pratat.
    Polisen har inte med det att göra det är kommunen som utreder det
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan