• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • Tobby

Olyckor händer med barn , inget som du kan belasta fsk för ! En 5 åring bör dessutom veta att man inte ska klättra så högt !

Hoppas allt går bra för er !!

• kaffeamanda

Det är ju omöjligt för nån på fl att säga hur förskolan brustit i tillsynen eller ej. Jag hade nog inte funderat så mycket över det utan mer på min dotters välmående. Det går ju inte att motverka alla olyckor, då får man låsa in barnen i små burar och även då skulle de nog hitta på nåt sätt att göra illa sig. Hoppas att det går bra för din dotter.

• Cornellia

Du kan möjligen lasta kommunen för att dom har så lite personal på förskolan så att det är en omöjlighet att punktmarkera barn. 

• Grannen

En femåring kan man inte ha ögonen på hela tiden. Hade det varit ett litet barn kan man kräva mer tillsyn.
    Hoppas att hon kryar på sig!

• Kerubmamman

Det enda jag funderar över är varför tillkallades inte ambulans när hon uppenbarligen var svårt skadad.. Obestämd Det är nåt att ta upp med förskolan/kommunen. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • MinNatalie

Varför skulle jag inte fundera över det? Det ska ju kännas tryggt att lämna sitt barn på förskolan, eller?

Hon är en våghalsig liten tjej, men efter detta har hon förhoppningsvis lärt sig något och tänker sig för nästa gång hon klättrar.

• Tobby
    MinNatalie skrev 2013-12-05 22:36:02 följande:

Varför skulle jag inte fundera över det? Det ska ju kännas tryggt att lämna sitt barn på förskolan, eller?

Hon är en våghalsig liten tjej, men efter detta har hon förhoppningsvis lärt sig något och tänker sig för nästa gång hon klättrar.

Man kan inte passa på en 5 åring varje minut , det gör inte ni som föräldrar heller ! Olyckor händer både hemma på fsk på skolor överallt , detta var en olycka.

Varför vill du lägga skulden på fsk ? Lägg energin på ditt barn i detta istället !
  • yndra

Olyckor hander oavsett var man ar!
    Det jag skulle invanda mig emot ar varfor de inte tillkallade ambulans...

• MinNatalie
    Tobby skrev 2013-12-05 22:39:07 följande:
    Man kan inte passa på en 5 åring varje minut , det gör inte ni som föräldrar heller ! Olyckor händer både hemma på fsk på skolor överallt , detta var en olycka.

Varför vill du lägga skulden på fsk ? Lägg energin på ditt barn i detta istället !

Lägga skulden? Du har ingen aning om vad mycket vi har haft överseende med, men någon gång måste man väl säga ifrån och ifrågasätta deras tillsyn? En gång när vi hämtade henne hade hon ett stort rött och blodigt bitmärke på kinden precis under ögat. Man såg spår av var enda tand och hon var väldigt svullen och öm. Och ingen av personalen hade ens ringt oss under dagen utan det fick hon gå omkring med... Då var hon ca 2 år och det var samma personal. Men jag antar att det finns ursäkter från din sida för att dom sket i att ringa oss då?
  • Majsan70

Olyckor händer! Det hade lika gärna kunnat hända hemma på lekplatsen. Personalen har agerat. Jag hade väl velat att de tog dit en ambulans iofs.

Barn råkar ut för allt möjligt så är det. Hoppas dotter kryar på sig!

Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan