Inlägg från: MinNatalie |Visa alla inlägg
  • MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • MinNatalie

Varför skulle jag inte fundera över det? Det ska ju kännas tryggt att lämna sitt barn på förskolan, eller?

Hon är en våghalsig liten tjej, men efter detta har hon förhoppningsvis lärt sig något och tänker sig för nästa gång hon klättrar.

• MinNatalie
    Tobby skrev 2013-12-05 22:39:07 följande:
    Man kan inte passa på en 5 åring varje minut , det gör inte ni som föräldrar heller ! Olyckor händer både hemma på fsk på skolor överallt , detta var en olycka.

Varför vill du lägga skulden på fsk ? Lägg energin på ditt barn i detta istället !

Lägga skulden? Du har ingen aning om vad mycket vi har haft överseende med, men någon gång måste man väl säga ifrån och ifrågasätta deras tillsyn? En gång när vi hämtade henne hade hon ett stort rött och blodigt bitmärke på kinden precis under ögat. Man såg spår av var enda tand och hon var väldigt svullen och öm. Och ingen av personalen hade ens ringt oss under dagen utan det fick hon gå omkring med... Då var hon ca 2 år och det var samma personal. Men jag antar att det finns ursäkter från din sida för att dom sket i att ringa oss då?
  • MinNatalie
    yndra skrev 2013-12-05 22:42:07 följande:
    Olyckor hander oavsett var man ar!

Det jag skulle invanda mig emot ar varfor de inte tillkallade ambulans...

Jo det ifrågasätter vi också. Men jag ska ta alla sånna frågor med dom såfort min dotter mår bra igen. Jag förstår att olyckor kan hända överallt, just nu är jag bara glad att detta inte slutade värre...
  • MinNatalie
    HokusPokus skrev 2013-12-05 22:58:42 följande:
    Hoppas din tjej snart blir bättre.

Men 1,5 meter är inte direkt jättehögt om man är fem år. Det är ju en normal klätterställning, vissa är till och med högre. Hade din flicka varit 1-2år kan jag tycka att personalen brustit i tillsyn men inte när hon är fem. Är inte alla femåringar uppe i klätterställningar och klättrar?

Min femåring är också klättertokig och är högt uppe i klätterställningar både på fsk och i lekparker när vi föräldrar är med, det hör väl till deras ålder och utveckling.

Jag förstår dock din oro och att man gärna vill hitta en syndabock, men 1,5 meter är inte konstig höjd för femåringar. 

klätterställning med mjuk sand under är en sak, klart dom ska och kan klättra där och ramlar dom så är det relativt mjukt när dom ramlar i sanden. Men hon klättrade upp på en häck med enbart asfalt runtom, och när hon ramlade, var det nog inte så behagligt att slå huvudet rakt i asfalten. Sen med tanke på hur hon mått efter det slaget mot bakhuvudet antar jag hon måste fått en rejäl smäll. Jag är inte den som klagar och gnäller, jag har haft överseende med allt hittills. Men det har hänt alldeles för många olyckor på just hennes förskola och det känns helt enkelt inte tryggt längre.
  • MinNatalie
    Tobby skrev 2013-12-05 23:11:06 följande:
    Så länge barnet inte är sjuk o behöver åka hem så kan personalen meddela vad som hänt vid hämtning ! Barn bits så är det o det är inte heller så lätt att förhindra på fsk !

Vad trevligt för dig att du känner så! Dina barn (vilket jag antar att du inte har) kan skatta sig lyckliga som har en förälder som inte bryr sig om dom fått ett djupt och blodigt bett på kinden då! Du tänker inte på hur psykiskt påfrestande det måste ha känts för en 2 åring att bli biten så hårt på kinden tills det blödde? Sen att det finns bakterier i tänder för att inte tala om infektionsrisken eller det faktum att det kan bli ärr. Då är det nog bäst att föräldrarna blir informerade åtminstone. Sen är det väl upp till var och en om man tycker det är en skitsak som dig, så länge barnet inte är sjukt, eller om man faktiskt bryr sig och vill behandla såret och trösta sitt barn.
  • MinNatalie
    HokusPokus skrev 2013-12-05 23:44:40 följande:
    Jag missade att det var en häck och asfalt. Hur ser förskolans gård ut egentligen?

Samtidigt är inte 1,5 m särskilt högt för en femåring. Det är ca 50cm över deras huvud. Det räcker att man går ut i skogen och de klättrar på en sten eller i ett träd. Om olyckan är framme kan de ramla och slå huvudet i andra stenar. Jättehemskt och jag förstår verkligen din oro och ilska men jag förstår inte riktigt ilskan mot fsk (i det här fallet, vad ni varit med om innan vet inte jag) hoppas hon mår bättre snart

Vet inte om jag verkade ilsken i mitt inlägg. Det är jag dock inte :) jag är bara lite osäker kring om jag ska ta upp detta med dom eller bara låta det vara. Jag har aldrig jobbat inom deras bransch så jag vet inte hur det är, men samtidigt känner jag att detta kunde ha förhindrats. Jag söker ingen syndabock, jag vill bara känna mig trygg när jag lämnar mitt barn där.
  • MinNatalie
    Bisquit skrev 2013-12-06 08:44:42 följande:
    Orkar inte läsa igenom för det verkar vara en del tjafs. Men två saker slå mig direkt. 1) Varför i helvete ringdes det inte efter ambulans på en gång???!! Har man slagit i huvudet hårt så räknas varje minut om det går riktigt illa.... 2) Varför var det asfalt under klätterställnigen??! Det är ju helt livsfarligt. Finns det överhuvudtaget såna farliga klätterställningar fortfarande idag? Det ska ju ligga specialsand alt specialplattor under. Hoppas verkligen att dottern kryar på sig.

• MinNatalie

Det var ingen klätterställning utan en hög häck med asfalt omkring precis utanför ytterdörren. Jag vet inte om vissa här på fullaste allvar verkligen tror att man kräver att personalen på förskolan ska övervaka barnen varje sekund och minut. Det är inte alls vad jag är ute efter. Jag blir bara förvirrad och otrygg när personalen ger oss 2 olika versioner på vad som hände. Till mig sa dom att ingen såg vad som hände men till hennes pappa sa samma person att hon såg men inte hann göra något. När jag frågade om hon låg avsvimmad var det ingen som kunde ge mig något svar. Men att dom frågat henne om hon ville följa med till mellanmålet i det tillståndet är ju bara märkligt! Ja jag ifrågasätter deras kompetens rakt av. Hade jag ramla från 2 meters höjd och slagit bakhuvudet hårt i asfalten för att sedan knappt veta vem jag är eller vad som hänt så hade jag knappast brytt mig om mellanmål, och det gjorde inte min dotter heller. Hon ville bara ligga still och började kräkas kort därefter. Klart jag ifrågasätter var dom var och vad dom egentligen gjorde när dom gav mig och hennes pappa oklara och olika svar sen att dom frågade vår dotter en så absurd fråga som om hon ville följa med till mellanmålet?! Hur som helst, bör dom inte skriva någon slags rapport om händelsen nu?

• MinNatalie
    Hannah76 skrev 2013-12-06 09:36:44 följande:
    Hur resonerar du när olyckor änder på fritiden? Ska föräldrar då utredas? Man kan och ska göra sitt bästa för att se till att undvika olyckor, men de händer ändå.

Vem har sagt något om utredning? Jag ska varken göra en anmälan eller skälla på dom. Att dom inte hade någon uppsikt har jag förstått för längesen men för det finns det väl rutiner som ska följas när ett barn råkar ut för en olycka och måste köras in till akuten?! Vet inte vart du såg ordet anmäla eller utreda. Läs om och läs rätt!
  • MinNatalie

Jag har idag fått veta hur allt gick till då jag pratade med personalen idag igen. En av dom stod där och såg när min dotter klättrade upp i den 1,5 meter höga häcken. Men hon stod och pratade med en förälder och rätt som det var såg dom hur min dotter efter att ha klättrat högst upp på häcken och ställt sig upp på den tappat balansen för att sedan falla baklänges i asfalten bakom häcken. Eftersom hon föll baklänges och bakom häcken såg dom inte hur hon landade men dom tror hon tog emot med kroppen och inte huvudet. Vilket är helt omöjligt med tanke på den grad av hjärnskakning hon hade och var helt utslagen hela dagen, kvällen och natten igår när vi låg inne på barnakuten. Efteråt sprang både förskolläraren och föräldern till min dotter som bara låg på rygg och skakade. Dom bad henne resa sig och ledde henne in där hon bara ville lägga sig igen, då fick hon frågan om hon ville följa med till mellanmålet och kort därpå började min dotter kräkas. Då ringde dom mig och vi var dör inom 10 minuter och körde henne omgående till akuten där dom bedömde det som en rejäl hjärnskakning. Ja då vet jag att dom såg att hon klättrade, men ingen hindrade detta. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig inför allt detta nu? Jag frågade dom även om dom skrivit en rapport om olyckan vilket dom hade gjort och lagt i min dotters fack men dom upplyste mig om att dom inte var skyldiga att ge mig någon eller låta mig se den. Nu är vi hemma iallafall och min dotter har en jättejobbig huvudvärk men hon har fått Alvedon och lyckats äta en halv lussekatt.

• MinNatalie

Nu är läget som såhär, vi blev utskrivna från sjukhuset i fredags men igår fick vi åka in till akuten igen då min dotter varken kunde stå eller sitta själv. Detta för att hon inte klarade av att hålla upp sitt huvud, utan de gånger hon försökte stå eller sitta upp fick hon hålla huvudet så långt bak som det bara gick (ungefär som när man tittar så högt upp som det bara går)... fråga mig inte varför, men hon kunde helt enkelt inte böja ner huvudet eller ens hålla det rakt (normalt), hon hade väldiga smärtor dessutom så läkarna bedömde att en skiktröntgen var nödvändig. Dom kunde inte se vad som var fel för det är inte säkert det kommer med på röntgen då barns skelett är så mjukt, för uppenbart är det något som är fel då hon än idag inte kan hålla huvudet rakt utan det tippar bakåt hela tiden. Hon måste därför ha en nack-krage dag och natt nu. I och med allt detta ville läkarna veta exakt vad som hände direkt efter fallet, om någon lyfte henne, om hon fick resa sig och gå själv osv. Jag blev tvungen att ringa hem till den i personalen som var på plats under händelsen.

Det var säkert inte så uppskattat att jag ringde men jag hade inget annat val än att ringa hem till henne, eftersom det var helg men viktiga frågor som behövdes mer detaljerade svar på. Mycket riktigt, efter fallet så lyftes min dotter upp i knät på en av personalen och sen fick hon ledas in (gå själv, eftersom dom tyckte hon var för tung att bäras) väl inne la hon sig bara ner på golvet och kort därefter började hon kräkas. Vidare var det en missuppfattning angående att personalen pratade med en förälder under tiden min dotter klättrade. Det var en förälder där på gården men ingen som personalen pratade med. På min fråga "varför tittade du bara på när min dotter klättrade i häcken? Den är ju inte avsedd för att klättras i då det är asfalt runt häcken" Svarade hon att barnen alltid leker kring häcken...  Ja men den är fortfarande inte avsedd för att klättras i tycker jag!

En annan sak som irriterat oss väldigt mycket är att samma personal kläckte ur sig en jävligt onödig kommentar när vår dotters pappa kom och hämtade henne -"Blev du tvungen att gå ifrån nått viktigt på jobbet nu??" Vad är det för jävla sak att säga i en sådan situation?! Menar hon att han prioriterar jobbet mer än när vår dotter råkat ut för en olycka?! Jag vet inte vad hennes problem är...
    Ja, vi kommer vidta åtgärder efter allt detta... för det känns inte tryggt att lämna vår dotter där mer. Jag ifrågasätter hela deras handlingsförmåga och rutiner vid olyckor...

• MinNatalie
    Tobby skrev 2013-12-08 15:09:58 följande:
    Ingen kommer att bli skyldig till din dotters fall ! Det dom kan göra är att säkra upp gården men det är ju möjligt om dom ska ta bort allt på 1.5 m höjd , vet inte vad du är ute efter riktigt ? Straffa nån fsk personal ?
    Min dotter får inte genomlida ytterligare en hjärnskakning den närmsta tiden, faktum är att hon inte får göra det de närmsta året...enligt läkarna. Jag vill bara att det ska kännas tryggt att lämna henne där för vi har jobb och utbildning att gå till så hon måste ju tillbaka dit såsmåningom när hon mår bra igen. Jag vill att dom ska förstå att dom kan agera bättre om det händer något annat barn eller mitt barn en olycka igen. Dom måste inse allvaret och inte bagatellisera olyckan. Varför skulle jag vilja straffa någon? Det är ju inte hämnd detta handlar om utan barnens säkerhet framöver!
  • MinNatalie
    Tobby skrev 2013-12-08 16:02:40 följande:
    O det tror du inte dom gör efter detta ?
    Ingen aning, mitt förtroende för dom är inte på topp just nu!
  • MinNatalie

Min dotter mår bättre efter omständighetens men måste fortfarande bära nack-skena då hon har ont... Men det är på bättringsvägen. Läkarna sa att det kan ta minst 2 veckor för henne att bli återställd.

Idag gick jag till förskolan, dels för att hämta rapporten men också för att berätta läget för pedagogerna/personalen. Det slutade med att jag, rektorn och två pedagoger satt i ett rum och pratade. Jag berättade om att vi åkte in och ut på akuten 3 ggr under dessa dagar och att hon röntgats m.m. Samt att det var en rejäl hjärnskakning men att hon är på bättringsvägen nu. Jag förklarade också att läkarna sagt att min dotter inte får genomlida en hjärnskakning till den närmsta tiden och året, så om dom ser henne klättra där det är "olämpligt", som inte är avsett för klättring så skulle jag uppskatta om dom ingrep. Jag berättade också att min dotter själv är väl införstådd med konsekvenserna när man klättrar och ramlar nu så jag tror hon tänker sig för i fortsättningen. Jag påpekade också att jag förstår att en olycka kan hända överallt men ser dom något som verkar farligt så får dom ingripa (som dom tyvärr inte gjorde i torsdags) Jag fick inget direkt gehör på detta utan dom tittade på mig som om jag kom från en annan planet. Allt jag vill är att få någon slags bekräftelse på att jag kan känna mig trygg med att lämna mitt barn på den här förskolan efter detta... Men den känslan fick jag inte. Framförallt inte när Rektorn vägrade att skriva med i rapporten ("under skador och allvarlighetsgrad") vilka skador min dotter fått, alltså att min dotter fått en svår hjärnskakning och åkt in till akutmottagningen samt hållts kvar för observation och röntgen, trots att jag har intyg från sjukhuset på detta. Hennes argument var att hon och personalen inte är läkare och kan inte bedöma detta (men hallå, jag har ju intyg från läkare?!) Jag köpte inte detta argument utan ringde kommunen och skolläkaren så fort jag kom hem som tyckte det var jätte konstigt och tog personligen tag i ärendet. Inom en timme återkom hon och bekräftade att det SKA stå med vilken typ av skada olyckan har vållat min dotter och att hon skulle framföra detta till rektorn själv. Det stod även i rapporten att olyckan inte kunde ha förhindrats och att inga åtgärder kommer att vidtas. Inte ens i kommentarsfältete fanns en ynka mening som "barnen får inte klättra i häcken vid tillsyn av vuxna" eller liknande. Jag förstår att dom inte kan se vad alla barn gör men OM och NÄR dom ser så borde dom ingripa, framförallt nu efter olyckan, när det uppenbarligen är en fara för barnen att klättra i en häck med asfalt omkring.

Det känns bara som dom har sopat detta under mattan och vill se så fläckfria ut som möjligt i rapporten, med tanke på att dom vill utesluta själva skadan.... Jag vet inte, men det känns inte bra. Eller överreagerar jag?

Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan