Anonym (Sambo t knarkare) skrev 2013-12-04 12:54:40 följande:
Min sambo sedan 20 år är världens bästa och hon skulle aldrig få för sig att kalla mig något elakt, trots att hon röker väldigt mycket gräs (flera gånger om dagen). Själv är jag nykterist med undantag för ett glas vin till maten när jag är på restaurang t.ex.
Jag tyckte att det var konstigt och lite jobbigt när jag först träffade henne, mycket känslor, men hon är verkligen mitt livs kärlek och jag inser nu att det är bara dumt att försöka förändra henne (vilket jag försökte, tro mig - numera ångrar jag att jag var så jävla stel och inte ens försökte se vem hon var för att rökat kom ivägen, för mig). Tricket med livet i många sammanhang är att göra det man trivs med, och helt enkelt inte göra det man tycker är jobbigt, så har jag alltid tänkt (annars går man bara runt och gör saker man inte trivs med) - dock måste jag säga att komma över mina fördomar om knarkare var bland det bästa jag gjort, annars hade jag inte haft världens bästa flickvän.
Det jag har insett är att människor är väldigt olika. Man kan inte bara applicera alla egenskaper "knarkare 1" har på "knarkare 2", men det är mer socialt accepterat att göra det - jämförelsevis med typ homosexuella, invandrare, där det är en uppenbart fascistisk modell att göra så.
Min sambo röker inte för att fly sina problem, hon röker för att det gör henne piggare, gladare, och får henne uppskatta livet mer och komma till skott - även om fördomar menar motsatsen. Det jag tror att många inte förstår är att cannabis inte uteslutande gör människor slöa och apatiska, utan är väldigt individuellt. Dessutom finns det så många andra faktorer, som hur mycket man röker t.ex.
Känns mer som att du har fått att göra med ett svin helt enkelt, som dessutom kanske/kanske inte har problem med droger.
En bra berättelse, i hur du gick in med ignorans men kom ut utan ignorans.
Såg bakom denna, och upptäckte att det var inte så hemskt som man kan tro.
Problemet om droger, är man satt stigmatiseringsapparaten på, där fakta är helt ointressant.
För det viktigaste att vi som knarkkrigarens fader Nils Bejerot är att se den som använder droger som de har syfilis.
Vad vill man egentligen uppnå med detta, är fakta så farligt att vi inte ens är tillåtna att diskutera detta.
Vi såg ju det rätt tydligt på muppoingcowboy, som hellre diskutera OT än hänge sig till ämnet.
Som inte förstod att det var stigmatisering och nedsättande som genomsyrade allt vad h*n sa.
Såna som h*n inbillar sig att hålla sig till fakta gör en till drogliberal, rätta till felaktigheter gör en till drogliberal.
Sanningsliberal är rätt ord!