• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • FruFA79

Här är en till 35-plussare (född -77) som är gravid, var på VUl i dag och fostret sprattlade som en tok. Vecka 11+2 i dag. Vi har tackat nej till KUB. Planerat RUL i mitten av januari, har inte fått tiden ännu.
    Varit illamående sedan vecka 5, nu kommer det lite och går. Men allt såg bra ut på VUL.

• Scarlett01
    FruFA79 skrev 2013-12-03 18:17:12 följande:
    Här är en till 35-plussare (född -77) som är gravid, var på VUl i dag och fostret sprattlade som en tok. Vecka 11+2 i dag. Vi har tackat nej till KUB. Planerat RUL i mitten av januari, har inte fått tiden ännu.

Varit illamående sedan vecka 5, nu kommer det lite och går. Men allt såg bra ut på VUL.

Välkommen hit! Vad skönt att allt såg bra ut på vul

Jag är i vecka 8+3 idag och mår illa konstant... Ser fram emot lite lindring på det

Varför har ni valt att avstå KUB? Vi ska göra det, men intressant att höra hur andra resonerar
  • Scarlett01
    mwiksten skrev 2013-12-02 11:28:52 följande:
    Nu har jag varit och träffat gynläkaren och pratat om fostervattensprovet. Så i början av januari ska vi göra det. Lite speciell läkare var det, överläkare. Han rabblade massa fakta om provet och om kejsarsnitt, men saknade medmänsklighet. Men det gick bra iaf. Vi fick se bebisen som var väldigt livlig :)

Har du gjort KUB? Eller går ni direkt på fostervattenprov? När väljer man fostervattenprov istället för moderkaksprov då?
  • mwiksten

I Västmanlands läns landsting gör man inte KUB. Och jag vet inte om man gör moderkaksprov här heller. Vi har bara blivit erbjudna fvp och då vi inte kan göra KUB så tar vi det.

• Scarlett01
    mwiksten skrev 2013-12-04 09:06:42 följande:
    I Västmanlands läns landsting gör man inte KUB. Och jag vet inte om man gör moderkaksprov här heller. Vi har bara blivit erbjudna fvp och då vi inte kan göra KUB så tar vi det.

Okej
  • FruFA79
    Scarlett01 skrev 2013-12-04 06:34:59 följande:

Välkommen hit! Vad skönt att allt såg bra ut på vul
    Jag är i vecka 8+3 idag och mår illa konstant... Ser fram emot lite lindring på det
    Varför har ni valt att avstå KUB? Vi ska göra det, men intressant att höra hur andra resonerar
    Tack snälla.
    Vi väljer att inte göra något KUB- test då vi skulle ha behållit bebisen oavsett vad det visade. Ville inte oroa oss i onödan ifall det skulle visa en förhöjd risk. Testet är ju ändå bara en uppskattning inget säkert.
    Jag har MS, så för mig är DS ingen anledning att välja bort ett barn.
  • Blifyra

Frufa79- jag tänkte lite som du faktiskt även om jag gjorde kub. Hur ska jag kunna välja bort mitt barn? Nu längtar jag till rulen den 27 dec. Ska bli så kul att få se Liten. När har ni andra rul?

• FruFA79
    Blifyra skrev 2013-12-04 12:36:11 följande:
    Frufa79- jag tänkte lite som du faktiskt även om jag gjorde kub. Hur ska jag kunna välja bort mitt barn? Nu längtar jag till rulen den 27 dec. Ska bli så kul att få se Liten. När har ni andra rul?

Har RUL inbokat 20/1. Är då 18+2.
  • lindamama
    FruFA79 skrev 2013-12-04 12:06:04 följande:
    Tack snälla.
    Vi väljer att inte göra något KUB- test då vi skulle ha behållit bebisen oavsett vad det visade. Ville inte oroa oss i onödan ifall det skulle visa en förhöjd risk. Testet är ju ändå bara en uppskattning inget säkert.
    Jag har MS, så för mig är DS ingen anledning att välja bort ett barn.
    Samma här, tänkte göra fostervattensprov men eftersom ds är i princip det enda man ser då så valde jag bort provet. Hade behållt bebis ändå  :)
  • Fiamedbarn

Åt sushi igår och blev dålig imagen. Idag känner jag mindre symptom än tidigare. Känns som jag inte är gravid längre Kan man känna det? Borde vara i vecka 7 (6+4) och ska på VUL 11:e december.

Men jag känner mig ledsen för det är stor skillnad på igår och idag. Borde inte ätit den där sushin

Luck is what happens when preparation meets opportunity
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35