Inlägg från: de Robespierre |Visa alla inlägg
  • de Robespierre

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-12-02 19:15:38 följande:
    Hade Löfvén varit intresserad av att få igenom budgeten, hade han ju kunnat ta ett snack med Sd...

Vem är det som har varit oansvarig?
    Vilket hade inneburit att SD:s krav var:

- Du Svetsarn, gör dig först av med dom där vidriga MP:arna så kanske vi kan fundera på saken. Och btw, ta och dra ned på eran svulstiga invandringspolitik. Annars - Talk to the hand..

SD hade aldrig missat tillfället att få igenom sina krav. Eftersom S och MP står på helt motsatt sida med SD så hade ett "snack" med SD varit helt hopplöst.
  • de Robespierre
    FDFMGA skrev 2014-12-02 19:23:00 följande:
    Åkesson var ju trots allt en skicklig politiker med fingertoppskänsla för att framstå som ansvarsfull, Mattias Karlsson däremot är en riktig testuggare.

Ja, jag tror att partiet kommer att falla sönder  fraktioner, särskilt när de hamnar i medieskugga efter att stått i uppmärksamhetscentrum sedan valet och när de medvetet agerat så att de förlorar vågmästarrollen.

Det lär väl vara en och annan sverigedemokrat som längtar efter Åkesson.
    Mattias Karlssons retorik i riksdagen hade övrigt att önska. Det var en 15 minuter lång monolog där ord som extrem invandringspolitik upprepades gång på gång. Inget om skola, pensionärer, företag, skatter osv. Det handlarde bara om en sak - extrem invandringspolitik.

Det märkliga är att SD nu ställer bakom en budget som har en migrationspolitik som, sett till kostnaderna, är identisk med den rödgröna regeringens. Och som beskriver en värld som helt skiljer sig från den verklighet som SD presenterar.  I Alliansen motion kunde man läsa:

"Alliansen ser det svenska flyktingmottagandet som en moralisk skyldighet, men också som en investering i framtiden."

Det lär ju knappast vara den ordalydelsen som fick SD att välja att fälla Regeringens budget. Snarare pekar allt på att man hoppas på ett kaos och nyval där man förväntar sig få ännu fler röster. Och med det sagt så blir det ännu tydligare att man väljer att offra tidigare vallöften och svika väljare för chansen att få mer makt.
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-12-02 22:19:57 följande:
    Du hajar fortfarande inte, va..? Invandringen är det som ligger i den ena vågskålen, medan alla andra utgifter - inklusive skolan och pensionerna - ligger i den andra. Detta hör alltså ihop. Varje flykting/invandrare vi INTE släpper in här, generar ett antal miljoner till den andra sidan - alltså de gamla, barnen och allt det där.

Att Sd röstar med Alliansens budget handlar naturligtvis inte om att de stöttar den, utan om att göra det som är rätt. Fälla allt som håller på att gå galet, och öppna för något bättre.
    Du behöver inte ta i så himla mycket i inledningen till varje svar. Jag vill bara att du skriver rakt ut att allt - pensioner, skola, social välfärd osv kan lösas genom att ta tag i invandringen. Vilket du har gjort nu.

SD:s silver bullet är invandringen. Genom att stoppa den så löses allt annat. Vänta och se, är retoriken. Alla är nog överens om att den kostar. Men hur mycket där går åsikterna isär. Om vi leker med tanken att Sverige från årsskiftet inte släpper in en enda ny flykting, asylsökande eller invandrare i landet. Hur mycket sparar vi då? Inga luftsiffror utan konkret fakta. För den måste finnas då den ligger till grund till dagens beslut.
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-02 22:36:15 följande:
    Javisst, självklart. Men Alliansen kommer aldrig samarbeta med S så länge Mp är i regeringen.

Sd har alltså kört ut Mp ur regeringen. Alldeles utmärkt.

Och sen, på längre sikt, så stärker det ju bara Sd att S och Alliansen samarbetar. Sd är då det enda oppositionspartiet.

Så här skriver SvD:

"Även en nykter översyn av migrationspolitiken vore nödvändig. Den uppkomna situationen är ju till stor del en reaktion på svensk invandringspolitik, och ska framtida regeringar slippa krisa vid varje budgetproposition krävs reformer på detta område [min fetstil]. Utvidgat försörjningskrav vid anhöriginvandring, minskning av uppenbart ogrundade asylansökningar och återinförande av tillfälliga uppehållstillstånd är några av de konstruktiva idéer som finns."

blog.svd.se/ledarbloggen/2014/12/02/begriplig.../

SvD gör rätt tolkning av situationen, av opinionen. Anpassar sig nuvarande/blivande regering inte till Sd, och genomför reformer på invandringspolitikens område, kommer partiet att växa och växa och växa...
    Så länge vi har en blockpolitik så kommer historien upprepa sig.
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-02 22:40:15 följande:
    Nej då, etablissemanget (inklusive etablissemangswannabees här på FL, i denna tråd) har ju alltid drivit tesen att all invandring innebär ekonomisk vinst.

Försök inte att skriva om historien nu.
    Märklig. Så fort någon inte håller med SD så kommer anklagelser om försök att skriva om historien. Ni vill verkligen att någon skulle försöka göra det eller?

Ingen har väl sagt att invandring är gratis. Visa mig gärna källa på det och jag är den förste att ändra mig. Det som däremot skiljer SD mot de du etablissemangwannabees är väl hur mycket det kostar. SD har en siffra. De andra en annan. Vilket inte är märkligt iofs för det finns olika sätt att se på ekonomi. Jag tar inget parti i det.
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-02 22:44:56 följande:
    Inget 'märkligt' med det. Den budget Sd kommer att rösta fram, kommer ju ändå inte att gälla sen. Läs på lite!
    Jag har läst på och visst finns det chans att omförhandla budgeten. Frågan är bara om Alliansen kommer att tillåta det. SD har ett par saker i sin budget som inte finns med i Alliansens (och tvärtom).

* Kostnaden för invandringen, asyl mm (no brainer)
    * Mindre pengar till Försvaret än i sin egen budget
    * Pensionslöftet
    * Ingen höjd A-kassa

• de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-02 22:48:34 följande:
    Inte bara "gratis", utan dessutom att den skulle vara vinstgivande. Digestive har hävdat i detta tråd vid ett antal tillfällen. Fråga honom eller henne du!
    Men Digestive åsikt är väl inte att ses som en urkälla, trots att hen kanske har hämtat det från en källa? Precis som du och jag. Däremot en bekräftat källa som både du och jag brukar presentera (och andra). Du vet vad jag menar.

• de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-02 22:46:43 följande:
    Förklara dig gärna.
    Om du har en regering som inte kan arbeta över blockgränserna så kommer det inte fungera längre imho. Blockpolitiken är enligt mig en kvarleva från den gamla politiken där ofta en dominant styrde av tradition. Så ser inte Sverige ut längre. Vi har en massa partier som alla försöker kämpa om att få sin röst hörd där ingen längre är en dominant. Vissa vill försöka behålla en konstlad blockgräns vilket inte gynnar någon. Inte heller SD.
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-02 23:04:38 följande:
    Vad snackar du om? Det handlar ju inte om Sd:s budget. Den är ju inte aktuell i sammanhanget öht.

Vad det handlar om att är att Sd röstar för Alliansens budget. Denna Alliansens budget kommer ju ändå inte vara aktuell för regeringsbildaren, vilket betyder att Sd:s röstande i den här omgången, på Alliansens, är irrelevant, bortsett från att det innebär att regeringens budget INTE går igenom, och att S måste försöka bilda en ny regering, sannolikt utan Mp. Sen förhandlar S med Alliansen om ändringar i den budget som har lagts fram, för att sedan presentera den. Då går den igenom. Det blir en minoritetsregering sm stödjer sig på Alliansen. Detta gynnar på lång sikt Sd, eftersom folket känner sig överkört.
    "(Alliansens politik) har lett till en situation där flera hundra tusen människor har tappat förtroende för och helt lämnat a-kassan. Detta är problematiskt på individuell nivå liksom för samhället i stort. Den som drabbas av arbetslöshet ska fokusera på en enda sak – att hitta ett nytt arbete. Inte att oroa sig över att behöva sälja bil och hus eller att flytta till en helt annan ort, i en annan del av landet, med alla de utmaningar som följer utav det" [Oscar Sjöstedt, SD] Man lovade att höja A-kassan från dagens 680 kronor till 1 200 kronor under de första 100 dagarna av arbetslöshet.

"De minskade försvarsanslagen och stora omställningskostnaderna i kombination med en ensidig inriktning mot ett renodlat insatsförsvar har gjort att den svenska förmågan till territoriellt försvar idag på allvar kan ifrågasättas. För att garantera rikets säkerhet måste nedrustningspolitiken få ett slut." [SD:s skuggbudget] Man lovade skjuta till 137 miljoner kronor mer till Försvaret är Alliansen.

"Under Alliansens åtta år vid makten har ett genomsnittligt pensionärshushåll betalat över 100 000 kronor mer i skatt än ett jämförbart hushåll som förvärvsarbetar. Det är inte rimligt och detta förhållande kan inte tillåtas fortgå. Ett av våra viktigaste vallöften inför kommande mandatperioden blir att helt ta bort den orättvisa pensionärsskatten" [Jimmie Åkesson på Almedalsveckan]

Jag snackar om de signaler som SD nu skickar ut till de väljare som röstade på dem. Pensionärer, arbetslösa, de som vill ha ett starkare försvar, de som trodde att SD var ett vanligt parti men ett annorlunda sådant som inte köpslog och lovade runt.

Ja, jag vet att detta inte är över på långa vägar. Men om man spelar på att vara jordnära, prata med folk på folks vis utan en massa finlir och politiska floskler så är konstigt att man nu spelar ett utstuderat politiskt spel som visar att när det gäller makt så är man inte så olik de andra partier och politik som man har kritiserat. Vad jag försöker säga är att det kommer bli svårt för folk att förstå varför SD i deras ögon offrat dem för att stödja Alliansen. Ett tydligt tecken på det är upproret från Pensionärsorganisationerna som visade oro inför dagens beslut. Och när PRO ville ha ett förklaring från SD på varför beslutet togs och de oro de kände så blev de avfärdade med att de var Sossarnas springpojkar (om så gamla sådana).
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-02 23:14:22 följande:
    Det är ju rena självklarheter, som man inte ska behöva citera. Ibland undrar jag om det inte är jobbigt att medvetet göra sig både döv och blind:

www.dn.se/nyheter/sverige/tjanar-over-en-halv.../
    Ursäkta men du hänvisar till Digestive. Men nämner även etablissemanget. Det du vill visa är att invandringen bara kostar och inte genererar något. Enligt dig så menar du att Digestive säger att det är "gratis". Digestive lämnar jag att svara för sig själv.

Länken du postade, är det ett exempel på etablissemanget du nämner?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?