Inlägg från: de Robespierre |Visa alla inlägg
  • de Robespierre

Varför hatar folk SD?

Helhet skrev 2014-12-04 22:57:25 följande:
    Sorry! Svarade innan jag såg att du hade svarat . Ta det lugnt och ta av och ibland på folie-hatten, och ta inget parti efter ideologiska tankar, samt tro inte på 50% av det du läser. Då ökar risken att du hamnar i närheten av sanningen.
    Du, någon foliehatt har jag aldrig ägt och kommer inte heller att äga Flört.

Jag inser att det mesta måste tas med en stor nypa salt. Jag är väldigt pragmatisk. Om man påstår något så måste man kunna presentera underbyggande fakta i det man läger fram. Först då tror jag på det. Annars ser jag det bara som antaganden och spekulation. Jag har inget emot att folk har olika åsikter. Det gäller V. KD eller SD. Chem Trails eller 9/11. Men om någon lägger fram något som fakta men inte kan bevisa det så är det fortfarande bara en åsikt och inget annat. Vilket folk gärna får ha. Men de skall inte presentera det som sanning.

Allt gott Glad
  • de Robespierre
    overdose skrev 2014-12-06 12:44:30 följande:
    Vad som helst kan beskrivas som vad som helst. Frågan är om någon finner någon mening i beskrivningarna.

Vad man måste förstå är att ett budskap är ett budskap, och att människor är människor.

Man gör därför fel ifall man bedömer SD utifrån några eventuella sympatisörer. Detta kan enkelt visas genom att det finns judar i partiet. Skall därför en judehatare inte rösta på det, även om individen finner politiken vara bra?

När man tänker efter är det nog så att det inte finns ett enda populärt politiskt parti man kan rösta på, för i stora grupper av människor finns det alltid någon man inte gillar.

Skillnaden är att man - för de partier man gillar - säger, att det större goda, får tåla ett och annat.

Frågan är hur mycket och vad man får acceptera på köpet. Glöm inte var den ursprungliga ledningen för SD kom ifrån. Oavsett vilka deras väljare är. Det är partiets ledning som är viktigt. Vilken agenda de har. Den kan sträcka sig mycket längre än vad som föst möter ögat.  Erik Almqvist som var fd ekonomisk-politisk talesman för SD twittrade detta inför valet twitter.com/erikalmqvist/status/510721268271022080
  • de Robespierre
    Rataxes skrev 2014-12-06 18:05:05 följande:
    Hur många tar Sverige emot proportionellt mot vår befolkning jämfört med övriga EU?
    Om dina snålgrannar väljer att lägga 1 kr till Barncancerfonden eller Rädda Barnen, gör du detsamma med argumentet att du inte har lust att proportionellt lägga mer jämfört med alla andra som bor grannar med dig?

• de Robespierre
    Greta22 skrev 2014-12-06 16:37:15 följande:
    Jag tycker precis som du. Att minska ner på invandringen har inte något alls med rasism att göra. 
    Rasism är en sak för sig själv. Att minska ner på invandring något helt annat. 
    Det kan ju handla om frågor som rör ekonomi t ex. Att det kostar pengar eller att man helt enkelt inte klarar av det med bostäder osv. 
    Hur kan man kalla folk rasister är för mig sjukt. Det visar ju mer på att det inte står rätt till hos folk som tar dessa ord i sin mun.

Jag tror att alla är rätt säkra på om de är rasister eller inte. Det är inte så svårt. 
    Man vet hur man tänker om människor. Värdet osv. 
    Men att minska på invandringen har ju med andra frågor att göra. 
    Det kan anses som trivialt. Jag håller med om att man måste kunna diskutera invandringen. Men man bör vara medveten om att "diskutera" har olika innebörd beroende på vem man frågar och vilken agenda de har. De finns de som ser det som en möjlighet att öppna upp för mycket mer långtgående planer är de som vill se över vad man kan förbättra för alla inblandade. Följden blir då att oskyldiga blir utpekade som rasister när det bara vill ta upp saken för diskussion. Men jag postade detta tidigare och gör det igen för att förtydliga hur jag menar.

Problemet är att det finns olika syn på hur långt man vill gå när man pratar om att ändra Invandringspolitiken. Skulle du sätta folk vid ett bord så kommer du hitta en härlig blandning av syn på vad det är man skall lösa.

Det finns de som nöjer sig med att stanna där det är idag eller sänka antalet till en lägre nivå tillfälligt. Det finns de som vill inte nöjer sig med att stanna kvar på den nivå som finna idag utan vill att man skall sänka den till en mycket lägre nivå än idag. Det finns de som vill lägga sig på den nivå som de andra länderna ligger på och då menar man de som är mycket mer restriktiva än genomsnittet. Det finns de som bara accepterar att man sänker nivån till 10% av det som vi tar emot idag. Det finns de som vill stänga gränserna helt för alla som inte kommer från länder som man anser bidrar till samhället.  Dvs selektivt utval.
    Men sen blir det mer komplicerat för i immigrationspolitiken/diskussionen anser man att detta även skall upp på agendan:

Det finns de som anser att vi även skall försöka skicka hem (repatriera) de man anser inte har rätt att vara kvar här. Om det inte går så skall deras rätt till samhällsresurser och välfärd starkt begränsas så att de inte ligger samhället till last och därmed kanske även väljer att lämna landet. Det finns de som anser att Sverige inte bara skall försöka utan skall skicka hem de man anser inte längre har rätt att vara kvar här. Det finns de som anser att alla invandrare skall behandlas annorlunda jämfört med de som är födda i Sverige när det gäller rätt till resurser och rättigheter. Det oavsett hur länge de har bott i Sverige. Det finns de som anser att man måste påvisa att man är rasriktig Svensk och de som inte är det skall inte ha samma rättigheter som de riktiga svenskarna.
    Mao, alla tar med sig sin egna agenda till immigrationspolitiken/diskussionen och det är inte självklart att den bara kommer att handla om ett tillfälligt ökningsstopp eller begränsning. Jag håller med att oviljan att öht diskutera det har medfört att alla har sin egen syn på vad det är man inte vill prata om. Men det är självklart att det finns ett sluttande plan i detta och man måste vara oerhört tydlig med vad diskussionen skall innefatta. Det är först när man sätter sig vid diskussionsbordet man vet hur långt alla intressenter vill gå. 
  • de Robespierre
    Greta22 skrev 2014-12-06 22:32:01 följande:
    Många vill minska ner på invandringen bara. Inget annat. Många som valt att gå till SD från M, ser invandringen som en viktig fråga. 
    Den talas inget om, det talas inte om problemen förutom då och då. Allt som kommer med detta talas inte om. 
    SD kommer att öka mer och mer om inget parti vågar tala om denna sak. 

Och jag tror även att SD kommer att öka om vi ökar invandringen. 

Vi delar upp Sverige och jag tror faktiskt att vi kommer föda fram rasism i Sverige. 
    När man trycker på något på människor som de inte vill ha, så föder man fram rasismen. Rasismen som tidigare inte fanns där. 

För det blir en slags påtvingad situation som folk helst inte vill ha.
    Jag tror du missar det jag skriver.

Jag tvekar inte en sekund på att de finns många väljare som vill behålla eller till en viss del begränsa invandringen under en tid. Och de kan inte anses som "rasister" för det. Problemet är att det inom SD finns de som har mer långtgående planer för Sverige. Långt bortom det som många väljare kanske inser eller vill tro. Det är det man vill flagga för när man pratar om ur vad SD kommer ur. Och en del av dessa personer sitter mycket högt upp i hierarkin inom partiet. Så länge SD motståndare klumpar ihop deras väljare till en folkmassa som kommer de kunna fortsätta att gömma sig i folkvimlet och låta "Svensson" göra markservicen för dem men även ta emot all kritik och i vissa fall hat. De bidar sin tid och just nu vill de inte kliva ut ur folksamlingen och berätta om sin New World Order.

Det är detta diskussionen handlar om.
  • de Robespierre
    Greta22 skrev 2014-12-06 22:55:45 följande:
    För att inte tala om alla de rika länder som ligger i närheten av Syrien. De har ju inte tagit emot en enda flykting. 
    Vart är dessa länder någonstans?

Från Aftonbladet. www.aftonbladet.se/nyheter/kol umnister/wolfganghansson/article19973533.ab

De oljerika Saudiarabien, Qatar, Bahrain, Förenade Arabemiraten, Kuwait och Oman som alla ligger hyfsat nära Syrien och talar samma språk har inte åtagit sig att ta emot en enda flykting. Inte en.

Däremot har Kuwait åtminstone lämnat rejäla ekonomiska bidrag till den humanitära insatsen.

I Europa är det Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Estland, Lettland, Grekland, Italien, Polen, Rumänien, Slovakien och Slovenien som inte tar emot en enda kvotflytking.

Ryssland, Kina, Japan, Singapore, Chile och Sydkorea är andra som helt vägrar hjälpa till. Däremot säljer Ryssland mängder av vapen till den syriska regimen och bidrar på så vis till att förlänga kriget och öka flyktingströmmen.

Vid sidan av de flyktingar som FN placerar så finns den spontana flykten över Medelhavet och på andra vägar. Här fungerar urvalet på ett annat sätt. Majoriteten flyktingar vet vilka länder som är mer generösa och vilka man absolut inte ska söka asyl i eftersom man nästan garanterat får nej.

As of Augusti i år är 6.5 miljoner Syrianer på flykt:

Irakiska Kurdistan 37,000 st
    Israel 50-100 st
    Jordanien 610,000 st
    Libanon 1,200,000 st
    Turkiet 820,000 st
    Qatar  100 st

• de Robespierre
    Greta22 skrev 2014-12-06 23:25:17 följande:
    Okej. Men jag tror tyvärr inte de som röstar på SD bryr sig om något. 
    De vill minska ner på invandringen. De anser att detta är en sådan stor fråga och påverkar dem så stort att det nog inte spelar någon roll vem eller vart det bär.

Folk vill liksom få ett stopp snarast. 

Om det fanns ett parti som styrdes av ett gäng ankor, men som ville minska ner på invandringen så hade nog detta parti kommit upp i en hel del procent. 
    Det spelar ingen roll, folk vill minska ner på invandringen. Och de röstar på de parti som vill detta. 
    Även om dessa individer vill skapa ett nytt Stor Sverige i bästa Stortysklandstil? Där friheten, rätten att uttrycka sig, ha olika åsikter ställs mot "nationens bästa"? Där man vill gå tillbaka till den tid då kvinnan skulle vara hemma och sköta familj och barn och uppmanades föda 2-3 barn för nationens bästa? Där du kunde bli angiven av en arbetskamrat, granne eller en vän och bli bortförd för anti-nationalistisk verksamhet eller du var en fiende till nationen? 

Du är säkert helt medveten om att de flesta skrämmande stater inte alltid kom ur en stadskupp eller invasion av främmande stat utan snarare smög sig på bit för bit. 
  • de Robespierre
    Greta22 skrev 2014-12-06 23:26:55 följande:
    Ja och detta är länder som ligger i närheten av området. 
    Det finns fler länder i närheten med massor av pengar. 
    Ta Dubai. hur mycket pengar har inte Dubai. 
    Alla dessa länder som bara drar in pengar på olja. 
    Så att de drar in pengar på olja betyder att vi skall sluta hjälpa medans de skall ta över allt? Eller hur menar du?

Ja, alla länder i området hjälper inte till. Dels för att det är totalitära stater eller har extremt strikta regler vår inresa. 
  • de Robespierre

Fyra forskare på Linköpings Universitet har genomfört en studie om Sverigedemokraternas väljare är mer främlingsfientliga och intoleranta än väljare som röstar på andra partier. Resultatet visar en mycket mörkare bild än vad många kanske trott.

Forskarna har även blivit hotade för att de gjort studien och publicerat den
    www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.605966

Studien i sin helhet (engelska)
    www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.605966/1.605999/Researchreportanti-MuslimandxenophobicattitudesamongSDvoters-finalversion.pdf

• de Robespierre
    Helhet skrev 2014-12-07 20:19:34 följande:
    Finnarna har alltid varit duktiga på att jobba, så bara för att ni är uppväxta i wt familjer behöver det ju inte betyda att eran uppväxt speglar sanningen. Har växt med 2 finnar i närmsta kretsen och har aldrig hört att någon har klagat speciellt mycket på dem. Ang Italienarna så hade de när de kom ungefär samma våldtäktsbenägenhet som tja de överepresenterade idag. ( finns något i gamla Aftonbladet om du är intresserad )
    Det handlade inte om Finländarna var lata, levde på bidrag och söp. Var det handlar om är att de framställdes på det sättet. Oavsett om det var sant eller inte. Alla som känner finländare vet att det är taget ur luften. Det gick rykten om att Finland tömde sina fängelser och alkoholistanstalter och gav dem en enkel biljett till Sverigebåten. I humorn levde bilden av den supande finnen kvar. När SVT skulle visa en sketch med Svullo där han hade varit med VM I Alkoholism så klipptes den bort eftersom tävlingen skulle ha gått av stapel i Helsingfors. Och när man ville framställa en utav huvudpersonerna i filmen Jägarna som en tveksam person så valde regissören att sätta in Jarmo Mäkinen i den rollen (ja, han är en skitbra skådespelare).

Innan finnarna var det juggarna. Det var ofta slagsmål i Berzelii Park på helgerna då knuttar och raggare var där för att spöa dem. Grekerna och Assyrierna fick utstå samma rykten. Precis som Chilenarna lite senare.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?