• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Aqt

Ja, men tyvärr är det bara SD som är trovärdiga.

De andra gör bara sådana utspel för att de tappar röster till SD, men när det är skarpt läge blir det ingenting.

• Gert
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-05-17 10:53:16 följande:
    Är det verkligen korrekta siffror?

Verkar lite lågt med 17.000 på fyra månader.Slår man ut det över helåret 2015 så skulle det bli 51.000 asylsökande, varav en ganska stor andel kommer att få avslag.

Menar du att allt färre flyktingar söker sig till Sverige?

Ser nu att det står jan-april överst men jan till mars underst, då iofs med en asterisk som du inte förklarar.

Nåväl, även 68.000 asylsökande verkar lågt, åtminstone relativt de antal SD-klanen brukar mässa om.

Är det Migrationsverkets statistik - eller bara någon klanmedlem som tagit fram kulramen?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-05-17 11:15:18 följande:

Verkar lite lågt med 17.000 på fyra månader.Slår man ut det över helåret 2015 så skulle det bli 51.000 asylsökande, varav en ganska stor andel kommer att få avslag.

Ser nu att det står jan-april överst men jan till mars underst, då iofs med en asterisk som du inte förklarar.

Nåväl, även 68.000 asylsökande verkar lågt, åtminstone relativt de antal SD-klanen brukar mässa om.

Är det Migrationsverkets statistik - eller bara någon klanmedlem som tagit fram kulramen?
    Asterisk = Danmark*

Även om 17 000 kan verka lågt ur svensk synvinkel så är det extremt mycket i jämförelse med våra nordiska grannländer. Syftet med staplarna är att visa hur extremt Sverige är.

Sen har jag inte kollat om siffrorna faktiskt stämmer, men det är journalisten och samhällsdebattören Gunnar Sandelin och etnologen Karl-Olov Arnstberg som har publicerat siffrorna på deras sajt.

morklaggning.wordpress.com/2015/05/15/ny-statistik-sverige-fortsatt-extremt/
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • nihka
    FDFMGA skrev 2015-05-17 11:15:18 följande:

FN har ju vädjat om alla EU ska ta emot fler flyktingar så man får ju hoppas att Danmark börjar ta emot fler och Norge har ju verkligen bättre råd än de flesta.

Här hämtar "debattörerna" sina siffror som de menar "mörkläggs":

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html

• KillBill
    Rataxes skrev 2015-05-17 12:20:17 följande:
    Nytt försök.

http://www.uvell.se/2015/04/15/vinsthatare- -26503712

tinyurl.com/norvhprDet värdelösa forumet är ju känt fr att sabba länar...

Jag förstår faktiskt inte vad som skulle vara tankvärt av det Uvell skriver. Mycket av den kritik hon riktar har varit policy även i borgerligt styrda kommuner exv Stockholm (med folkpartisten och skolborgarrådet Lotta Edholm) och det gör att en del av kritiken av Reepalu inte är rättvist.  

Du som ivrar för sänkta skatter borde intressera dig mer för det vansinniga systemet med skolpeng som gör det lukrativt för friskoleföretagen att köpa in sämre läromedel och minska på lärartätheten eller för den delen att neka barn med särskilda behov inträde i skolan (som Uppdrag granskning  kunde visa med dold kamera). Systemet riskerar att öka kostnaderna i de kommunala skolorna  vilket höjer skatten för dig.

När friskoleföretagen inte tar emot barn med särskilda behov så ökar kostnaden i de kommunala skolorna och om kostnaden ökar i de kommunala skolorna så ökar skolpengen och eftersom friskolorna får samma skolpeng som de kommunala skolorna så ökar friskolornas ersättning.  Friskolorna tjänar alltså dubbelt på att undvika elever som behöver mycket hjälp i skolan.

Jag gillar egentligen friskolor (två av mina barn har gått i friskola) men har både bra och dålig erfarenhet av detta. Systemet med skolpeng som den förra regeringen införde anser jag är  helt förkastligt då de i praktiken gynnar skolor som levererar sämre undervisning eller som vägrar att ta emot barn med stort behov av stöd.

- Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Anders2015
    Sverige har en bit kvar till de övriga Nordiska länderna i en mer balanserad flykting politik och det är bevisligen inte bara SD:are eller Moderater som tycker utan även andra politiker. Att allt fler börjar acceptera SD det ser vi i väljarstöd, opinionsundersökningar det är ren fakta.

Bidrag med kostnader skjuter i höjden och vi tappar i mark när det gäller skola,äldreomsorg,rättsväsende osv det är åxå faktum, vi hinner inte med, vi har inte råd vi är överhettade av akuta problem. 

Svenska folket vill ha raka rör helt enkelt, fram med kostnaderna i debatter och hur dem ska betalas, paj-kastning har folket genomskådat och tröttnat på fullkomligt.

Tar pengarna slut vilka ska vi hjälpa då? Ibland behöver man kylas av för att få en inblick i kostnader och problem. Det är vad Sverige behöver just nu, jag tror en stor del av svenska folket delar den åsikten.

• nihka

Inget samarbete i riksdagen med SD. CHECK!
    Inget samarbete med övriga riksdagspartier i EU-parlamentet. CHECK!
    "Varför hatar folk SD? Tråden med evigt liv i frågan. CHECK!

Med nazistiska SvP ur leken kommer deras sympatisörer som inte redan röstat på SD att börja göra det minus de som istället väljer att lägga sin röst på SMR.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?