• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-05-16 19:32:21 följande:
    Det är ditt inlägg som är nonsens. Det finns knappt 1000 friskoleföretag, de allra flesta små. De hade en genomsnittlig rörelsemarginal på 3 % och delade ut i snitt under 1 % av omsättningen.

Det finns dock intressanta företag inom välfärdsindustrin, t.ex. vänsterpartisten Hans-Åke Scherp som driver ett aktiebolag som säljer utbildning, till lärare, med skattepengar. Sedan 2008 har hans företag haft en vinstmarginal på 60%. Sedan 2006 har han tagit ut över en miljon i aktieutdelningar. Av barnens pengar, till en girig företagare.

En annan pikant detalj i sammanhanget är att Scherp bara tagit ut kapitalinkomst. Inte en krona i lön. För Scherp är anställd av universitetet och har lön därifrån, uppenbarligen med avtal att han får driva eget bolag. Och varför har inte tagit ut lön då? Ja, gissningsvis för att han skatteplanerar. För med lön måste han betala såväl arbetsgivaravgift och löneskatt. Men det är betydligt mindre skatt på utdelning. Så hyckleriet här når inga gränser faktiskt. 
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
    Nu har jag inte kollat detta men är det inte som vanligt att av dessa 1000 företag så är det 20% som står för 80% av omsättningen (och tjänar pengarna)?
  • themia
    FDFMGA skrev 2015-05-16 19:46:36 följande:
    Får jag fråga vad du har för åsikt om Isabella Lövin i stället?

Jag råkade höra litet av Ekots lördagsintervju. Jag blir alltid lika imponerad när jag hör henne. Synd att inte alla i regeringen når upp till hennes kapacitet, tycker jag.
    Om Isabella Lövin tycker jag.
    Skulle gärna se henne som statsminister.
  • FDFMGA

Jag medSolig

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-05-16 20:06:36 följande:
    Nu har jag inte kollat detta men är det inte som vanligt att av dessa 1000 företag så är det 20% som står för 80% av omsättningen (och tjänar pengarna)?
    Ja det är ju fult att tjäna pengar, om man är privat företagare i alla fall. Om man däremot är ett kommunalt bolag är det jättefint.

http://www.uvell.se/2015/04/15/vinsthatare- -26503712#comments

(långt blogginlägg, men mycket läsvärt.)

tinyurl.com/qy3znng
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-05-16 20:18:18 följande:
    Ja det är ju fult att tjäna pengar, om man är privat företagare i alla fall. Om man däremot är ett kommunalt bolag är det jättefint.

tinyurl.com/qy3znng
    Jag har inte påstått att det är fult att tjäna pengar däremot fick du det att låta som att friskolorna knappt tjänar några pengar och så är det ju självklart inte.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-05-16 20:18:18 följande:

tinyurl.com/qy3znng
    För övrigt går det ej att följa dina länkar.
  • Anders2015
    themia skrev 2015-05-16 19:26:49 följande:
    Att man inte "vågar" prata med SD stämmer såklart inte.

Det är bara så meningslöst att diskutera med ett parti som bara har en enda idé, och bara kan tänka sig en enda lösning på alla problem, och som bara kan se en enda möjlig väg till utveckling.
    Även inom MP och regeringen finns det olika åsikter (Bertil Torekull MP) och alla med andra åsikter olikt sin egen kanske inte behöver vara rasist, Moderat eller SD:are dem kan även vara Miljöpartist eller Socialdemokrat. Klart invandrar frågan måste tas upp till ytan det är det enda raka. Folket vill det, och sakta men säkert börjar allt fler politiker inse det?.

• Aqt

Att migrationsverket begärt 157 miljarder kr för att klara deras verksamhet p.g.a ökad invandring bör vara en stor fråga, men som vanligt är det för känsligt att ifrågasätta.

Politikerna vill inte erkänna att det påverkar resurser till kärnvälfärden negativt och bl.a ger sämre reformutrymme för de 215000 fattigpensionärerna vi har i Sverige idag, eller den dåliga skolan.

Vi har samtidigt topp 5 i världens högsta skattetryck, 7 % över OECD och väntar nu ytterligare skattehöjningar, men pengarna räcker inte iallafall för att satsa på skola, bostäder och upprustning av infrastruktur.

SD har ju tyvärr rätt i att invandringen kostar och minskar reformutrymmet för välfärdssatsningar.

Sedan kan man tycka det är rätt eller fel iallafall, men lögnen att det inte kostar är ohederligt.

Historiskt har antal invandrartäta utanförskapsområden växt från 3 st början av 90 talet till närmare 200 st idag, det bor mer än 500000 människor där och arbetslöshet och skolresultat har anmärkningsvärt dåliga värden.

Och nu kommer mer än 400000 invandrare till inom bara några få år.

Det kan inte gå annat än åt helvete, tyvärr.

• FDFMGA
    Aqt skrev 2015-05-16 21:44:14 följande:

Att migrationsverket begärt 157 miljarder kr för att klara deras verksamhet p.g.a ökad invandring bör vara en stor fråga, men som vanligt är det för känsligt att ifrågasätta.

Politikerna vill inte erkänna att det påverkar resurser till kärnvälfärden negativt och bl.a ger sämre reformutrymme för de 215000 fattigpensionärerna vi har i Sverige idag, eller den dåliga skolan.

Vi har samtidigt topp 5 i världens högsta skattetryck, 7 % över OECD och väntar nu ytterligare skattehöjningar, men pengarna räcker inte iallafall för att satsa på skola, bostäder och upprustning av infrastruktur.

SD har ju tyvärr rätt i att invandringen kostar och minskar reformutrymmet för välfärdssatsningar.

Sedan kan man tycka det är rätt eller fel iallafall, men lögnen att det inte kostar är ohederligt.

Historiskt har antal invandrartäta utanförskapsområden växt från 3 st början av 90 talet till närmare 200 st idag, det bor mer än 500000 människor där och arbetslöshet och skolresultat har anmärkningsvärt dåliga värden.

Det är bara önsketänkande, att det kommer att gå åt helvete.

Risken att SD får inflytande över svensk politik är minimal, så vi kommer att klara oss rätt hyfsat.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anders2015
    Aqt skrev 2015-05-16 21:44:14 följande:

Även Bertil Torekull MP delar delvis din åsikt, trots att han får hårt motstånd från egna partiet, men han utesluts inte. Frågan måste vågas tas upp på allvar, det är bra för alla trots åsikt och framför allt för Sveriges ekonomi och politikers trovärdighet.

Se artikel nedan av Bertil Torekull MP

www.expressen.se/debatt/dags-att-tillfalligt-stoppa-invandringen/
Svar på tråden Varför hatar folk SD?