• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • themia
    Anders2015 skrev 2015-05-18 00:09:54 följande:
    Jag svarade på din fråga.  Att avvisa asylsökande utan skäl sysslar inte Migrationsverket med, men skäl kan tolkas olika. Därför kan jag inte svara på den frågan. Men jag är övertygad att fel begås, dem har rätt många fall att granska. 

Vet inte vart du vill komma med frågan?. Men dem flesta är överens om att alla ska behandlas lika, men ibland kan orättvisor ske av förklarliga skäl tyvärr.
    OK, då kan jag bara tolka ditt svar som att du tycker att det är ok att vi tar emot alla asylsökande som kommer hit, för att utreda deras asylskäl.

I så fall är vi överens, även jag inte riktigt tror på det. Men du kan ju övertyga mig.
  • Tom Araya
    lebowski skrev 2015-05-16 16:50:12 följande:
    Så när riskkapitalisterna inom vården och skolan skickar vinsterna till skatteparadisen så måste man se mellan fingrarna för de krafter som bär upp välfärden?  Vilket nonsens ...
    Mmm, fast det finns en skala däremellan...
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-14 22:00:03 följande:
    Nej, jag skrev till exempel. Det innebär att jag inte enbart grundar mitt omdöme på min tid som flygmek i försvaret

Din redogörelse säger väl egentligen samma sak som mina korta rader.

Jag är lite ambivalent i min uppfattning. Jag tror, en åsikt, att ett ryskt angrepp på Sverige skulle leda till krig i hela Europa och detta oavsett styrkan på vårt eget försvar. Det tror jag också att Putin är väl medveten om.

Men jag tror inte att Ryssland primärt utgör något hot mot Sverige utan i första hand är det de gamla kolonierna som är hotade, särskilt de med en stor rysktalande minoritetsbefolkning,

Men jag tycker inte att man kan bortse från det hot Ryssland utgör mot hela Europa, särskilt inte som de framförallt satsar på kärnvapenstridskrafter.

OT det här. Vill du diskutera försvar seriöst så gärna det, men i så fall i din tråd.

Vilka politiska frågor hör till denna tråd och vilka gör inte det?

Du är väldigt välkommen till diskussion om försvarspolitik...
    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-18 12:53:22 följande:

Vilka politiska frågor hör till denna tråd och vilka gör inte det?

Du är väldigt välkommen till diskussion om försvarspolitik...
    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta"

Det var väl så Suffering inledde tråden och ställde frågan "Varför hatar folk SD.

Och sen har det skrivits mer än 23.000 inlägg till. Den gemensamma nämnaren för de flesta av dessa inlägg är nog "för eller mot SD.

Som jag ser det är SD ett enfrågeparti där invandringen antingen finns direkt i fokus eller en smula mer indirekt: Vore det inte för invandringen skulle vi kunna satsa mer på sjukvård, äldrevård, skola, försvar och fan och hans moster.

SD har samma isolationistiska inställning till försvaret som till andra frågor. Sverige ska enligt dem avveckla internationella försvarssamarbeten. Dessutom vill de att vi lämnar EU och till på råga på allt återinföra en värnpliktsarmé.

Får de tänka till en stund till så ska väl värnpliktsarmén formera en fylking som skär  som ett spjut genom de anfallande ryska horderna.

Sverige har haft ett samarbete med Nato mycket länge och försvarsstrategiskt så tillhör vi Nato vare sig vi vill eller inte om det skulle bli en större konflikt i Europa.

Jag vet inte om jag är så positiv till tanken - men tanken hur det skulle se ut om det inte fanns en försvarsallians som kan stå emot Ryssland är rätt obehaglig.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-18 21:52:25 följande:
    "Neeej", skrek mitt lilla hjärta"

Det var väl så Suffering inledde tråden och ställde frågan "Varför hatar folk SD.

Och sen har det skrivits mer än 23.000 inlägg till. Den gemensamma nämnaren för de flesta av dessa inlägg är nog "för eller mot SD.

Som jag ser det är SD ett enfrågeparti där invandringen antingen finns direkt i fokus eller en smula mer indirekt: Vore det inte för invandringen skulle vi kunna satsa mer på sjukvård, äldrevård, skola, försvar och fan och hans moster.

SD har samma isolationistiska inställning till försvaret som till andra frågor. Sverige ska enligt dem avveckla internationella försvarssamarbeten. Dessutom vill de att vi lämnar EU och till på råga på allt återinföra en värnpliktsarmé.

Får de tänka till en stund till så ska väl värnpliktsarmén formera en fylking som skär  som ett spjut genom de anfallande ryska horderna.

Sverige har haft ett samarbete med Nato mycket länge och försvarsstrategiskt så tillhör vi Nato vare sig vi vill eller inte om det skulle bli en större konflikt i Europa.

Jag vet inte om jag är så positiv till tanken - men tanken hur det skulle se ut om det inte fanns en försvarsallians som kan stå emot Ryssland är rätt obehaglig.
    Huruvida SD är ett enfrågeparti eller ej är högst subjektiv så därför borde väl alla politiska frågor kunna avhandlas i tråden!?

Sverige är inte del av någon försvarsallians, vare sig du tycker det eller ej. Vi är inte medlem i NATO och trots samarbetet så står vi utanför och kan då inte räkna med någon hjälp i en eventuell konflikt.
  • Anders2015
    themia skrev 2015-05-18 10:33:17 följande:
    OK, då kan jag bara tolka ditt svar som att du tycker att det är ok att vi tar emot alla asylsökande som kommer hit, för att utreda deras asylskäl.

I så fall är vi överens, även jag inte riktigt tror på det. Men du kan ju övertyga mig.
    Jag är för en minskning av invandringen. Anser att de akuta problem bör ses över lika gäller kostnader.
    Ex åter Bertil Torekull MP och hans uttalande i Expressen, det skapade tumult inom partiet (MP). Men han fick stanna kvar inom partiet.

www.expressen.se/debatt/dags-att-tillfalligt-stoppa-invandringen/

Och i vissa frågor håller jag med SD, och till viss del deras invandra politik, och anser att man bör prata med SD och föra en diskussion. 

Lika uppenbart är att jag har MP på sista plats, det är det parti jag gillar absolut minst. Jag röstade inte på SD i valet 2014. Men hyser inget agg mot dem som röstade på SD.

Jag har inget emot invandrare, men är emot Sveriges generösa invandrar politik, då jag anser att den är orimligt  hög för tillfället och vi får allt mer akuta problem och kostnader som skjuter i höjden.

Ett faktum är att SD växer som parti och jag tror dem kommer att växa mer?. Dem tar väljare från Bla Moderaterna men tror även att dem kommer att ta väljare från bla Socialdemokraterna. Sedan håller jag med Göran Persson att det var fel av Stefan Löfven att ge MP sex ministerposter, och dem borde inte fått mer än tre ministerposter. Och jag tror en bidragande orsak till Socialdemokraternas ras beror på Stefan Löfven i sig och deras breda samarbete med MP.

Jag anser att man bör se till de övriga Nordiska länders politik och våga ta diskussionen, vilja ta diskussionen med dem som inte har samma åsikt som en Anser att Sverige har hamnat lite fel på vägen.
    själv. Att bjuda in Nordiska politiker till debatt kanske skulle vara en bra ide?. 
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-18 22:19:09 följande:
    Huruvida SD är ett enfrågeparti eller ej är högst subjektiv så därför borde väl alla politiska frågor kunna avhandlas i tråden!?

Sverige är inte del av någon försvarsallians, vare sig du tycker det eller ej. Vi är inte medlem i NATO och trots samarbetet så står vi utanför och kan då inte räkna med någon hjälp i en eventuell konflikt.
    Det är ganska längesen jag gjorde lumpen, men redan då fanns det förberedelser på flygflottiljerna för Natoplan i händelse av krig.

Nej, Sverige är inte med i Nato, men du är allt bra naiv om du på allvar tror på möjligheten av en militär konflikt mellan Sverige och Ryssland som inte skulle vara en del av en större konflikt där även Nato är inblandade.

Och du är en mer naiv om du tror att Ryssland primärt utgör ett hot mot Sverige.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-18 23:07:12 följande:
    Det är ganska längesen jag gjorde lumpen, men redan då fanns det förberedelser på flygflottiljerna för Natoplan i händelse av krig.

Nej, Sverige är inte med i Nato, men du är allt bra naiv om du på allvar tror på möjligheten av en militär konflikt mellan Sverige och Ryssland som inte skulle vara en del av en större konflikt där även Nato är inblandade.

Och du är en mer naiv om du tror att Ryssland primärt utgör ett hot mot Sverige.
    NATO är med när NATO är inblandat och Sverige är inte med i NATO.

Det mest sannolika scenariot för väpnad konflikt runt Östersjön just nu är att Ryssland går in i Baltikum. Baltländerna är NATO-medlemmar, så då kommer NATO att agera. Sverige och Finland kan då bli indragna för att Ryssland eller NATO vill kontrollera områden i något av länderna, exempelvis Åland eller Gotland....
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-19 12:13:51 följande:
    NATO är med när NATO är inblandat och Sverige är inte med i NATO.

Det mest sannolika scenariot för väpnad konflikt runt Östersjön just nu är att Ryssland går in i Baltikum. Baltländerna är NATO-medlemmar, så då kommer NATO att agera. Sverige och Finland kan då bli indragna för att Ryssland eller NATO vill kontrollera områden i något av länderna, exempelvis Åland eller Gotland....
    Ok. ÖB har sagt att Sverige kan stå emot ett anfall i en vecka och sedan tillagt att det var en överdrift. Vi skulle inte klara en vecka ens, enligt honom.

Då kan man på goda grunder konstatera att det enligt ditt sätt att resonera är slöseri med att kasta bort pengar på försvaret. Nato skulle inte se Sverige som en allierad om Ryssland angrep Sverige i en strategisk manöver för att flytta fram positionerna i det stora kriget som började i Baltikum, så det spelar inte så stor roll om vi satsar det dubbla på försvaret och kan försvara oss en liten stund längre.

Nu tror jag iofs inte på dig och hoppas att det finns lite sans och vett bland de försvarsanställda. Det är klart att Nato ser Sverige som en allierad nation.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-19 22:04:20 följande:
    Ok. ÖB har sagt att Sverige kan stå emot ett anfall i en vecka och sedan tillagt att det var en överdrift. Vi skulle inte klara en vecka ens, enligt honom.
    IO14 är det sk enveckasförsvaret (fåtal platser mot begränsad anfallsinsats), planerad att vara klar till 2019-2020, men är nu underfinansierad med 10 miljarder.
    Då kan man på goda grunder konstatera att det enligt ditt sätt att resonera är slöseri med att kasta bort pengar på försvaret. Nato skulle inte se Sverige som en allierad om Ryssland angrep Sverige i en strategisk manöver för att flytta fram positionerna i det stora kriget som började i Baltikum, så det spelar inte så stor roll om vi satsar det dubbla på försvaret och kan försvara oss en liten stund längre.
    Nja, den sk tröskeleffekten som kan påverka andra att avstå att stegra en konflikt till våld kan vi ha ändå, men styrka att verkligen stå emot ett anfall behöver vi hjälp till och någon sådan kan vi inte räkna med från en allians vi står utanför.
    Nu tror jag iofs inte på dig och hoppas att det finns lite sans och vett bland de försvarsanställda. Det är klart att Nato ser Sverige som en allierad nation.
    Vad tror du själv är skillnaden mellan att vara MEDLEM i NATO och att INTE vara MEDLEM i NATO?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?