• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-11 08:53:16 följande:
    Du menar väl de regler du vill att de ska ha.

Om FL har  en regel att det inte är tillåtet att länka till den rasistiska hatsajten avpixlat så är ju moderatorerna konsekventa om de tar bort inlägg där det länkas till avpixlat.

Det är ju en visa i pressen vilka sverigedemokrater som varit där och lättat på trycket - och sen så får de respass från partiet på grund av nolltoleransen mot rasism - jag tycker det verkar vettigt att FL har en regel att man inte tillåter länkar dit.

Den som har behov att hata kan ju göra detta utan att ta omvägen över FL till avpixlat.
    Ja fast nu var ju min utgångspunkt att de inte har en regler som förbjuder avpixlatlänkar, eller har dom det? För nåt år sedan när jag läste reglerna så hade dom ingen sådan regel. Menar du att dom har det idag? Var står i så fall denna?
  • Bejje
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-11 09:19:30 följande:
    Du är själv rätt duktig på att hata. Men ditt hat är ju rätt sorts hat, så då är det okej.

Jag vidhåller att låtsasmoderatorer inte tillför någonting. Låt dem (FL) rensa bort inlägg om de vill, det är deras forum. Men att du sitter där stolt som en tupp och nästan skryter med att det är du som anmäler länkar till "rasistiska hatsajter" är inte vidare klädsamt.

Som jag ser det borde det handla mer om vad som står när man klickar på länken än vilken sajt det handlar om. Och jag håller uppenbarligen människors förmåga till egen källkritik betydligt högre än vad du gör, som tar på dig rollen att se till att folk inte utsätts för "skadligt material".
    Precis min utgångspunkt också. Om materialet man länkar till inte är rasistiskt så borde det inte heller inlägget som länkar dit bli bortplockat med anledning av rasistiskt innehåll eftersom innehåller inte är rasistiskt. Det är ju som moderator att gå emot sina egna regler.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-09-11 21:02:04 följande:
    Vad dog din förra slav av? Du får läsa i den aktuella tråden själv. Blunda och säg till dig själv: Jag kan läsa, jag är inte rädd, jag kan..."
    Du har ju inte en länkat till någon tråd, eller nyhetssida eller... ja du har inte länkat till något alls när jag efterfrågat det.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-09-11 21:46:22 följande:
    Problemet är att ingen har frågat länderna i "närområdet" om de vill ha en massa flyktingar som vi ska hjälpa "på plats". Nu hamnar de allra flesta där i alla fall, men det är inte SDs sak att avgöra om de även ska ta emot de ynka få som tar sig utanför "närområdet".
    Precis, de allra flesta hamnar där i alla fall, oavsett vad länderna runtomkring tycker om det. Därför är det medmänskligt att hjälpa dessa länder som går på knäna annars. Dessutom.De allra flesta kommer inte kunna resa vidare till Europa och Sverige eftersom de inte har råd. Därför bör vi hjälpa dom som är mest utsatt istället för att lägga krutet på de som har pengarna och har råd att betala 100 000kr till flyktingsmugglare för att ta sig till Sverige.
  • Bejje
    mickenyfiken skrev 2014-09-11 23:11:01 följande:

Sådär, postat tre SD-lappar idag!

Så nu är man precis lika "rasistisk" som Norge och Finland! Glad

Ja huvva, Finland är ju de riktiga fullblodsrasisterna. Det följer ju visserligen alla konventioner, men inte mer än så.

När vi tar in runt 2500 flyktingar per vecka (som kommer öka) så tar Finland in ca 2500 per ÅR. 

Så för den som inte förstod det så var jag ironisk i min första mening :)
    Jag tycker Finland är ett bra föredöme och ett land som sköter invandringspolitiken mycket bra. De har dessutom riktigt bra skolor och mycket lägre kriminalitet.
  • StackarsMia
    Bejje skrev 2014-09-12 00:42:35 följande:
    Ja huvva, Finland är ju de riktiga fullblodsrasisterna. Det följer ju visserligen alla konventioner, men inte mer än så.

När vi tar in runt 2500 flyktingar per vecka (som kommer öka) så tar Finland in ca 2500 per ÅR. 

Så för den som inte förstod det så var jag ironisk i min första mening :)
    Jag tycker Finland är ett bra föredöme och ett land som sköter invandringspolitiken mycket bra. De har dessutom riktigt bra skolor och mycket lägre kriminalitet.
    "I Finland beslutar riksdagen årligen i anslutning till godkännandet av statsbudgeten hur många kvotflyktingar Finland förbinder sig att ta emot. Från 2001 har Finlands flyktingkvot varit 750 personer per år."

www.migri.fi/asyl_i_finland/kvotflyktingar

Vitun rasistit!
  • nihka
    mickenyfiken skrev 2014-09-11 23:11:01 följande:

Sådär, postat tre SD-lappar idag!

Så nu är man precis lika "rasistisk" som Norge och Finland! Glad

SD styr inte i varken Norge eller Finland. Visste du verkligen inte det?
  • Digestive
    StackarsMia skrev 2014-09-11 22:40:21 följande:

Det jag ifrågasätter är varför just ismer är (enligt dig) kunskapsbyggda. Är inte alla ämnen per default det? Eller ska alla strosa runt och prata om möbelsnickeri, hjärtkirurgi, racing, hästhoppning, elitfotboll eller knyppling?

Nåväl. Vi kan lämna den här totalt irrelevanta sidodiskussionen och låta tråden handla om topic.

Jag har ingen aning om hur du får ihop det där. Kan prova att omformulera mig helt och hållet.

Förstår man humanistisk jargong och humanism om man överhuvudtaget inte vet om att ideologin bygger på "Allas lika värde." och förstår dess princip? Ytterst tveksamt och för en helt utomstående människa så väntar bara missförstånden på att hända, vid möten där vanan för jargongen och förståelsen för ideologin är hög.

Det samma gäller feminism. Man har lätt för att missförstå feministisk jargong om man inte vet om att ideologin bygger på att "Vita, hetersosexuella män." är samhällsnormen och förstår principen. Därmed är det basal bildning för att förstå feministisk jargong eller då feminism överhuvudtaget.

Man kan (i rätt sammanhang) byta ut "Vita, heterosexuella män." mot facktermen "patriarkatet" - det är i stort sett samma sak; "Vita, heterosexuella män." är dock vad som UTGÖR "patriarkatet" inom feminism.

Det hade dock blivit lite väl lustigt om Åsa Romson hade menat att "patriarkatet" (alltså att själva IDÉEN om denna samhällsstruktur) kör mer bil, flyger mer flyg och äter mer kött än kvinnor och därmed åberopade hon istället vad som UTGÖR "patriarkatet" och som överhuvudtaget kan syssla med dessa saker. Det kanske hade låtit bättre/mildare i oinsatta öron om hon hade sagt "patriarkatet" istället men feminister hade bara skrattat sig fördärvade (det vore ju helt felaktigt formulerat) och den här delen av hennes sommartal tillägnades just andra feminister.

And thats it.
  • StackarsMia
    Digestive skrev 2014-09-12 00:49:24 följande:
    Jag har ingen aning om hur du får ihop det där. Kan prova att omformulera mig helt och hållet.

Förstår man humanistisk jargong och humanism om man överhuvudtaget inte vet om att ideologin bygger på "Allas lika värde." och förstår dess princip? Ytterst tveksamt och för en helt utomstående människa så väntar bara missförstånden på att hända, vid möten där vanan för jargongen och förståelsen för ideologin är hög.

Det samma gäller feminism. Man har lätt för att missförstå feministisk jargong om man inte vet om att ideologin bygger på att "Vita, hetersosexuella män." är samhällsnormen och förstår principen. Därmed är det basal bildning för att förstå feministisk jargong eller då feminism överhuvudtaget.

Man kan (i rätt sammanhang) byta ut "Vita, heterosexuella män." mot facktermen "patriarkatet" - det är i stort sett samma sak; "Vita, heterosexuella män." är dock vad som UTGÖR "patriarkatet" inom feminism.

Det hade dock blivit lite väl lustigt om Åsa Romson hade menat att "patriarkatet" (alltså att själva IDÉEN om denna samhällsstruktur) kör mer bil, flyger mer flyg och äter mer kött än kvinnor och därmed åberopade hon istället vad som UTGÖR "patriarkatet" och som överhuvudtaget kan syssla med dessa saker. Det kanske hade låtit bättre/mildare i oinsatta öron om hon hade sagt "patriarkatet" istället men feminister hade bara skrattat sig fördärvade (det vore ju helt felaktigt formulerat) och den här delen av hennes sommartal tillägnades just andra feminister.

And thats it.
    Jag förstår precis. Det är exakt som när rasifierade babblar om vithetsnormen.

Det jag menar är att det är påhitt. Skitsnack och ren och skär offerkofta struken med vaselin.

Det jag angriper är dessa fjantiga epitet. Feminism handlar för de rabiate totalitära häxorna om att införa extra skatt för män. Alltså inget i närheten av jämställdehet och grundtesen faller platt.

Hur tror du att thailändare skulle ta emot mig om jag började babbla om sneögonsnormen i samhället och hur vita europeer måste få ta mer plats?

Pang!
  • nihka
    Bejje skrev 2014-09-12 00:37:55 följande:
    Precis, de allra flesta hamnar där i alla fall, oavsett vad länderna runtomkring tycker om det. Därför är det medmänskligt att hjälpa dessa länder som går på knäna annars.
    Och de som inte hamnar där borde väl i all rimlighet få hjälp där de söker sig precis som de som söker sig till flyktingläger ska få hjälp där trots att flyktingläger beskrivits som "ingen plats för människor".

http://www.svt.se/nyheter/varlden/ingen-plats-for-manniskor

Svar på tråden Varför hatar folk SD?