• Aniiee

Är jag den enda på hela Familjeliv som tycker om musikaler?

Jag bara undrar. Ibland känner jag mig väldigt ensam om att tycka om musikaler. Nästan alla slags musikaler, från ganska gulliga, ofraliga Sound of music till blodiga Repo! The genetic rock opera. Snälla, säg att jag inte är ensam Gråter Och tala om för mig vilka favoriter ni har. Och tala gärna om varför/varför inte ni tycker om musikaler (konstig mening det blev). 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Är jag den enda på hela Familjeliv som tycker om musikaler?
  • Aniiee
    jannej skrev 2013-10-30 00:18:28 följande:
    De flesta på FL går inte på musikaler, de tror att inte kan vara från ungarna för då tror de missar något i  anknytningen och deras barn ska glömma bort dem
    Då tycker jag att de ska gå på musikal MED ungarna. Finns knappast något häftigare än att vara 7 år och se Mio min Mio på stora scen på Dramaten =)
  • Aniiee
    poirot skrev 2013-10-30 00:19:19 följande:
    Jesus christ superstar också, men den lämnade inga större avtryck
    Alltså, jag håller med. JCS är lite... overrated.... den är inte dålig, och som sagt, 2000 hellre än filmen från 70-talet, vill se den "på scen" mest för att, men förutom att jag tvingades sjunga "I don't know how to love him" *ugh....* otaliga gånger i musikskolan, Simon Zealotes (pga 2000) och "Could we start again, please" (också 2000) så kommer jag egentligen inte ihåg så mycket av JCS.

(Kastar in länk till
    ">Could we start again, please.
    TELL ME att den här versionen är sämre än filmens version. I DARE YOU!)
  • KaeJ
    Aniiee skrev 2013-10-30 00:31:48 följande:
    Alltså, jag håller med. JCS är lite... overrated.... den är inte dålig, och som sagt, 2000 hellre än filmen från 70-talet, vill se den "på scen" mest för att, men förutom att jag tvingades sjunga "I don't know how to love him" *ugh....* otaliga gånger i musikskolan, Simon Zealotes (pga 2000) och "Could we start again, please" (också 2000) så kommer jag egentligen inte ihåg så mycket av JCS.

(Kastar in länk till
    ">Could we start again, please.
    TELL ME att den här versionen är sämre än filmens version. I DARE YOU!)
    Alltså jag gillar ju filmen från 73. Gillar ju det här 70-tals groovet. Sen gillar jag hennes röst jättemycket.
    Så ja 70-tals versionen är mycket bättre! ;)

Såg JCS, den svenska med Ola Salo. Inte jätte imponerad mer än av han som spelade Judas, vet ej vad han heter, men han var riktigt bra!  
  • 47Derevko

Här är ännu ett musikalfan, så nog är du inte ensam!

Min smak drar åt det pampiga hållet, har lite svårare för de mer lättsamma musikalerna, så mina favoriter är Les Mis, Jekyll & Hyde, Sweeney Todd, Notre Dame de Paris, Moulin Rouge, Chess, Der Glöckner och framförallt alla Disneyfilmer från 90-talet + Prinsen av Egypten (superpampig).

Ibland tycker jag nästan det är en bättre upplevelse för mig att bara lyssna på soundtracken istället för att faktiskt se musikalerna, för även om scengrejer kan vara otroligt häftiga med sina scenlösningar, effekter, kulisser osv så får jag så episka bilder i huvudet av soundtracken att verkligheten sällan kan leva upp till dem...

The Truth Takes Time
  • Aniiee
    KaeJ skrev 2013-10-30 09:55:37 följande:
    Alltså jag gillar ju filmen från 73. Gillar ju det här 70-tals groovet. Sen gillar jag hennes röst jättemycket.
    Så ja 70-tals versionen är mycket bättre! ;)

Såg JCS, den svenska med Ola Salo. Inte jätte imponerad mer än av han som spelade Judas, vet ej vad han heter, men han var riktigt bra!  
    Kan det ha varit Ekborg den yngre, kanske =P Orsaken till att jag ville se JCS i STHLM
  • Aniiee
    47Derevko skrev 2013-10-30 11:47:49 följande:
    Här är ännu ett musikalfan, så nog är du inte ensam!

Min smak drar åt det pampiga hållet, har lite svårare för de mer lättsamma musikalerna, så mina favoriter är Les Mis, Jekyll & Hyde, Sweeney Todd, Notre Dame de Paris, Moulin Rouge, Chess, Der Glöckner och framförallt alla Disneyfilmer från 90-talet + Prinsen av Egypten (superpampig).

Ibland tycker jag nästan det är en bättre upplevelse för mig att bara lyssna på soundtracken istället för att faktiskt se musikalerna, för även om scengrejer kan vara otroligt häftiga med sina scenlösningar, effekter, kulisser osv så får jag så episka bilder i huvudet av soundtracken att verkligheten sällan kan leva upp till dem...
    OMG! En till som tycker om Prince of Egpt (Tycker om både svenska och engelska). Den är så förbenat underskattad så det är inte klokt. TY =)

Ett väldigt bra exempel som är häftigare på Soundtracket än i filmen är "In the dark of the night" från Anastasia. Har du inte sett Anastasia så råder jag dig att söka upp låten på spotify om du har och lyssna på den och se vad du får för vibbar. Leta sedan upp den på youtube och se filmkippet....
  • lövet2

Jag älskar musikaler. Har aldrig sett någon i verkligheten, men jag har sett de flesta mer kända musikaler på TV. Mina favoriter är nog för många för att räkna upp; vissa har en fantastisk handling och underbara skådespelare, medan andra främst har musik som ger gåshud av lycka.
    Ett exempel på musikallåt som berör mig i alla fall (ja, jag är mycket svag för hårdrocksröster):

Den börjar ca 1 minut in i klippet.

• Aniiee
    lövet2 skrev 2013-10-30 12:48:27 följande:
    Jag älskar musikaler. Har aldrig sett någon i verkligheten, men jag har sett de flesta mer kända musikaler på TV. Mina favoriter är nog för många för att räkna upp; vissa har en fantastisk handling och underbara skådespelare, medan andra främst har musik som ger gåshud av lycka.
    Ett exempel på musikallåt som berör mig i alla fall (ja, jag är mycket svag för hårdrocksröster):
    " rel="nofollow" target="_blank">

Den börjar ca 1 minut in i klippet.
    =)
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-10-30 12:59:44 följande:
    Ingen som har tänkt på att många av låtarna i "A Nightmare..." är låtar frfån JCS med annan text?
    Nej, det har jag inte tänkt på. Exempel?
Svar på tråden Är jag den enda på hela Familjeliv som tycker om musikaler?