Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
Även kallad mormonkyrkan.
Fråga på!
Även kallad mormonkyrkan.
Fråga på!
Jag kanske ska förtydliga att mormonerna inte praktiserar månggifte i vardagliga livet, det är just när en hustru dött och mannen träffat en ny kvinna som han kan välja att behålla även första frun som evig maka, en kvinna måste istället göra ett val gällande vilken partner hon vill vara gift för evigt, det är först här polygamin inom mormonismen syns igen. I övrigt har man bara en partner i taget.
Du kanske bör ta reda på lite mer fakta, jag vet vad jag pratar om, att lämna kyrkan är en av de smärtsammaste upplevelser jag gått igenom och önskar det inte på någon.
Första stämmer, en kvinna måste välja en partner, man kan skilja sig från ett tempeläktenskap men det är inte helt lätt, men en väldigt jobbig sits för kvinnan att behöva välja evigheten mellan den första mannen som hon lovade evighet, eller den nya... inget man brukar fundera vidare över förrän man sitter där själv tyvärr, som så mycket annat inom mormonismen.
Några fler frågor till TS
Är du man eller kvinna?
Hur gammal är du? Om du inte vill svara kanske du kan säga t ex mellan 20-30.
Och kan du berätta lite hur det gick till när du kom i kontakt med mormonerna. Vad gjorde att du blev intresserad? Hur går det till när man blir medlem?
Man får skilja sig av precis vilken anledning man vill. Att lämna kyrkan innebär inte att man blir utfryst på samma sätt som med Jehovas vittnen men jag har förlorat alla utom två vänner jag hade i kyrkan, jag anses vara dåligt inflytande... Så i teorin blir ingen utfryst, i praktiken, ja, det händer. Det smärtsamma i min process var att inse vad kyrkan verkligen stod för, vad som hände med den tionde man förväntas betala, att kyrkan indirekt fortfarande praktiserar polygami och att Joseph Smith, mormons bok och allt annat jag baserat mitt liv på var en lögn... Jag liknar det vid att mannen man levt lycklig med visar sig ha varit otrogen under hela förhållandet.