Inlägg från: Anonym (ska döpas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ska döpas)

Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Även kallad mormonkyrkan.
    Fråga på!  

• Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
  • Anonym (ska döpas)
    Hummeldummel skrev 2013-10-27 18:09:38 följande:
    Tror du att Josep Smith är en sann profet? Samt att plåtarna finns?
    Ja, det tror jag.
    gelica skrev 2013-10-27 18:12:36 följande:
    Varför går ni runt och knackar dörr? Varför firar ni inte jul? :)
    Vi knackar dörr för att vi vill missionera och sprida budskapet om Jesus Kristus runt i världen.
    Det är jehovas vittnen som inte firar jul, mormoner firar de flesta högtider!
  • Anonym (ska döpas)

Anonym Z:
    Vi tror på bibeln och Jesus som det berättas om där. Som ett tillägg till detta tror vi även på Mormons bok, som berättar hur en judisk släkt från Israel på 500-talet f.kr. seglar till Amerika efter Guds befallning. I Amerika byggde de upp ett samhälle och bodde där tills ca 400 e.kr., när deras civilisation gick under.
    Jesus uppenbarade sig för dessa "andra får" som de kallas, innan sin himmelsfärd.
    En profet som levde strax innan detta folks undergång hette Mormon och sammanställde folkets historia på gyllene plåtar som hans son Moroni grävde ned innan sin död.
    År 1820 uppenbarade sig Moroni för en pojke vid namn Joseph Smith och visade honom var plåtarna fanns. Gud befallde Smith att översätta plåtarna och att starta en ny kyrka, den återställda. Efter många år var Smith färdig med översättningen och gav ut den som Mormons bok.

• Anonym (ska döpas)
    Anonym (kul?) skrev 2013-10-27 18:54:35 följande:
    Tycker du detta är kul? 
    " rel="nofollow" target="_blank">

Ja, man måste kunna bjuda på sig själv. Det de säger är förvisso inte riktigt sant, och jag kan störa mig lite på om folk tror att det är det. Men south park ska driva med allt möjligt, så jag ser inget problem i det.

Musikalen the book of mormon är jättekul!
  • Anonym (ska döpas)
    Simon 681 skrev 2013-10-27 19:09:03 följande:
    Har ni magiska underkläder?

Om ja, vad skyddar de mot? 

Har Gud en fysisk kropp och bor på planeten Kolab?

Om Ja, var ligger denna planet?

Tycker du att mormoner på senare tid har lyckats integreras i samhället i stort på ett bra sätt?. Ett exempel från USA var hur Mitt Romney, som mormon var presidentkandidat, något som skulle varit otänkbart för kanske bara 20 år sedan. Vad är dina tankar om detta?
    Många har särskilda underkläder, men de är inte magiska och skyddar inte mot något särskilt. De ser ut som cykelbyxor och linne typ. De ska påminna om religionen och löftet att följa Jesus. Det är ganska frivilligt, ingen kontrollerar ju ens underkläder, men de flesta vuxna använder dem.

Det nämns att både fadern(Elohim) och Jesus har fysiska kroppar, till skillnad från den helige ande som endast består av ande. Var dessa kroppar befinner sig är inget vi direkt bryr oss om.
    Kolob är egentligen ett namn för Guds tron, inte en planet. Vi vet inte var denna skulle befinna sig.

Jag tycker att samhället har blivit mer öppet för olika religiösa rörelser och att mormoner blivit en del av det vanliga samhället, särskilt i USA. I Sverige har folk fortfarande en del fördomar, men det gäller ju alla religioner här. Jag tror dock även att Sverige håller på att öppna sig för mångfalden inom religionen.
  • Anonym (ska döpas)
    PrinsessanLeia skrev 2013-10-27 19:29:09 följande:
    Dricker ni te och kaffe? (Om inte varför) Är det accepterat att välja en partner utanför kyrkan? Hur ser ni på vaccinationer av barn?
    Vi dricker inga drycker med koffein i. Detta är för att koffein i grunden är en drog och dem ska man hålla sig ifrån.
    De flesta barn inom kyrkan blir vaccinerade, men precis som i samhället i stort finns det de som vill avstå. Det finns ingen "officiell" åsikt om vaccinationer.
    Vill man gifta sig med någon utanför kyrkan kan man inte gifta sig i templet(eftersom bara döpta medlemmar får gå in där), och då blir äktenskapet inte evigt. Visst kan man ha ett bra äktenskap ändå, och de flesta lägger sig inte i andras personliga val, men det kan försvåra för äktenskapet om makarna tillhör olika religioner.
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 19:34:04 följande:
    Hur gammal är du? Hur kom du i kontakt med sekten? T ex är du uppväxt inom den, och har familj och släktingar som också är med? 
    Jesu Kristi Kyrka är ingen sekt. Jag är inte uppvuxen inom kyrkan och fick kontakt via missionärerna. Jag har inga släktingar som är medlemmar.

• Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 19:42:21 följande:
    Vet inte om jag skulle påstå att underkläderna är frivilliga? Man får ingen tempelrekommendation som man behöver för att kunna bli celestial om man inte skriver under på att man bär dom dagligen, Men du får veta mer om det den dagen du går igenom templet... Tror du på polygami?
    Ska man vara i templet ska man bära underkläderna, men alla medlemmar är inte tempelvärdiga.
    Nej, jag tror inte att polygami är rätt.
  • Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 19:56:12 följande:
    Jag skulle snarare påstå att ska man ha en tempelrekommendation så ska man bära underkläderna? Målet som medlem är, eller borde iallafall vara, att vara tempelvärdig.
    Ja, men det är ingen regel att man måste bära underkläderna för att få vara medlem. På det sättet är det frivilligt.
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 19:53:50 följande:
    Vad, enligt dig, stämmer inte i South park avsnittet? vilka källor använder du för att stödja detta?
    Att mormoner idag tror att de som var neutrala i det himmelska kriget blev den svarta rasen. Idag ses alla människor som lika värda och har samma möjligheter.

• Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 19:59:31 följande:
    Hur känner du inför det faktum att en man kan vara gift med flera kvinnor i templet om första frun dött, medan en kvinna måste skilja sig ifrån första mannen innan hon får gifta om sig i templet??
    Inget särskilt faktiskt. Det är ingen stor fråga för mig.
  • Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:04:41 följande:
    Så du har inget problem med polygami i livet efter detta?
    Hur äktenskap och omgifte ser ut i nästa liv vet jag inte, men jag är säker på att Gud tänkt ut det bästa möjliga.
  • Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:16:29 följande:
    En mormon får bara ha sex inom äktenskapet, det i sin tur leder till att många mormoner gifter sig väldigt ungt och inte alltför lång tid efter att dom träffats, själv var jag till exempel nyss fyllda 20 år, det stressades på ganska snart efter att jag träffat min man. Man får skilja sig om man vill, men det är "frowned upon". Däremot brukar man vilja gifta sig i templet, har man gift sig i templet så innebär det att man gift sig för all evighet. En kvinna får bara vara gift med en person i templet, en man kan däremot gifta sig med flera, eftersom mormonerna tror på en man med flera fruar i efter livet, då mannen och kvinnorna blir gudar själva och ska befolka egna planeter, här blir det lite luddigt, men polygamin ska ju då leda till att det kan produceras fler barn som i sin tur blir vanliga dödliga som oss och dyrkar sina gudomliga föräldrar.
    Fast det där stämmer ju inte riktigt. Vi blir inte regelrätta gudar efter döden, utan efter uppståndelsen "upphöjs" vi och blir mer lika Gud. Och att befolka egna planeter är ju det hela draget till sin absoluta spets. Det är inte en av grundstenarna i tron.
    Och det är den himmelske fadern som skapat alla människor, ingen annan.
  • Anonym (ska döpas)
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 20:41:41 följande:
    Några fler frågor till TS

Är du man eller kvinna?

Hur gammal är du? Om du inte vill svara kanske du kan säga t ex mellan 20-30.

Och kan du berätta lite hur det gick till när du kom i kontakt med mormonerna. Vad gjorde att du blev intresserad? Hur går det till när man blir medlem?  
    kvinna, runt 20.

Jag pratade med två missionärer och började sedan gå till kyrkan och studera mormons bok. Jag blev intresserad för att synen på evigheten tilltalar mig mycket.
    Man blir medlem genom att döpa sig.
  • Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:49:51 följande:
    Man får skilja sig av precis vilken anledning man vill. Att lämna kyrkan innebär inte att man blir utfryst på samma sätt som med Jehovas vittnen men jag har förlorat alla utom två vänner jag hade i kyrkan, jag anses vara dåligt inflytande... Så i teorin blir ingen utfryst, i praktiken, ja, det händer. Det smärtsamma i min process var att inse vad kyrkan verkligen stod för, vad som hände med den tionde man förväntas betala, att kyrkan indirekt fortfarande praktiserar polygami och att Joseph Smith, mormons bok och allt annat jag baserat mitt liv på var en lögn... Jag liknar det vid att mannen man levt lycklig med visar sig ha varit otrogen under hela förhållandet.
    Hur praktiserar kyrkan fortfarande indirekt polygami?
  • Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:09:40 följande:
    Mormonernas gud, Himmelska fader anses ha varit en människa precis som vi, men som blev upphöjd och fick gudomlighet och en egen planet att befolka, likaså kan vem som helst här på jorden bli en Gud , som mormon som gått igenom templet såklart, och skapa och befolka egna planeter, det här är hela meningen med mormonismen, ts, jag menar bara väl, jag har känt samma som dig, jag dömer ingen, men jag önskar att någon hade berättat för mig vad jag nu berättar för dig.
    Den himmelske fadern är skaparen av universum.
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:12:02 följande:
    Hur såg ditt liv ut när du kom i kontakt med mormonerna? T ex jobbade/pluggade? Hade du vänner? Intressen/hobbyn?

På vilket sätt har ditt liv förändrats sen du gick med i mormonerna? Menar om dom yttre omständigheterna ändrats med jobb etc? Och kan du ha kvar dina gamla vänner eller vill du mest umgås med mormoner nu? 
    Jag pluggar, har vänner osv.
    Mitt liv har fortsatt mer eller mindre som vanligt, jag umgås med mina gamla vänner och med familjen. Har dock fått nya vänner inom kyrkan också.

• Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:21:42 följande:

är du säker på att Himmelska fader har skapat universum? vart har du läst det? missionärerna är unga och vet inte alla svaren, även om det kan verka så. En intressant grej inom kyrkan är också att man kan få olika svar på samma fråga beroende vem man frågar... Ibland kan det vara bättre att ta reda på svaren själv, de flesta finns på kyrkans egen hemsida lds.org, ts bör läsa på själv... men läs då verkligen också.
    Jag tror att himmelske fadern har skapat universum.
    Jag tycker snarare att det är ett sundhetstecken att få lite olika svar beroende på vem man frågar inom ett samfund, det tyder på att det finns tankefrihet. Precis som inom svenska kyrkan, där svarar alla inte likadant. Alla mormoner behöver inte tro exakt samma sak och man måste inte hålla med om allt för att vara med.
  • Anonym (ska döpas)
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:19:59 följande:
    Ok. Vad pluggar du för något? Hur länge sen var det du kom i kontakt med mormonerna? Hur lång tid gick det från första kontakten tills du bestämde dig för att du vill vara med?

Kommer nog fler frågor sedan, är väldigt intresserad av när/var/hur/varför folk går mer i religiösa rörelser. :) 
    Jag pluggar litteraturvetenskap.

Jag kom i kontakt med dem för ca ett år sedan och bestämde mig efter några månader.
  • Anonym (ska döpas)
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:32:27 följande:
    Var du troende sen tidigare, och läste bibeln osv eller var du bara "vanlig" medlem i svenska kyrkan som dom flesta?

Vad sa dina vänner/föräldrar när du sa att du skulle bli mormon?
    Har du en bra relation till mor och far? Hur var din uppväxt?

Vad har ni för syn på helvetet?

Tror ni på jordens undergång eller liknande? 
    Ja, jag var ganska troende innan även om jag inte gick till kyrkan så ofta.

Jag har haft en periodvis bra och periodvis dålig uppväxt. Jag har en nära relation till min mamma, men min pappa finns inte med i bilden. Min mamma stöttade mig i mitt beslut, liksom en del vänner. Andra vänner tyckte att det var galet av mig men jag har inte förlorat någon vänskap pga detta.
  • Anonym (ska döpas)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2013-10-28 01:05:43 följande:
    Mitt barns  andra förälder lyckades  ta reda på namn och adress till vårt barns bästa kompis.   Denna förälder brev till barnets föräldrar  och bad dem ha koll på hur vårt barn hade det med mig.

Någon påstår att det ingår i mormonernas regler att på liknande sätt spionera på grannar,  vänner,  bekanta.

Ligger det minsta sanning i detta påpekande?
    Nej, det ingår absolut inte i reglerna.

Jag vill understryka att mormonerna inte är att anse som en sekt. En sekt är en sluten, isolerad grupp, vilket Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga inte är.
Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga