Inlägg från: föredetta medlem |Visa alla inlägg
  • föredetta medlem

Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Vet inte om jag skulle påstå att underkläderna är frivilliga? Man får ingen tempelrekommendation som man behöver för att kunna bli celestial om man inte skriver under på att man bär dom dagligen, Men du får veta mer om det den dagen du går igenom templet... Tror du på polygami?

• föredetta medlem

Jag skulle snarare påstå att ska man ha en tempelrekommendation så ska man bära underkläderna? Målet som medlem är, eller borde iallafall vara, att vara tempelvärdig.

• föredetta medlem

Hur känner du inför det faktum att en man kan vara gift med flera kvinnor i templet om första frun dött, medan en kvinna måste skilja sig ifrån första mannen innan hon får gifta om sig i templet??

• föredetta medlem

En mormon får bara ha sex inom äktenskapet, det i sin tur leder till att många mormoner gifter sig väldigt ungt och inte alltför lång tid efter att dom träffats, själv var jag till exempel nyss fyllda 20 år, det stressades på ganska snart efter att jag träffat min man. Man får skilja sig om man vill, men det är "frowned upon". Däremot brukar man vilja gifta sig i templet, har man gift sig i templet så innebär det att man gift sig för all evighet. En kvinna får bara vara gift med en person i templet, en man kan däremot gifta sig med flera, eftersom mormonerna tror på en man med flera fruar i efter livet, då mannen och kvinnorna blir gudar själva och ska befolka egna planeter, här blir det lite luddigt, men polygamin ska ju då leda till att det kan produceras fler barn som i sin tur blir vanliga dödliga som oss och dyrkar sina gudomliga föräldrar.

• föredetta medlem

Jag kanske ska förtydliga att mormonerna inte praktiserar månggifte i vardagliga livet, det är just när en hustru dött och mannen träffat en ny kvinna som han kan välja att behålla även första frun som evig maka, en kvinna måste istället göra ett val gällande vilken partner hon vill vara gift för evigt, det är först här polygamin inom mormonismen syns igen. I övrigt har man bara en partner i taget.

• föredetta medlem

Du kanske bör ta reda på lite mer fakta, jag vet vad jag pratar om, att lämna kyrkan är en av de smärtsammaste upplevelser jag gått igenom och önskar det inte på någon.

• föredetta medlem

Första stämmer, en kvinna måste välja en partner, man kan skilja sig från ett tempeläktenskap men det är inte helt lätt, men en väldigt jobbig sits för kvinnan att behöva välja evigheten mellan den första mannen som hon lovade evighet, eller den nya... inget man brukar fundera vidare över förrän man sitter där själv tyvärr, som så mycket annat inom mormonismen.

• föredetta medlem

Man får skilja sig av precis vilken anledning man vill. Att lämna kyrkan innebär inte att man blir utfryst på samma sätt som med Jehovas vittnen men jag har förlorat alla utom två vänner jag hade i kyrkan, jag anses vara dåligt inflytande... Så i teorin blir ingen utfryst, i praktiken, ja, det händer. Det smärtsamma i min process var att inse vad kyrkan verkligen stod för, vad som hände med den tionde man förväntas betala, att kyrkan indirekt fortfarande praktiserar polygami och att Joseph Smith, mormons bok och allt annat jag baserat mitt liv på var en lögn... Jag liknar det vid att mannen man levt lycklig med visar sig ha varit otrogen under hela förhållandet.

Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga