• Anonym (ska döpas)

Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Även kallad mormonkyrkan.
    Fråga på!  

• Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
  • Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:49:51 följande:
    Man får skilja sig av precis vilken anledning man vill. Att lämna kyrkan innebär inte att man blir utfryst på samma sätt som med Jehovas vittnen men jag har förlorat alla utom två vänner jag hade i kyrkan, jag anses vara dåligt inflytande... Så i teorin blir ingen utfryst, i praktiken, ja, det händer. Det smärtsamma i min process var att inse vad kyrkan verkligen stod för, vad som hände med den tionde man förväntas betala, att kyrkan indirekt fortfarande praktiserar polygami och att Joseph Smith, mormons bok och allt annat jag baserat mitt liv på var en lögn... Jag liknar det vid att mannen man levt lycklig med visar sig ha varit otrogen under hela förhållandet.
    Hur praktiserar kyrkan fortfarande indirekt polygami?
  • föredetta medlem

genom att en man kan gifta sig med flera i templet medan en kvinna inte kan det, att gifta sig i templet innebär ett äktenskap i all evighet, alltså praktiseras polygamin, men i livet efter detta.

• Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:49:51 följande:
    Man får skilja sig av precis vilken anledning man vill. Att lämna kyrkan innebär inte att man blir utfryst på samma sätt som med Jehovas vittnen men jag har förlorat alla utom två vänner jag hade i kyrkan, jag anses vara dåligt inflytande... Så i teorin blir ingen utfryst, i praktiken, ja, det händer. Det smärtsamma i min process var att inse vad kyrkan verkligen stod för, vad som hände med den tionde man förväntas betala, att kyrkan indirekt fortfarande praktiserar polygami och att Joseph Smith, mormons bok och allt annat jag baserat mitt liv på var en lögn... Jag liknar det vid att mannen man levt lycklig med visar sig ha varit otrogen under hela förhållandet.
    Tionde? Är det att man betalar en tiondel av sin inkomst till kyrkan? Vad händer med dom pengarna?
  • föredetta medlem

Mormonernas gud, Himmelska fader anses ha varit en människa precis som vi, men som blev upphöjd och fick gudomlighet och en egen planet att befolka, likaså kan vem som helst här på jorden bli en Gud , som mormon som gått igenom templet såklart, och skapa och befolka egna planeter, det här är hela meningen med mormonismen, ts, jag menar bara väl, jag har känt samma som dig, jag dömer ingen, men jag önskar att någon hade berättat för mig vad jag nu berättar för dig.

• Anonym (sekt)
    Anonym (ska döpas) skrev 2013-10-27 20:53:30 följande:
    kvinna, runt 20.

Jag pratade med två missionärer och började sedan gå till kyrkan och studera mormons bok. Jag blev intresserad för att synen på evigheten tilltalar mig mycket.
    Man blir medlem genom att döpa sig.
    Hur såg ditt liv ut när du kom i kontakt med mormonerna? T ex jobbade/pluggade? Hade du vänner? Intressen/hobbyn?

På vilket sätt har ditt liv förändrats sen du gick med i mormonerna? Menar om dom yttre omständigheterna ändrats med jobb etc? Och kan du ha kvar dina gamla vänner eller vill du mest umgås med mormoner nu? 
  • Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:09:40 följande:
    Mormonernas gud, Himmelska fader anses ha varit en människa precis som vi, men som blev upphöjd och fick gudomlighet och en egen planet att befolka, likaså kan vem som helst här på jorden bli en Gud , som mormon som gått igenom templet såklart, och skapa och befolka egna planeter, det här är hela meningen med mormonismen, ts, jag menar bara väl, jag har känt samma som dig, jag dömer ingen, men jag önskar att någon hade berättat för mig vad jag nu berättar för dig.
    Den himmelske fadern är skaparen av universum.
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:12:02 följande:
    Hur såg ditt liv ut när du kom i kontakt med mormonerna? T ex jobbade/pluggade? Hade du vänner? Intressen/hobbyn?

På vilket sätt har ditt liv förändrats sen du gick med i mormonerna? Menar om dom yttre omständigheterna ändrats med jobb etc? Och kan du ha kvar dina gamla vänner eller vill du mest umgås med mormoner nu? 
    Jag pluggar, har vänner osv.
    Mitt liv har fortsatt mer eller mindre som vanligt, jag umgås med mina gamla vänner och med familjen. Har dock fått nya vänner inom kyrkan också.

• föredetta medlem

precis, för att få gå igenom templet och ha en tempelrekommendation, precis som med underkläderna, så måste man även betala en tiondel av sin inkomst. Förra året betalade kyrkan för byggandet av en million dollar shopping mall i salt lake city, som är kyrkans högkvarter, gissa vart dom fick de pengarna ifrån? Hur fel känns det inte när en kyrka, som predikar Kristus sanna kärlek lägger pengarna på en shopping mall??

• Anonym (sekt)
    Anonym (ska döpas) skrev 2013-10-27 21:14:38 följande:

Jag pluggar, har vänner osv.
    Mitt liv har fortsatt mer eller mindre som vanligt, jag umgås med mina gamla vänner och med familjen. Har dock fått nya vänner inom kyrkan också.

Ok. Vad pluggar du för något? Hur länge sen var det du kom i kontakt med mormonerna? Hur lång tid gick det från första kontakten tills du bestämde dig för att du vill vara med?

Kommer nog fler frågor sedan, är väldigt intresserad av när/var/hur/varför folk går mer i religiösa rörelser. :) 
  • föredetta medlem
    Anonym (ska döpas) skrev 2013-10-27 21:14:38 följande:
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:12:02 följande:
    Hur såg ditt liv ut när du kom i kontakt med mormonerna? T ex jobbade/pluggade? Hade du vänner? Intressen/hobbyn? På vilket sätt har ditt liv förändrats sen du gick med i mormonerna? Menar om dom yttre omständigheterna ändrats med jobb etc? Och kan du ha kvar dina gamla vänner eller vill du mest umgås med mormoner nu? 
    Jag pluggar, har vänner osv. Mitt liv har fortsatt mer eller mindre som vanligt, jag umgås med mina gamla vänner och med familjen. Har dock fått nya vänner inom kyrkan också.

är du säker på att Himmelska fader har skapat universum? vart har du läst det? missionärerna är unga och vet inte alla svaren, även om det kan verka så. En intressant grej inom kyrkan är också att man kan få olika svar på samma fråga beroende vem man frågar... Ibland kan det vara bättre att ta reda på svaren själv, de flesta finns på kyrkans egen hemsida lds.org, ts bör läsa på själv... men läs då verkligen också.
Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga