• Anonym (ska döpas)

Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Även kallad mormonkyrkan.
    Fråga på!  

• Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
  • Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:16:48 följande:
    precis, för att få gå igenom templet och ha en tempelrekommendation, precis som med underkläderna, så måste man även betala en tiondel av sin inkomst. Förra året betalade kyrkan för byggandet av en million dollar shopping mall i salt lake city, som är kyrkans högkvarter, gissa vart dom fick de pengarna ifrån? Hur fel känns det inte när en kyrka, som predikar Kristus sanna kärlek lägger pengarna på en shopping mall??
    Hmm... och sen driver dom köpcentrat och behåller vinsten eller? 
  • Anonym (ska döpas)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:21:42 följande:

är du säker på att Himmelska fader har skapat universum? vart har du läst det? missionärerna är unga och vet inte alla svaren, även om det kan verka så. En intressant grej inom kyrkan är också att man kan få olika svar på samma fråga beroende vem man frågar... Ibland kan det vara bättre att ta reda på svaren själv, de flesta finns på kyrkans egen hemsida lds.org, ts bör läsa på själv... men läs då verkligen också.
    Jag tror att himmelske fadern har skapat universum.
    Jag tycker snarare att det är ett sundhetstecken att få lite olika svar beroende på vem man frågar inom ett samfund, det tyder på att det finns tankefrihet. Precis som inom svenska kyrkan, där svarar alla inte likadant. Alla mormoner behöver inte tro exakt samma sak och man måste inte hålla med om allt för att vara med.
  • Anonym (ska döpas)
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:19:59 följande:
    Ok. Vad pluggar du för något? Hur länge sen var det du kom i kontakt med mormonerna? Hur lång tid gick det från första kontakten tills du bestämde dig för att du vill vara med?

Kommer nog fler frågor sedan, är väldigt intresserad av när/var/hur/varför folk går mer i religiösa rörelser. :) 
    Jag pluggar litteraturvetenskap.

Jag kom i kontakt med dem för ca ett år sedan och bestämde mig efter några månader.
  • föredetta medlem

Enligt officiella uttalanden var det en donation för att bygga upp SL centrum och locka till sig fler människor, men kyrkan är ett registrerat företag med många investeringar, enligt min åsikt har kyrkan blivit en enorm pengamaskin med icke ont anade medlemmar i botten som försörjer pengajätten med en stadig inkomst. Medlemmarna vill väl, antagligen ledarna också, men kyrkan är ute och cyklar....

• Anonym (sekt)
    Anonym (ska döpas) skrev 2013-10-27 21:26:21 följande:
    Jag pluggar litteraturvetenskap.

Jag kom i kontakt med dem för ca ett år sedan och bestämde mig efter några månader.
    Var du troende sen tidigare, och läste bibeln osv eller var du bara "vanlig" medlem i svenska kyrkan som dom flesta?

Vad sa dina vänner/föräldrar när du sa att du skulle bli mormon?
    Har du en bra relation till mor och far? Hur var din uppväxt?

Vad har ni för syn på helvetet?

Tror ni på jordens undergång eller liknande? 
  • föredetta medlem

Mormonismen anses vara en bokstavstro... det är inte riktigt som i svenska kyrkan dr man kan gå och plocka lite vad man vill och skippa resten, det kommer du märka inom sinom tid, mormonerna ser ner på svenska kyrkan som verkar förvirrad, medan mormonismen har sanningen, för det har du väll hört, att Jesu Kristi kyrka är den enda sanna kyrkan. Du vet hur medlemmar avslutar sina lektioner med vittnesbörd och orden "jag vet" inte "jag tror" Det är för att det ska ge ett starkare intryck på just sådana som dig, undersökarna, det blev vi tillsagda. Om du får in till biskopen inför din intervju och säger att du inte tror på allt då kommer det bli lite problem, bara så du vet... Men det är också lite av problemet, då man inte vet allt innan man döper sig... Man har bara sett den underbara sammanhållningen, lyckan som medlemmarna verkar känna, tryggheten.

• Anonym (ska döpas)
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:32:27 följande:
    Var du troende sen tidigare, och läste bibeln osv eller var du bara "vanlig" medlem i svenska kyrkan som dom flesta?

Vad sa dina vänner/föräldrar när du sa att du skulle bli mormon?
    Har du en bra relation till mor och far? Hur var din uppväxt?

Vad har ni för syn på helvetet?

Tror ni på jordens undergång eller liknande? 
    Ja, jag var ganska troende innan även om jag inte gick till kyrkan så ofta.

Jag har haft en periodvis bra och periodvis dålig uppväxt. Jag har en nära relation till min mamma, men min pappa finns inte med i bilden. Min mamma stöttade mig i mitt beslut, liksom en del vänner. Andra vänner tyckte att det var galet av mig men jag har inte förlorat någon vänskap pga detta.
  • Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:09:40 följande:
    ts, jag menar bara väl, jag har känt samma som dig, jag dömer ingen, men jag önskar att någon hade berättat för mig vad jag nu berättar för dig.
    Är nyfiken bara; hade det hindrat dig från att gå med, tror du? 
  • föredetta medlem
    Anonym (sekt) skrev 2013-10-27 21:43:34 följande:
    Är nyfiken bara; hade det hindrat dig från att gå med, tror du? 

nej, inte det minsta, tyvärr, jag "visste" d¨, precis som ts "vet" nu... kyrkan gav mig mycket, min man som också var TBM och mina två döttrar , man uppmanas också mer eller mindre skaffa barn tidigt, och ju fler barn, ju bättre. Jag var inte redo för barn så tidigt, men det kan man inte prata med någon om, då barn är en gåva från vår himmelske fader och det är kvinnans viktigaste uppgift här i jordelivet att bära och fostra barn. Jag ångrar många beslut jag tog under min tid som mormon, pressen att försöka vara en perfekt god människa under all omständigheter. att aldrig vara tillräcklig, att alltid vara stressad inför alla lektioner och tal man hade på söndagarna, alla lektioner man behövde läsa inför,alla möten i kyrkan min man spenderade borta ifrån oss, familjen... som kvinna i kyrkan med en högre uppsatt man är man väldigt ensam, ensam med barnen, och man ska ta det med ett leende på läpparna, för ens man är ju trotts allt rättfärdig och en välsignelse för de andra medlemmarna. Det är inte helt ovanligt att en man är borta 3 kvällar i veckan på ärenden inom kyrkan utöver hans vanliga arbetsuppgifter. Detta samtidigt som kyrkan predikar att familjen är det viktigaste i livet och ska alltid komma först, idag spenderar vi mycket mer tid tillsammans som familj än vi gjorde som familj och medlemmar i kyrkan.
Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga