Inlägg från: Anonym (sekt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sekt)

Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Hur gammal är du? Hur kom du i kontakt med sekten? T ex är du uppväxt inom den, och har familj och släktingar som också är med? 

• Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 19:59:31 följande:
    Hur känner du inför det faktum att en man kan vara gift med flera kvinnor i templet om första frun dött, medan en kvinna måste skilja sig ifrån första mannen innan hon får gifta om sig i templet??
    Kan du förtydliga vad du menar med detta? Alltså hur ser deras regler ut när det gäller att skilja sig och gifta sig? 
  • Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:16:29 följande:
    En mormon får bara ha sex inom äktenskapet, det i sin tur leder till att många mormoner gifter sig väldigt ungt och inte alltför lång tid efter att dom träffats, själv var jag till exempel nyss fyllda 20 år, det stressades på ganska snart efter att jag träffat min man. Man får skilja sig om man vill, men det är "frowned upon". Däremot brukar man vilja gifta sig i templet, har man gift sig i templet så innebär det att man gift sig för all evighet. En kvinna får bara vara gift med en person i templet, en man kan däremot gifta sig med flera, eftersom mormonerna tror på en man med flera fruar i efter livet, då mannen och kvinnorna blir gudar själva och ska befolka egna planeter, här blir det lite luddigt, men polygamin ska ju då leda till att det kan produceras fler barn som i sin tur blir vanliga dödliga som oss och dyrkar sina gudomliga föräldrar.
    Ok men det är alltså inte flera levande fruar man får ha då? En man som är gift i templet, får alltså gifta om sig i templet om den första frun dör, och då räknas det som att han har två fruar fast bara en lever?

Men om en kvinna är gift i templet, och mannen dör, får hon inte gifta om sig alls då eller är det bara just i templet hon inte får gifta om sig? 
  • Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:24:43 följande:
    Jag kanske ska förtydliga att mormonerna inte praktiserar månggifte i vardagliga livet, det är just när en hustru dött och mannen träffat en ny kvinna som han kan välja att behålla även första frun som evig maka, en kvinna måste istället göra ett val gällande vilken partner hon vill vara gift för evigt, det är först här polygamin inom mormonismen syns igen. I övrigt har man bara en partner i taget.
    Ok här fick jag svaret på min fråga, såg detta först efter att jag hade postat frågan. Men om kvinnan är gift i templet, och mannen dör, kan hon välja att "skilja sig" från honom efter hans död och gifta om sig i templet?

Det här skiljer sig från Jehovas vittnen, där döden räknas som skilsmässa.

Men får mormoner f ö skilja sig av vilken anledning som helst? Eller är det vissa regler där som JV har, att man bara får skilja sig om partnern varit otrogen eller om partnern dör? 
  • Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:27:42 följande:
    Du kanske bör ta reda på lite mer fakta, jag vet vad jag pratar om, att lämna kyrkan är en av de smärtsammaste upplevelser jag gått igenom och önskar det inte på någon.
    Det här är intressant. Hur går det till när man lämnar? Blir man utfryst av familjemedlemmar etc på samma sätt som när man lämnar JV?
  • Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:35:56 följande:
    Första stämmer, en kvinna måste välja en partner, man kan skilja sig från ett tempeläktenskap men det är inte helt lätt, men en väldigt jobbig sits för kvinnan att behöva välja evigheten mellan den första mannen som hon lovade evighet, eller den nya... inget man brukar fundera vidare över förrän man sitter där själv tyvärr, som så mycket annat inom mormonismen.
    Ok då vill jag fråga TS: Varför gör man skillnad på män och kvinnor på detta vis? Ska inte båda ha samma rättigheter? Är inte kvinnor värda lika mycket som män i guds ögon enligt er? 
  • Anonym (sekt)

Några fler frågor till TS

Är du man eller kvinna?

Hur gammal är du? Om du inte vill svara kanske du kan säga t ex mellan 20-30.

Och kan du berätta lite hur det gick till när du kom i kontakt med mormonerna. Vad gjorde att du blev intresserad? Hur går det till när man blir medlem?  

• Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 20:49:51 följande:
    Man får skilja sig av precis vilken anledning man vill. Att lämna kyrkan innebär inte att man blir utfryst på samma sätt som med Jehovas vittnen men jag har förlorat alla utom två vänner jag hade i kyrkan, jag anses vara dåligt inflytande... Så i teorin blir ingen utfryst, i praktiken, ja, det händer. Det smärtsamma i min process var att inse vad kyrkan verkligen stod för, vad som hände med den tionde man förväntas betala, att kyrkan indirekt fortfarande praktiserar polygami och att Joseph Smith, mormons bok och allt annat jag baserat mitt liv på var en lögn... Jag liknar det vid att mannen man levt lycklig med visar sig ha varit otrogen under hela förhållandet.
    Tionde? Är det att man betalar en tiondel av sin inkomst till kyrkan? Vad händer med dom pengarna?
  • Anonym (sekt)
    Anonym (ska döpas) skrev 2013-10-27 20:53:30 följande:
    kvinna, runt 20.

Jag pratade med två missionärer och började sedan gå till kyrkan och studera mormons bok. Jag blev intresserad för att synen på evigheten tilltalar mig mycket.
    Man blir medlem genom att döpa sig.
    Hur såg ditt liv ut när du kom i kontakt med mormonerna? T ex jobbade/pluggade? Hade du vänner? Intressen/hobbyn?

På vilket sätt har ditt liv förändrats sen du gick med i mormonerna? Menar om dom yttre omständigheterna ändrats med jobb etc? Och kan du ha kvar dina gamla vänner eller vill du mest umgås med mormoner nu? 
  • Anonym (sekt)
    Anonym (ska döpas) skrev 2013-10-27 21:14:38 följande:
    Den himmelske fadern är skaparen av universum.

Jag pluggar, har vänner osv.
    Mitt liv har fortsatt mer eller mindre som vanligt, jag umgås med mina gamla vänner och med familjen. Har dock fått nya vänner inom kyrkan också.

Ok. Vad pluggar du för något? Hur länge sen var det du kom i kontakt med mormonerna? Hur lång tid gick det från första kontakten tills du bestämde dig för att du vill vara med?

Kommer nog fler frågor sedan, är väldigt intresserad av när/var/hur/varför folk går mer i religiösa rörelser. :) 
Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga