Knäckt läskoden?
Är det samma sak som att lära sig läsa?
Är det samma sak som att lära sig läsa?
I de nya kursplanerna så är lässtrategier centrala redan under år 1-3. Det är något positivt som man som förälder kan pusha på vid utvecklingssamtal. Som förälder kan man enkelt hjälpa sitt barn med lässtrategier. När man läser högt så kan man själv genom modellering berätta vilka kopplingar man själv gör och uppmuntra barnet att dra kopplingar:
"Vad glad jag bklir när jag läser det här. Det är precis som när jag var liten och vi var hos mormor och morfar i deras sommarstuga. Vi brukade också....."
"Vad härligt det låter med sommar och bad. Kommer du ihåg när vi....."
"Oj vad arg Emils pappa blev. Kommer du ihåg bok X som vi läste i förrgår? Där var det en mamma som blev arg. Varför tror du de blev arga?"
"Vad ledsen Kalle blev när han inte fick vara med. Har du känt så någon gång?"
"Vet du vad. När vi läser om Anna så kommer jag att tänka på Nils i bok X. Gör du det? Jag tycker att de är rätt lika varandra. Båda......"
Man kan också göra förutsägelser eller hjälpa sitt barn att göra det:
"Hu vad läskigt. Undrar hur det kommer att gå för Stina. Jag tror att.....eftersom......"
"Vad tror du att det står i brevet?"/"Vem tror du det är som är inne i huset?" etc.
Flockan och Kråkan: tack för förklaringarna, jätteintressant!
Den här tråden är verkligen exempel på familjeliv när det är som bäst!
För övrigt väldigt kul insikt att jag helt omedvetet gör så där som med lässtrategierna med mina barn, jag försöker ofta dra någon parallell med det vi möter i boken. Kul att det fanns ett begrepp för det.
Och din förklaring och exemplet med gungorna måste ju vara ett väldigt tydligt exempel på varför det är viktigt att läsa med sina barn och det länge efter att de lärt sig läsa. Antar att många slutar för tidigt med det?