• Som snö

    Knäckt läskoden?

    Är det samma sak som att lära sig läsa?

  • Svar på tråden Knäckt läskoden?
  • Wilowa
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 13:11:48 följande:
    Men när man ljudar så säger man inte vad bokstäverna "heter" (L "heter" E-L eller Ä-L, K "heter" K-Å) utan hur de låter. Även de konsonanter som man inte kan hålla ut som B, T, K, etc

    BOLL ljudas alltså fram B-O (eller Å)--L, BARN ljudas fram B-A-R-N (inte b-e a e-r -en)

    Som jag skrev...lyssna på vad du verkligen säger när du ljudar. Vi vuxna är lite "hjärntvättade" och hör inte dessa biljud eftersom vi lärt oss att ignorera dem. Fast för en som håller på att lära sig läsa är de betydligt tydligare. Sedan så färgas biljudet av vilken vokal som följer efter konsonanten så att "b" i boll uttalas mer "bå" än "bö" som i alla fall jag uttalar ett "rent" b-ljud.

    Biljuden har inget med vad bokstäverna heter att göra, ett "b" utalas ju "be" när man säger bokstavens namn, men ljudet har också ett vokalljud men det är betydligt svårare att höra. Du tror att du ljudar "boll" som b-o-ll, men det gör du inte.  Testa så får du se, men du får nog säga ljudet några gånger för att höra det. "Barn" ljudas bö-a-är-en...om man inte vet att det står barn för då kan man ljuda ba-a-är-en.   
  • Flickan och kråkan
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 13:11:48 följande:
    Men när man ljudar så säger man inte vad bokstäverna "heter" (L "heter" E-L eller Ä-L, K "heter" K-Å) utan hur de låter. Även de konsonanter som man inte kan hålla ut som B, T, K, etc BOLL ljudas alltså fram B-O (eller Å)--L, BARN ljudas fram B-A-R-N (inte b-e a e-r -en)

    Men även om du ljudar bokstaven B så får du ett slags "vokalbiljud" i form av ett kort ö-ljud. Bokstaven B heter B-E, men även om du ljudar så låter det "bö"
  • Gladskit
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 12:34:10 följande:
    I den senaste sjuan jag undervisade så hade jag elever som förståelsemässigt inte klarade exemplet ovan, men även en som läste Mobergs utvandrarserie med behållning.....och så allt däremellan . Den gemensamma nämnaren för goda läsare är att de använder olika lässtrategier på ett skickligt sätt. De som dessutom är medvetna om vilka och hur de använder dessa  har kommit långt.

    Ja så är det ju givetvis att man kan ha andra förmågor kopplade till läsning och språk utan att klara en specifik uppgift. Men jag tycker ändå det är lite scary...
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2013-10-07 13:30:02 följande:

    Som jag skrev...lyssna på vad du verkligen säger när du ljudar. Vi vuxna är lite "hjärntvättade" och hör inte dessa biljud eftersom vi lärt oss att ignorera dem. Fast för en som håller på att lära sig läsa är de betydligt tydligare. Sedan så färgas biljudet av vilken vokal som följer efter konsonanten så att "b" i boll uttalas mer "bå" än "bö" som i alla fall jag uttalar ett "rent" b-ljud.

    Biljuden har inget med vad bokstäverna heter att göra, ett "b" utalas ju "be" när man säger bokstavens namn, men ljudet har också ett vokalljud men det är betydligt svårare att höra. Du tror att du ljudar "boll" som b-o-ll, men det gör du inte.  Testa så får du se, men du får nog säga ljudet några gånger för att höra det. "Barn" ljudas bö-a-är-en...om man inte vet att det står barn för då kan man ljuda ba-a-är-en.   
    Det är ju egentligen b-ljudet man använder när man vill skrämmas. Säger du bu är det inte värst många som blir skrämda...Förstärk detta ljud så tror jag att det är lättare att höra ö:et på slutet...eller möjligtvis ett "u" om du har en annan dialekt än mig.
  • pappapappa12
    Wilowa skrev 2013-10-07 13:30:02 följande:

    Som jag skrev...lyssna på vad du verkligen säger när du ljudar. Vi vuxna är lite "hjärntvättade" och hör inte dessa biljud eftersom vi lärt oss att ignorera dem. Fast för en som håller på att lära sig läsa är de betydligt tydligare. Sedan så färgas biljudet av vilken vokal som följer efter konsonanten så att "b" i boll uttalas mer "bå" än "bö" som i alla fall jag uttalar ett "rent" b-ljud.

    Biljuden har inget med vad bokstäverna heter att göra, ett "b" utalas ju "be" när man säger bokstavens namn, men ljudet har också ett vokalljud men det är betydligt svårare att höra. Du tror att du ljudar "boll" som b-o-ll, men det gör du inte.  Testa så får du se, men du får nog säga ljudet några gånger för att höra det. "Barn" ljudas bö-a-är-en...om man inte vet att det står barn för då kan man ljuda ba-a-är-en.   

    Ju kortare vokalljud du använder när du ljudar desto mindre "lurar" du dig.

    Och konsonanter som går att hålla ut (rrrrrr, sssss, vvvvvv, nnnnn, mmmm, fffff, jjjjjj, lllllll, ) behöver inte alls innehålla något "vokalljud"
  • pappapappa12
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 13:51:35 följande:

    Ju kortare vokalljud du använder när du ljudar desto mindre "lurar" du dig.

    Och konsonanter som går att hålla ut (rrrrrr, sssss, vvvvvv, nnnnn, mmmm, fffff, jjjjjj, lllllll, ) behöver inte alls innehålla något "vokalljud"

    så ljudar åtminstone min dotter.

    tex "lamm"

    lllllllll - a - mmmmmmmmmmm

    finna inga andra vokalljud i den "ljudningen" än "a"

    absolut inga tendenser till "E-L   A    E-M" (e-l   a  e-m är inte att ljuda det är att säga vad bokstäverna heter i den ordning de står)
  • Flickan och kråkan
    Gladskit skrev 2013-10-07 13:33:30 följande:

    Ja så är det ju givetvis att man kan ha andra förmågor kopplade till läsning och språk utan att klara en specifik uppgift. Men jag tycker ändå det är lite scary...
    Fast dessa var alltså olika elever. Och ja, det är skrämmande att några har sådana svårigheter med läsförståelsen. Men ALLA är inte där. Spridningen är enorm när de kommer upp i åldrarna.
  • Wilowa
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 13:51:35 följande:

    Ju kortare vokalljud du använder när du ljudar desto mindre "lurar" du dig.

    Och konsonanter som går att hålla ut (rrrrrr, sssss, vvvvvv, nnnnn, mmmm, fffff, jjjjjj, lllllll, ) behöver inte alls innehålla något "vokalljud"
    Det är du som lurar dig och inte jag som lurar mig...jag lovar!

    Ja du kan hålla ut dessa konsonanter, men "f" har ett lite ä-ljud i början och faktiskt även på slutet...samma med de andra bokstäverna med. Det är när du börjar och avslutar ljudet som du får med ett litet biljud. Du har tränat ditt öra att inte höra dessa ljud, det är ett måste för att kunna ljuda ihop språkljuden till ett ord. Det ingår i att "knäcka koden". 

    Är man inte medveten om detta så kan det verka obegripligt att lille Kalle inte kan få ihop s-, o- och l-ljden till ordet sol. En god läsare hör s-o-l och förstår inte alls vad problemet är. Fast lille Kalle hör antagligen ässsssä-oooo-älllllllle och då är det faktiskt inte så lätt att få ihop detta till sol och ännu svårare att förstå att de där bokstäverna på pappret syftar på den där varma saken på himlan ute.
         
  • Wilowa
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 13:54:29 följande:

    så ljudar åtminstone min dotter.

    tex "lamm"

    lllllllll - a - mmmmmmmmmmm

    finna inga andra vokalljud i den "ljudningen" än "a"

    absolut inga tendenser till "E-L   A    E-M" (e-l   a  e-m är inte att ljuda det är att säga vad bokstäverna heter i den ordning de står)

    Testa att ljuda med kraft så är det lättare att höra biljuden och gör mellanrum mellan de olika ljuden. Vi är två lärare här inne som säger samma sak, det är biljud när man ljudar ett ord.
  • Pampim
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 13:03:26 följande:
    Jo, självklart. Jag skrev att gemensamt för goda läsare är att använda lässtrategier på ett skickligt sätt. Detta kan man absolut göra omedvetet. Medvetenhet om dem ger dock större möjlighet att mer aktivt vidareutveckla sitt läsande - oavsett nivå. Det underlättare helt enkelt för att komma vidare. Din man låter som ett typexempel på någon som skulle vinna på att bli medveten om lässtrategier .

    Ja, du skrev ju "dessutom", så jag kanske inte ska vara så styv i korken vad gäller min läsförståelse, haha! Ja, min man skulle verkligen behöva lära sig att läsa ordentligt, han hade sparat mycket tid på det. Jag har sagt det till honom många gånger men då tycker han att jag ska tala om hur han ska göra, vilket jag inte kan eftersom jag inte är medveten om mina lässtrategier. Det är ganska anmärkningsvärt, vi kan läsa samma tekniska dokument över ett system som är lika okänt för oss båda (vi är i samma branch) och det tar mig 50% av tiden att läsa och när vi sen diskuterar det märker vi båda att jag fått med mig mer info. Jag ska läsa på om detta! (Kanske ska tillägga att min man inte är pappan till barnet jag ställde en annan fråga om.)
Svar på tråden Knäckt läskoden?