Knäckt läskoden?
Är det samma sak som att lära sig läsa?
Är det samma sak som att lära sig läsa?
En annan förklaring, som jag gav till min son när han hade svårt att knäcka läskoden.
Om man jämför träd med läsning, den som inte knäckt läskoden ser varje enskilt löv, enskild gren, en som knäckt läskoden ser trädet.
En annan intressant sak när det gäller läskoden, ibland cirkulerar det kring texter på medier, där man plockat bort speciella vokaler (medvetna val), för en som knäckt läskoden har det ingen betydelse, de ser ordet ändå.
En annan förklaring, som jag gav till min son när han hade svårt att knäcka läskoden.
Om man jämför träd med läsning, den som inte knäckt läskoden ser varje enskilt löv, enskild gren, en som knäckt läskoden ser trädet.
En annan intressant sak när det gäller läskoden, ibland cirkulerar det kring texter på medier, där man plockat bort speciella vokaler (medvetna val), för en som knäckt läskoden har det ingen betydelse, de ser ordet ändå.
Enkelt skulle jag vilja säga att "knäcka koden" är första steget när man lär sig läsa, om man bortser från den språkförståelse man måste ha. När man "knäcker koden" så förstår man hur man ska göra för att sätta ihop bokstäverna och deras ljud till ord som man kan uttala. Fast sedan krävs det, om jag inte minns fel, ca 10.000 lästimmar för att man ska bli en god läsare.
Som flera skrivit så krävs det att man både kan avkoda och förstå det man läser för att det ska kunna kallas för läsning. Fast om man kan avkoda "sol" och förstår vad det står så har man ju läst. På sätt och vis är det alltså samma sak att "knäcka koden" som att läsa. Fast jämför det med att den blivande hockeystjärnan precis tagit sina första skridskoskär utan att trilla. Har man lärt sig att hålla balansen på skridskorna så har man ju lärt sig åka skridskor, men man har mycket träning kvar innan man kan kalla sig duktig skridskoåkare.