• Som snö

    Knäckt läskoden?

    Är det samma sak som att lära sig läsa?

  • Svar på tråden Knäckt läskoden?
  • pappapappa12
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 04:56:31 följande:
    Att ha knäckt läskoden betyder att man kan avkoda. Att avkoda innebär att man kan identifiera orden. Hur man avkodar - genom att känna igen ordbilder eller ljuda spelar ingen roll. Vanligtvis använder man båda metoderna (syntetisk och analytisk), men ju färre ordbilder man känner igen desto mer identifierar man med hjälp av ljudning. De flesta små barn känner t.ex igen ordbilder av sitt namn tidigt. Min äldsta kunde exempelvis känna igen massor med ordbilder innan han knäckt läskoden, men han hade då ingen strategi för att identifiera ord han inte kände igen ordbilder för och kunde alltså inte avkoda. Han hade inte förstått hur vårt skriftspråk fungerar. "Att läsa" är dock mycket mer än att ha knäckt läskoden.

    Intressant! Bra förklaring!
  • sextiotalist

    En annan förklaring, som jag gav till min son när han hade svårt att knäcka läskoden.
    Om man jämför träd med läsning, den som inte knäckt läskoden ser varje enskilt löv, enskild gren, en som knäckt läskoden ser trädet.
    En annan intressant sak när det gäller läskoden, ibland cirkulerar det kring texter på medier, där man plockat bort speciella vokaler (medvetna val), för en som knäckt läskoden har det ingen betydelse, de ser ordet ändå. 

  • pappapappa12
    sextiotalist skrev 2013-10-07 07:54:39 följande:
    En annan förklaring, som jag gav till min son när han hade svårt att knäcka läskoden.
    Om man jämför träd med läsning, den som inte knäckt läskoden ser varje enskilt löv, enskild gren, en som knäckt läskoden ser trädet.
    En annan intressant sak när det gäller läskoden, ibland cirkulerar det kring texter på medier, där man plockat bort speciella vokaler (medvetna val), för en som knäckt läskoden har det ingen betydelse, de ser ordet ändå. 

    Men här pratar du ju om ordbilder. En som ljudar sig fram klarar sannolikt inte texter med omkastade bokstäver eller där bokstäver saknas.
  • sextiotalist
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 08:37:07 följande:

    Men här pratar du ju om ordbilder. En som ljudar sig fram klarar sannolikt inte texter med omkastade bokstäver eller där bokstäver saknas.
    Och då har man inte knäckt läskoden, utan är i fasen innan.
    En som knäckt läskoden ser inte bokstäverna utan ordet 
  • Som snö
    sextiotalist skrev 2013-10-07 07:54:39 följande:

    En annan förklaring, som jag gav till min son när han hade svårt att knäcka läskoden.
    Om man jämför träd med läsning, den som inte knäckt läskoden ser varje enskilt löv, enskild gren, en som knäckt läskoden ser trädet.
    En annan intressant sak när det gäller läskoden, ibland cirkulerar det kring texter på medier, där man plockat bort speciella vokaler (medvetna val), för en som knäckt läskoden har det ingen betydelse, de ser ordet ändå. 


    Men?

    Om att knäcka läskoden innebär att man fattar att varje bokstav har ett ljud, och att dom ljuden ihop bildar ett ord. Ett ord man kan få fram genom att följa koden utan att egentligen behöva förstå vad som kodas fram, hur kan man då plocka bort delar av koden och ändå mena att man måste kunna avkoda för att ha knäckt koden?

    Låter inte det mer som...att kunna läsa?
  • Wilowa

    Enkelt skulle jag vilja säga att "knäcka koden" är första steget när man lär sig läsa, om man bortser från den språkförståelse man måste ha. När man "knäcker koden" så förstår man hur man ska göra för att sätta ihop bokstäverna och deras ljud till ord som man kan uttala. Fast sedan krävs det, om jag inte minns fel, ca 10.000 lästimmar för att man ska bli en god läsare.

    Som flera skrivit så krävs det att man både kan avkoda och förstå det man läser för att det ska kunna kallas för läsning. Fast om man kan avkoda "sol" och förstår vad det står så har man ju läst. På sätt och vis är det alltså samma sak att "knäcka koden" som att läsa. Fast jämför det med att den blivande hockeystjärnan precis tagit sina första skridskoskär utan att trilla.  Har man lärt sig att hålla balansen på skridskorna så har man ju lärt sig åka skridskor, men man har mycket träning kvar innan man kan kalla sig duktig skridskoåkare. 

  • Wilowa
    sextiotalist skrev 2013-10-07 08:39:41 följande:
    Och då har man inte knäckt läskoden, utan är i fasen innan.
    En som knäckt läskoden ser inte bokstäverna utan ordet 

    Jo en som ljudar har knäckt läskoden, men är ännu inte så duktig att denne klarar sig utan att ljuda.
  • sextiotalist
    Som snö skrev 2013-10-07 08:40:55 följande:
    Men?
    Om att knäcka läskoden innebär att man fattar att varje bokstav har ett ljud, och att dom ljuden ihop bildar ett ord. Ett ord man kan få fram genom att följa koden utan att egentligen behöva förstå vad som kodas fram, hur kan man då plocka bort delar av koden och ändå mena att man måste kunna avkoda för att ha knäckt koden?
    Låter inte det mer som...att kunna läsa?
    Att ljuda efter bokstäverna är inte att knäcka läskoden, det är att känna igen bokstäverna och veta vilka ljud de har.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2013-10-07 07:54:39 följande:
    En annan förklaring, som jag gav till min son när han hade svårt att knäcka läskoden.
    Om man jämför träd med läsning, den som inte knäckt läskoden ser varje enskilt löv, enskild gren, en som knäckt läskoden ser trädet.
    En annan intressant sak när det gäller läskoden, ibland cirkulerar det kring texter på medier, där man plockat bort speciella vokaler (medvetna val), för en som knäckt läskoden har det ingen betydelse, de ser ordet ändå. 
    Nu blandar du begreppen. Att knäcka läskoden innebär att kunna avkoda. Man behöver inte förstå av sammanhang etc. Att ha knäckt läskoden betyder att kunna avkoda. Löv- och trädmetaforen fungerar ändå. För att exemplifiera:

    Min yngsta kan inte ljuda ihop bokstäver till ord. Han kan alltså inte avkoda och har därmed inte knäckt läskoden. Han har dock förstått att varje bokstav är en symbol för ett ljud, men vet inte hur han ska sätta ihop dem till ord. Han ser varje enskild bokstav/ljud = varje löv, men han ser inte ordet de bildar tillsammans = trädet. Om jag t.ex. skriver SOL, så kan han om jag pekar på bokstäverna ljuda s-o-l, men även om han ljudar de enskilda bokstäverna rätt och i rätt följd om och om igen så vet han inte vad det står om jag frågar honom vad det står eller vad han säger. 

    När man förstår av sammanhanget så har man börjat läsa.  
  • pappapappa12
    Wilowa skrev 2013-10-07 08:54:15 följande:

    Jo en som ljudar har knäckt läskoden, men är ännu inte så duktig att denne klarar sig utan att ljuda.

    Eftersom du låter så säker... Kan du referera till någon "definition" på "att knäcka läskoden" ?
Svar på tråden Knäckt läskoden?