Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

    Knäckt läskoden?

    Enkelt skulle jag vilja säga att "knäcka koden" är första steget när man lär sig läsa, om man bortser från den språkförståelse man måste ha. När man "knäcker koden" så förstår man hur man ska göra för att sätta ihop bokstäverna och deras ljud till ord som man kan uttala. Fast sedan krävs det, om jag inte minns fel, ca 10.000 lästimmar för att man ska bli en god läsare.

    Som flera skrivit så krävs det att man både kan avkoda och förstå det man läser för att det ska kunna kallas för läsning. Fast om man kan avkoda "sol" och förstår vad det står så har man ju läst. På sätt och vis är det alltså samma sak att "knäcka koden" som att läsa. Fast jämför det med att den blivande hockeystjärnan precis tagit sina första skridskoskär utan att trilla.  Har man lärt sig att hålla balansen på skridskorna så har man ju lärt sig åka skridskor, men man har mycket träning kvar innan man kan kalla sig duktig skridskoåkare. 

  • Wilowa
    sextiotalist skrev 2013-10-07 08:39:41 följande:
    Och då har man inte knäckt läskoden, utan är i fasen innan.
    En som knäckt läskoden ser inte bokstäverna utan ordet 

    Jo en som ljudar har knäckt läskoden, men är ännu inte så duktig att denne klarar sig utan att ljuda.
  • Wilowa
    sextiotalist skrev 2013-10-07 09:01:42 följande:
    Att ljuda efter bokstäverna är inte att knäcka läskoden, det är att känna igen bokstäverna och veta vilka ljud de har.

    Jo när man kommer på hur man sätter ihop de olika ljuden till ett ord, då har man "knäckt koden". Att "knäcka koden" är lite som en aha-upplevelse när man förstår hur man sammanfogar ljuden till ett ord.
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 09:03:28 följande:

    Eftersom du låter så säker... Kan du referera till någon "definition" på "att knäcka läskoden" ?
    Inte så här på rak arm eftersom jag inte kan länka till mina böcker. Fast jag är lärare och har utbildning på läs- och skrivutveckling.
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 09:20:49 följande:
    Ja, om hon även kunde ljuda sig igenom främmande och längre ord som hon inte kände igen ordbilden av. Barn lär sig ju väldigt snabbt ordbilder. Min yngsta kan också ljuda sig igenom sol, apa och boll eftersom han känner igen ordbilderna och dessutom vet hur varje bokstav ljudas. Skulle jag lägga fram orden "solstol", "radioapa" och "bollplank" så skulle han inte ha en susning. Han har då ingen strategi för avkodning då han inte knäckt hur vårt skriftspråkssystem fungerar. Min snart 6-åring kan - eftersom han knäckt skriftspråkssystemet - ljuda sig igenom ordet "kvantfysik" och avkoda det även om han inte sett ordbilden förut (varken hela eller delar) eller kan förklara vad det innebär.

    Fast man kan ha knäckt läskoden även om man som treåring inte klarar ord som "solstol" och "radioapa", jag tycker detta var väldigt svåra ord för en som precis lärt sig läsa. Vad man istället kan göra är att ge dem påhittade, men relativt enkla ord och se om de kan läsa dem t ex "sul", "ol" osv. Då kommer de inte förstå innebörden av ordet eftersom det ju inte finns nån, men man märker ändå att de kan läsa dem på rätt sätt. Fast precis som du säger så kan de ha lärt sig ordbilden, vilket ju egentligen är bra.
    sextiotalist skrev 2013-10-07 09:22:04 följande:
    Jag tog det som ett exempel på hur det fungerar när man knäckte läskoden. Att man ser ordet, inte bokstäverna och just detta med de där texterna som figurerar ibland så är det så uppenbart hur det fungerar (sedan krävs det självklart en viss läsvana för att kunna knäcka de texterna)

    Det du syftar på här har inget med att "knäcka koden" att göra, klarar man den typen av texter har man knäckt koden för länge sedan.
      

     
  • Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 10:25:33 följande:
    Definitionsmässigt är "att kunna läsa" svårare. För att läsa krävs både avkodning samt förståelse. Ta min snart 6-åring igen. Jag anser att han kan läsa, men han klarar ju inte att läsa vad som helst. Han kan avkoda det mesta men inte läsa det mesta. Vilken nivå läsningen befinner sig på handlar om erfarenheter och förkunskaper i olika ämnen samt hur skicklig man är på att använda lässtrategier. Förståelse är inget fast utan i ständig förändring och där bli man aldrig klar. Det här är exempelvis en uppgift som sorgligt nog inte alla elever klarar i år 7-9:

    Lisa gungar. Lisa gungar högre och högre, högre och högre. Plötsligt sitter Lisa på marken.

    Vad gör Lisa? Hon gungar (detta svarar alla rätt på) 
    Varför sitter Lisa plötsligt på marken? Nu blir det svårt. Jag har aldrig haft en klass där inte flera omgående konstaterat att "Det står inte!" Majoriteten löser uppgiften och svarar att hon antingen hoppat eller ramlat av gungan, men några har ingen aning. De förstår inte. De kan inte utifrån erfarenheter och sammanhang läsa mellan raderna. 

     
    Fast i ditt exempel är det en grupp människor som är körda från början, nämligen autisterna. De har oftast inte förmågan att tolka en sådan text oavsett ur goda läsare de är. De tolka oftast det man säger väldigt bokstavligt och då blir det ju en annan problematik än läsförståelse i uppgiften. Fast detta är att ta ett steg ifrån ts frågeställning.
  • Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 11:33:11 följande:
    Då har avkodningen blivit automatiserad. Det är inte detsamma som att lära sig avkoda/knäcka läskoden.
  • Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 11:25:07 följande:
    Ja, visst är det så, men pratar vi begreppet "att läsa" så är just att läsa mellan raderna, att läsa det implicita centralt eftersom det är en oerhört väsentlig del av alla texter. Sedan att man måste arbete annorlunda med barn och ungdomar med specifika svårigheter är en annan sak. Kan man enbart läsa bokstavligt så får man problem med läsförståelsen.
    Jag tänkte mest att innan man klassar det som en lässvårighet, så måste man veta att det inte ligger nåt annat bakom. Förstår de det dolda buskapet om man istället berättar en liknande händelse för dem? Autismspektrat är stort och det är inte alltid som dessa har en diagnos eller så tycker föräldrarna inte at symtomen är så allvarliga att skolan ska informeras.
  • Wilowa
    YokohamaNr2 skrev 2013-10-07 12:04:13 följande:
    Ok, jag vet inte alls det tekniska utan det vara bara det jag tänkte på när folk använder begreppet 'läskoden'
    Att knäcka läskoden är att komma på hur man gör när man sammanfogar bokstäverna språkljud till ord. Fast för att avkodningen ska bli automatiserad så krävs det att man tränar upp sin färdighet i att använda sig av läskoden.

    Oftast kämpar barnen med bokstäverna de har framför sig och ljudar och ljudar utan att se ordet. Sedan rätt som det är så förstår de och får ihop språkljuden til ett ord och sedan går det lättare med övriga ord...under förutsättning att det är enkla ord som barnet kan förväntas kunna ljuda. 

    Våra språkljud är inte helt rena och det ställer till med lite svårigheter för barnen när de ljudar. Bokstaven "b" ljudas t ex som "bö" och "l" som "äl". Tänk er då om man ska ljuda "boll" då "o" dessutom kan vara lång eller kort i sitt uttal. Inte helt enkelt att få ihop bö-o-äl-äl till boll. Nu kommer ni säkert säga emot mig, men innan ni gör det så testa att ljuda "boll" och hör efter vad ni egentligen säger.   
  • Wilowa
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 12:26:45 följande:
    Visst kan det finnas dem som man missat lindrig npf med, men generellt brukar det handla om ren avsaknad av lässtrategier. För relativt många så kommer en sådan sak som att dra kopplingar till egna erfarenheter automatiskt om man läser mycket, I alla fall på en basnivå, men för en rätt betydande del så måste man även tidigt arbeta aktivt med lässtrategier. I Sverige har vi varit rätt duktiga på den inledande läsinlärningen, dvs att få barn att knäcka läskoden/avkoda, men rätt dåliga på att sedan jobba vidare med lässtrategier för fördjupad förståelse.
    Jo jag vet, men jag ville bara påpeka att det inte alltid är ett strikt läsproblem.
  • Wilowa
    Gladskit skrev 2013-10-07 12:12:18 följande:
    Är det sant? Shit! Jag kommer bli den mamman som kommer jobba för att ta läsförståelsen till en ny nivå känner jag
    Det är bara att anmäla sig till en läsinlärningskurs på universitetet!
  • Wilowa
    Pampim skrev 2013-10-07 12:41:42 följande:
    Ev lite OT, men då det verkar vara flera med stora kunskaper/insikter i detta ämne: Min sexåring har inte "knäckt koden" enligt någon av de föreslagna definitionerna ovanför. Dock kan han ljuda bokstäver bra, han kan alltså ljuda ett ords bokstäver men inte få ihop det till ett ord. Det gäller även väldigt korta ord som sol, oj, blä. Han känner igen många ordbilder så det är lätt att bli lurad att tro att han kan läsa. Till min fråga; trots ovanstående läge (en väldigt omogen läsare) så kan min pojke skriva. När han sitter och ritar/skriver helt självständigt skriver han avancerade saker som "(SITT NAMN) MOSTE FÅ TITA PÅ TEVE" eller "JÖPA GÅDIS TIL (SITT NAMN)". Dvs "NN måste få titta på TV" resp "Köpa godis till NN". Han skriver sje-ljud som J eftersom vi har en närstående vars namn uttallas sje- men börjar på J. Är det inte konstigt att kunna skriva så "bra" men inte ens kunna läsa ut det enklaste ord? Kan det här bero på någon störning i hans läsförmåga? Hans andra förälder har svår dyslexi så jag är lite oroad.
    Det är inte helt ovanligt att barn lär sig skriva innan de lär sig läsa. Anledningen är att när de skriver så använder de ord som de valt själv och de väljer även den stavning de tycker passar. Om du läser mitt inlägg nummer 40 så ser du en stor svårighet med att ljuda ihop ord. Skulle han skriva "boll" så skulle han troligtvis skriva "bål". Ibland utesluter de vokalerna helt när de skriver eftersom vokalljuden finns med i konsonantljuden även om vi är så "hjärntvättade" att vi först inte tänker på dem. Din son verkar ha knäckt skrivkoden och är då nära läskoden. Hurvida han är dyslektiker som sin föräldrer är omöjligt för mig att uttala mig om, men det är ju bra att ni är uppmärksammade på att den problematiken finns. Vad det gäller läsningen så skulle jag försöka hjälpa honom på traven med att knäcka läskoden genom att ha bilder till orden och att vara övertydligt på övergången mellan språkljuden så att man nästan säger dem som på riktigt. Alltså istället för att säga s-o-l så säger man ssssssooooollllll...svårt att förklara detta i bokstäver, men hoppas du fattar hur jag menar.
Svar på tråden Knäckt läskoden?