Knäckt läskoden?
Är det samma sak som att lära sig läsa?
Är det samma sak som att lära sig läsa?
Både ja och nej.
Har man väl knäckt läskoden så vet man ju hur man gör för att avkoda texten, men sen behöver man lära sig ett helt gäng lässtrategier för att lära sig att läsa ordentligt.
Både ja och nej.
Har man väl knäckt läskoden så vet man ju hur man gör för att avkoda texten, men sen behöver man lära sig ett helt gäng lässtrategier för att lära sig att läsa ordentligt.
Min son var nog fyra när han förstod att bokstäver hade ljud och att de tillsammans bildade ord, både ljudmässigt och i skrift.
Nu är han 7,5 och jag tycker att han är duktig på att läsa. Han ljudar sig fortfarande genom vissa ord sen säger han ordet, sen säger han nästa ord och sedan repeterar han nästan hela meningen. Alltså väldigt grundläggande men jag är glad att han ser till att han förstår vad han läst innan han går vidare till nästa ord och nästa mening. Sen ligger det ju i utvecklingen att inte behöva ljuda sig igenom eller ens läsa varje ord. Jag själv tex. ser det skrivna ordet i bilder och kan "se" en mening och förstå av sammanhang utan att behöva läsa varje ord.
Jag trodde att "knäcka läskoden" innebar att man INTE ljudar sig igenom orden utan ser ordbilderna. Min dotter är nyss fylld sex och hon ljudar sig fram. Upprepar inte orden (eller ens hela meningar) men förstår tydligen ändå. Ber man henne upprepa en mening hon just ljudat sig igenom så gör hon det. Jag skulle INTE säga att hon "knäckt läskoden" men jag har kanske fel där